handdator

Visa fullständig version : Elafonissi


Mabbi
2007-02-12, 19:35
Hej!

Har förstått att vägen från Chania till Elafonissi är lite si och så. Går det någon båt dit som är bättre att ta? Hur lång tid tar den i så fall? Är det mycket vågor så man blir sjösjuk? Vi ska bo i Maleme.
/Mabbi

Argyris
2007-02-12, 21:46
Hej,

det finns ingen båt, bara bilväg.
Från Maleme ta man bilen (helst hyrbil som du hyr vid macken brevid Mike's hotel på huvudgatan) förbi kolymbari, innan kissamos svänger ni ner på "nya" vägen till Mili & Elos och sedan vidare ner till Elafonissi. Vägen är bara "sådär" sista 20 min.

Det finns en mycket fin lagun i norra spetsen av halvön i Kissamos Balos (
(Gramvoussa) vägen dit är ej asfalt, men värt besöket detta är en "söderhavs" lagun.


Var skall ni bo i Maleme??
/Nico

Cilian
2007-02-13, 14:30
det finns ingen båt, bara bilväg.
Från Maleme ta man bilen (helst hyrbil som du hyr vid macken brevid Mike's hotel på huvudgatan) förbi kolymbari, innan kissamos svänger ni ner på "nya" vägen till Mili & Elos och sedan vidare ner till Elafonissi. Vägen är bara "sådär" sista 20 min.


Det där lät ju inte så svårt om jag tittar på den kartan jag har. Vi har tänkt att bila själva ner från Ag Marina men hur lång tid tar det ungefär. Vi åkte buss för ca 6 år sen men då åkte vi en busstur med Ving så då var det en massa stop på vägen.

Cilian

Argyris
2007-02-13, 20:00
Jag åkte ner i höstas (okt) och tror att 40-50 min räcker (+8 min från Ag MArina)

/Nico

P.S. Om ni kör som en grek så dra bort 10 min....

Lissi
2007-02-14, 09:36
Bor ni i Maleme så missa inte den tyska krigskyrkogården..Fantastiskt vacker och gripande om man gillar historia.... Åk också till Falassarna! Den stranden tycker jag slår Elafonissi som jag tycker är lite överreklamerad. En högst personlig åsikt naturligtvis.......;) Vägen DIT är högst angenäm!

Lissi

Argyris
2007-02-14, 10:02
var skulle ni bo i Maleme?

Åk gärna till Kolymbari för att äta fisk och till Afrata för utsikten

/Nico

P.S: Jag älskar Maleme

Mabbi
2007-02-14, 16:33
Hej!

Var ligger Falassarna? Hur är vägarna dit? Går det bussar?

Mvh
Marie

Argyris
2007-02-14, 16:53
Falassarna ligger i närheten av Kissamos, ca 30 min kortare väg från Platanias / Maleme.

Åk gärna även till Gramvoussa.

/Nico

lars
2007-02-14, 18:43
Hej Mabba,
Elafonissos är ett kretensiskt paradis väl värt ett besök. Det finns 3 vägar dit men två av dem gäller nog om man kommer från Chaniahållet.
En väg har redan nämnts den via Topolia Elos och Kefali. Stanna gärna till i byarna och vid grottan Agios Sofia efter du passerat tunneln efter byn Perivolia.
Stanna inte på "landsidan" utan gå ut till ön när du kommer fram till E.
Här är bättre bad, mindre antal turister samt längst ut en grotta.
När du skall tillbaka välj då vägen längs kusten, sväng vänster vid Kefali.(här finns oxå bra tavernor med bra mat och fantastisk utsikt)
En fantastisk fin väg på kvällen men utsikt över havet. Du passerar flera små byar och kan dessutom stanna till vid Falassarna och njuta av solnedgången.
Det finns en taverna precis innan du kör ner till själva F. Bra mat och en fin utsikt.
Gillar du spear-fishing så är det gott om bläckfisk och muränor på E företrädesvis på hösten.
Vägarna är helt ok, ta det bara försiktigt i svängarna.
God tur!
lars
Kriti sti kardia mou