handdator

Visa fullständig version : Tillbaka igen


Elisalinn
2007-02-09, 15:13
En liten hälsning från Lefkas, vi kom igår den 8.2 landade i Aten, varmt och skönt, sen en mindre kul bussresa från Aten till Lefkas. Var inte hemma här i lägenheten förrän 2230, ut för en snabb middag på ett helt nyöppnat ställe som ligger ett halvt kvarter från vår bostad. Grekerna firar något de kallar Hallowen just den 8.2, så det var helt fullt på varendra restaurang och taverna, men vi hade tur, tack vare våra grekiska vänner, att få ett bord och vi fick äntligen äta lite riktig mat.

Problemet med att komma hem hit till Lefkas vintertid, är ju just att det inte finns några flyg till Preveza, så det tar sin lilla tid, men det är det värt, just nu när jag sitter här och skriver, strålande sol och ca 13-15 gr, ibland kommer lite regn, men inte så farligt i alla fall.

Skall strax köra ut till Ai Ioannis för en em-fika och titta på det oroliga och svarta havet, det är stor skillnad nu och sommartid.

Ikväll blir det en liten promenad på Agora, huvudgatan och sen en matbit på någon av restaurangerna på Platia (stora torget). Hälsa på gamla vänner och kanske handla hem något gott i matväg. Vi åker hem redan på söndag, så det här är bara en liten snabbis för att kolla till lägenheten och säga hej till vännerna.

Vi återkommer igen den 6 april för att fira påsk och sedan väntar ett jättebröllop den 14, vi har aldrig varit på ett "äkta" grekiskt bröllop, så det ser ver verkligen fram mot. Vi styr kosan mot Sverige igen den 22 april och sen får vi vänta och vänta ända till augusti-september innan vi kommer tillbaka, men om jag känner "oss" rätt, så kanske vi tar en vecka i juni också, vi får se om arbetet tillåter oss det.

Det här var några rader om vårt "grekiska" liv, snart är vi tillbaka igen i vardagen.

Lindiz
2007-02-09, 16:30
vad härligt det låter... skulle jag gärna kunna tänka mig just nu jag med!:)

monica
2007-02-09, 19:04
Hallowen har jag aldrig hört, däremot ostorsdag eller på grekiska tsiknopempti.
Alla grillar så det osar överallt därav namnet, och tavernerna är smockfulla.

Monica

yvonne
2007-02-09, 19:11
Hallowen har jag aldrig hört, däremot ostorsdag eller på grekiska tsiknopempti.
Alla grillar så det osar överallt därav namnet, och tavernerna är smockfulla.

Monica

Jag skulle precis skriva detsamma:)

Yvonne

Elisalinn
2007-02-09, 19:50
Hallowen har jag aldrig hört, däremot ostorsdag eller på grekiska tsiknopempti.
Alla grillar så det osar överallt därav namnet, och tavernerna är smockfulla.

Monica

Ja, du har helt rätt Monica, men min väninna Sofia har förklarat det så för mig, visst grilloset ligger tätt, alla äter grillat kött i någon form, men det här med Halloween, jag vet inte, men här i Lefkada går alla omkring utklädda, men inte på det sätt vi vet, att köra trick or treat. Det verkar mera vara som en karneval eller liknande.

Vad jag däremot hört idag, så är det så, att nästa söndag är sista dagen för detta "event", sen kommer fastan fram till påsk. Ska ta reda på mer detaljer, kanske det skiljer sig från plats till plats, vad vet jag.

Admirala
2007-02-10, 09:33
Noen grekere kaller det Halloween, men jeg lurer på om det har med oversettelsesproblemer å gjøre...

Her er en liten sak fra Daily Frappe som forklarer dette bra:

CELEBRATION OF TSIKNOPEMPTI
Tsiknopempti is an annual rite in Greece, which has gained increasing popularity recently in light of Apokries, whose origin is lost through the centuries. It basically is a day of meat eating before lent and fasting begin. The word Tsiknopempti comes from two other words 'tsikna' (the smell of burnt and grilled meat) and 'Pempti' (Thursday in Greek) and is celebrated on the Thursday, which is 11 days before Clean Monday. Traditionally, everyone must cook meat so that the smoke or “tsikna” fills the air and everybody knows it’s a feast-day.

On Tsiknopempti the first masqueraders make their appearance and the first carnival parties are held. It is common for many men to dress as woman on this day. (Nice sight eh!)

The festivities continue into the third week with “Tyrini” (Cheese Week), where people can eat dairy products and fish but not meat.

(Kilde: http://www.dailyfrappe.com/index.php )

monica
2007-02-10, 14:10
Ja, du har helt rätt Monica, men min väninna Sofia har förklarat det så för mig, visst grilloset ligger tätt, alla äter grillat kött i någon form, men det här med Halloween, jag vet inte, men här i Lefkada går alla omkring utklädda, men inte på det sätt vi vet, att köra trick or treat. Det verkar mera vara som en karneval eller liknande.

Vad jag däremot hört idag, så är det så, att nästa söndag är sista dagen för detta "event", sen kommer fastan fram till påsk. Ska ta reda på mer detaljer, kanske det skiljer sig från plats till plats, vad vet jag.


Det är karnevalstider i Grekland just nu, därav går alla utklädda.
Nästa söndag är sista dagen för det, sedan på måndag är det Kathari deftera, alltså ren måndag. Första dagen på fastan fram till påsk för de som följer detta. Men Kathari deftera följer alla greker då äts inte kött utan
inlagda grönskaker, halva, kalamarakia, taramosalata, oliver, räkor.

Många är ute och flyger med drakar den här måndagen, speciellt barnfamiljer. Oftast hittar man drakar i träden långt in på våren.

Monica