handdator

Visa fullständig version : Bra rum


Bluesea
2005-05-26, 08:25
Hej,
Vi har hastigt och lustigt bestämt oss för att åka till Kalymnos efter några veckor på Tilos. Kan någon ge tips på ett bra rum på den sidan av Kalymnos som vetter mot Telendos? Vi är 2 vuxna och en förhoppningsfull 11-åring. Det rör sig om ett par nätter runt 6-7 juli.

Bluesea

AGGE
2005-05-27, 08:52
Nefeli Studios är ett mycket bra förslag. Tel: 0243 48170 eller fax 0243 47697. Mail: nefeli@klm.forthnet.gr
Lycka till med resan. Själv sticker jag till Kalymnos om 8 timmar.
Mums!
Agge

Athanasia
2005-05-27, 08:58
Trevlig resa Agge!!bye_bye

AGGE
2005-05-27, 10:57
Tackar för det!
Tar en ouzo för dig i morgon.
Jamas!
Agge

Riitta
2005-05-27, 19:38
På Nefeli skall vi bo om tre veckor:)
Har bott där flera gånger och trivs utmärkt:)
Kan recommenderas varmast:)

Riitta

Brige
2005-05-29, 15:00
På Nefeli skall vi bo om tre veckor:)
Har bott där flera gånger och trivs utmärkt:)
Kan recommenderas varmast:)
Riitta

I vilken by ligger det? Nära strand, (ej stenstrand)? Brant uppförsbacke med många å långa trappor??
Jag överväger starkt att lägga några dagars vistelse på Kalymnos. Vi har inte varit där tidigare. Har läst på Kalimera och i böcker och kommit fram till att; Massouri, Platos Gialos, Linari eller Arginonda skulle kanske passa oss bra? Vi vill, och jag behöver, ha nära strand, och boende som inte kräver klättring i branta backar och långa trappor. Jag uppskattar beskrivningar angivna i LÄNGDmått då en promenad på 5 min för en rask person skulle ta betydligt längre tid för mej med min skada.
Att bo i Pothia verkar rörigt och dessutom saknas bra strand inom rimligt avstånd, vad jag förstår.
Tacksam för tips och svar.
//Birgitta nyfiken, 9+

Riitta
2005-05-29, 17:42
Trevligt att ni är intresserade av Kalymnos.
Tyvärr måste jag säga att det kan bli jobbigt för dåliga knän på många ställen:o
Nefeli ligger i Myrties. Mitt i en backe som inte är brant men ändå kan kännas.
Det är ca 30 m till vattnet och sedan får man gå längst stranden ca 100 meter dit där man brukar bada i Myrties. Och den är inte direkt någon sandstrand.

Massouristranden är bättre, men där måste man verkligen gå i trappor för att komma dit och där ligger hotellen en bra bit över stranden.

Ni som har bott i Kantouni eller några andra ställen kan väl skriva on hur det är där.

Jag vet ju att du älskar och bada så det vore trevligt om någon kunde ge bättre tips:)
Känns lite konstigt och skriva lite negativa saker om sin äsklingsö, men jag förstår att du har det besvärligt och ta dig fram så jag kan ju inte försköna det hela för dig heller:)

Annars kan du ju sitta på Nefeli i deras underbara trädgård och njuta av blosterprakten och dom vackra och goda drinkarna:D
(som du hittar bredvid mitt namn:D )

Tyvärr har jag inte bättre att komma med:o

Riitta

karinafp
2005-05-29, 18:05
Ni som har bott i Kantouni eller några andra ställen kan väl skriva on hur det är där.


Ja, nu var det några år sedan, men där kan man i alla fall få det backfritt. ;) Jag såg i det gamla forumet, för något år sedan, tips om boende i Plati Gialos/Panormos. Därifrån kan man gå längs vägen till Kantounistranden. Det kan vara några hundra meter till stranden, beroende på var man bor. Där vägen slutar och stranden börjar låg i alla fall då en liten affär där vi köpte färskt bröd på morgnarna.

Vi bodde på Kantouni Beach hotell, men där måste man gå uppför en backe för att komma till närmsta supermarket, och det är en liten trappa ner till stranden. Inte mer än 4 - 5 trappsteg, men det kan vara jobbigt nog. Om man ska till ovan nämnda affär, får man gå längs stranden, dvs PÅ stranden. Likaså om man ska till någon av de tavernor som ligger utefter havet. Samtliga har en liten trappa upp, med en vattenkran där man ska skölja bort sanden från fötterna. :) Strandpromenaden sker alltså i själva sanden, vilket kan vara besvärligt om man har litet dåliga ben.

Så jag skulle tro att Plati Gialos skulle kunna passa dina behov, om du hittar ett boende på rätt plats. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, men det finns kanske andra som kan.

Karin

Ivi
2005-05-29, 18:26
Riitta!
Du kan ju mycket mer om Kalymnos än jag. Hur är det med boendemöjligheter i Emporios? Vi var där på en kort besök bara, men sviker mitt minne helt, när jag har en bild av en liten fin strand utan ALLTFÖR branta omgivningar? Visserligen ligger Emporios väldigt avsides, men trivs man med det under några dagar, så...

Stranden Arginonta tyckte jag mycket om, fantastiskt vatten, men den stranden bestod av runda, slipade sten har jag för mig. Och boendemöjligheter där har jag ingen aning om.

/Ivi
-som gärna vill till Kalymnos igen, även om Karpathos just nu lockar ännu mer för återbesök ;)

Riitta
2005-05-29, 22:00
Fast Emborio är min "favorithåla" i Grekland tycker jag att det ligger lite för avsides för en förstagånsbesökare. Att besöka byn,bada och njuta av en god lunch på Harrys är en jättebra sysselsättning, men sedan är det nog skönt att komma bland lite mer folk igen:)


Riitta

Bluesea
2005-05-30, 10:19
Nefeli får det bli - hoppas de har något ledigt. Tack för alla svar.
Bluesea

Riitta
2005-05-30, 16:51
Ring du och kolla.Tror säkert att det finns rum:)

Riitta

PlatyYialos
2005-05-30, 21:27
Hej där
Jag bor själv i hus på vägen ner mot Platy Yialos ovanför Linaria beach. Jag tycker nog att Platy Yialos är den bästa stranden på Kalymnos men det är ju en bra bit ner. Kantouni och Linaria är det dock mycket lättare att nå och man bor då antingen direkt på stranden eller i Panormos/Elies. Lämpliga hotell är Kalydnia Island Hotel. Mycket bra Hotel med pool mm eller Climbing House hos Stefanos, Hotel Elies eller Kantouni Beach Hotel.

Nefeli blir säkert ett mycket bra val det också. Hoppas att ni får en härlig tid på Kalymnos.bye_bye

Platy Yialos
(Bengt)