handdator

Visa fullständig version : Sifnosost


Eva L
2007-02-11, 12:20
Min vällagrade hårda getost från Sifnos är slut snyft_drop. Jag har provsmakat massor av getostar i vår välsorterade ICA mitt i stan samt i Stockholm men inte hittat någon lika stark och god med den alldeles speciella smaken och doften. Saknar den verkligen och har lyckats äta upp en hel nästan på egen hand sen en god vän tog med den från Aten. Ni som vet vilken ost jag menar har ni hittat någon liknande till försäljning här i Sverige?

Eva

Titti
2007-02-11, 12:59
Jag har hittat Graviera hos Munirs i Skärholmen. Sifnosost har jag inte smakat, så jag vet inte om detta är något liknande. Du får väl ta dig en tur till Skäris nästa gång du besöker Stockholm.

Arne
2007-02-11, 13:50
Men Eva då!!!

Icke ska du behöva vara utan den läckra Sifnososten. I våra gömmor hava vi två stycken nästan oanvända ostar. Vi ska se till att leverera en av ostarna till dig under veckan på VLL.

För er som undra vad det är för konstig ost vi här diskutera så är det en alldeles speciell hårdost som tillverkas och saluföres på just Sifnos. Osten
är rund, rullad i aska och stenhård. Håller sig i åratal.
När man river osten komma den ljuvliga aromen och smaken fram.

Bilder på osten http://www.sendpix.com/albums/07021104/1l574apr7o/


Arne och Hustru Birgitta

Eva L
2007-02-11, 15:45
Oh tack så hemskt mycket. Tänk att ni har ett eget litet lager av denna läckerhet.:) Då hoppas jag att som tack få bjuda med er till någon av symfoniorkesterns konserter i vår.

För er som inte testat denna underbara ost och besöker Sifnos rekommenderas den verkligen. Säljs även i delikatessaffärer i Aten samt kanske på andra ställen i Grekland. Jag river den över mat samt äter ibland hela små bitar tillsammans med smakrika små tomater och oliver.

Eva

Eva L
2007-02-14, 16:55
Kunde inte hålla mig länge. Sitter nu vid skrivbordet här på jobbet och förbereder en föreläsning med lite kalimerapaus och en knäckebrödssmörgås med tunna skivor/bitar av härlig sifnosost som vännerna Arne och Birgitta delat med sig av. Direkt levererat till jobbet, vackert inslaget och härligt doftande.

Eva

Arne
2007-02-14, 18:27
Väl bekomme!!!

Arne och Hustru Birgitta

Frappe
2007-02-15, 13:50
[QUOTE=Eva L;74593]Min vällagrade hårda getost från Sifnos är slut snyft_drop. Saknar den verkligen och har lyckats äta upp en hel nästan på egen hand sen en god vän tog med den från Aten.

Eva, vet du var i Aten denna ost går att köpa?? blev nyfiken och vill smaka....

Camilla

Eva L
2007-02-15, 21:48
Fick den av en god väns mamma så jag återkommer med besked om var osten kan inhandlas om en dag eller två.

Eva

Eva L
2007-02-16, 20:03
Osten har enligt vännen Konstantinos inhandlats av hans mamma i en ostaffär i Monastiraki. Han vet inte vilken affär men kan fråga sin mor när de talas vid nästa gång. Han är osäker på om osten finns i vanliga livsmedelsaffärer i Aten.
De ostar jag köpt och fått har vägt runt ett kilo och varit förpackade i plast.
Tror säkert att denna delikatess inhandlats av andra kalimeror. Vill minnas att Marianne och Janne pratat om den.

Eva

Frappe
2007-02-17, 16:10
Tack Eva, jag får kolla och fråga mig fram, vill verkligen få tag på denna ost och smaka! klapp_klap

Camilla