handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp tack!!


annakarin_persson83@
2007-02-10, 03:11
Hej!

Jag har varit i Aten tidigare och letar lgenhet där nu. Min fråga är inte om hjälp med boende utan snarare var någonstans i förhållande till Monastiraki/Plaka/Omomia/ Pangrati/Makriani/Syntagma eller hur många metrostationer och åt vilket håll följande två områden ligger:

Ambelokipi och Kipseli.

Jättetacksam för svar. Avstånd får gärna anges i promenadminuter./metrostationer

Har lånat ut min greklandsbibel....

bye_bye

Admirala
2007-02-10, 09:20
Kypselis nærmeste metrostasjon er Viktoria, som ligger ett stopp nordover fra Omonia. Fra Viktoria er det vel ca 20 minutter å gå til sentrum av Kypseli.
Patission/28. Oktober-avenyen passerer Kypseli, og her går det busser til/fra sentrum hele tiden. Tiden bussen tar er så avhengig av annen trafikk at den er vanskelig å angi, men det tar vel rundt regnet ca 15 minutter til Syntagma. Avstanden vil jeg tippe er ca 4 km.

klaritza
2007-02-10, 22:54
hej!
jag bor mitt emellan ambelokipi och megaro mousikis...uppe på lycabettus. vi tycke ratt det är helt perfekt! känner vi för att gå ner med hunden till kolonaki å dricka kaffe, tar det 15 minuter. vill vi ta en långpromenad på berget, tar det två minuter. buss till centrum två minuter till fots, metro fem minuter till fots.

kipseli är totalt överbefolkat, men charmigt om man gillar kaos! lycabetus är dyrt men å andra sidan grönt och tyst! ambelokipi kan vara allt mellan fruktansvärt och jättemysigt! kolla också panormou, det är en station norr om ambelokipi, och har en jättemysig platia med fina restauranegr!

Lycka till!

annakarin_persson83@
2007-02-11, 00:22
Hej!

Tack så mycket för hjälpen!

:)

Admirala
2007-02-11, 10:44
kipseli är totalt överbefolkat, men charmigt om man gillar kaos!

Kypseli er visstnok det tettest befolkede området i Hellas, Uten at jeg synes det er merkbart i forhold til mange andre områder i Athen. Det er jo folksomt så å si over alt! Men det Kypseli har som er så fantastisk er Fokionos Negri. Dette er en laaang gågate med hage (gress, trær, blomster :D ) i midten og kafeer, tavernaer og barer på hver side. Det er en livlig gate, men alldeles ikke overbefolket, og betydelig mindre "kaotisk" enn hovedgatene i Plaka, for eksempel. Masse kjempebra spisesteder, turistfritt, hyggelig...

http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/IMG_5750.jpg