handdator

Visa fullständig version : Tips på restauranger i Platanias


marieblom
2007-02-08, 18:31
:) Vi är ett gäng som snart ska bege oss ner till Platanias... Om det är någon som har några bra tips på bra och billiga :) restauranger så är vi tacksamma. Vi åker med barn så gärna bra tips även för dom...


/Marie

june
2007-02-08, 19:37
En bra restaurang är soukakia uppe i gamla platanias. God och billig mat. Den ligger mittemot restaurang Cosmo. Kanske lite svår att hitta och vägen dit är ganska brant om man har barn med sig som är små. Men den är helt klart värt ett besök. :) Annars har ni restaurang Minoa. Den ligger nästan mitt i platanias på en hörna på vänster sida om ni kommer från Chania hållet. Lite dyrare men jättegod mat.

plingen
2007-02-10, 14:28
Hej!
vi tyckte att Platanos vid torget i Platanias var bra, god mat, bra service. En annan favorit blev Kantari som ligger på höger sida om man går mot Gerani, oxå bra mat (stora portioner) till bra priser.
Vi bodde på Caldera Beach så vi åt oftast våra luncher på Nisos (ligger granne med hotellet precis vid havet).

Ett tips till er är att åka till Limonupolis, ett stort vattenland. Vi åkte med ett minitåg ca 50 min fr Platanias till vattenlandet. Väl värt ett besök!!!

Ha en härlig semester i Platanias!! Hälsningar Tina

Lissi
2007-02-10, 18:56
Symposio var vår absoluta favorit....Från centrum -torgret gick man mot "Malemehållet" och restaurangen låg en liten bit bort på höger sida... ÅH så god mat de hade!

Lissi

Gita
2007-02-10, 22:04
Astrea i gamla Platanias, vid kyrkan ungefär, var en av våra favoriter (och dit skall jag åka igen i sommar). De hade underbara grillade räkor, med olivolja och citron...

myssa
2007-02-10, 23:10
utsökt mat och finaste vinlistan har Mylos ta Kerata ligger mitt emot en bar som heter Planet,alla greker äter där så boka gärna bord under högsäsong. där kan ni få Nostos bästa viner :)
Annars finns Platanos,samma ägare men värdfolket byter taverna vartannat år.Undvik turistfällorna,tyvärr en hel del....
Överhuvudtaget så har Platanias många fantastiska tavernor bäst är att testa er fram själva.
Om ni går upp i gamla Platanias så ät på Vigli allra längst upp jag lovar det är värt de extra stegen.
Min erfarenhet sen 20 år på Kreta.Många middagar har det blivit.
mvh maria......

marieblom
2007-02-20, 18:51
Hej. Tack för ditt svar...

marieblom
2007-02-20, 18:51
Hej. ja det låter verkligen underbart. Tack.

marieblom
2007-02-20, 18:53
Hej. Tack för ditt svar. Ja har hört av många att det ska vara ett bra ställe att äta på. Vet du om det fanns något att äta för barn som är lite kräsna *ler*

marieblom
2007-02-20, 18:58
Hej Tack för ditt svar. Vi ska kika förbi dina tips när vi är där nere. Vi kommer att bo i lägeheter Jasmine Village så hoppas det finns något bra nära där oxå. *ler* Eftersom vi åker med barn så kommer vi inte ta några långa promenader runt och leta....*ler*

Lopez
2007-02-21, 19:28
Finns hur mycket restauranger som helst alldeles i närheten av Jasmine
Village. Bara att välja grekiskt, italienskt, mexikanskt eller kinesiskt. Ett litet tips; vissa restauranger längs huvudgatan i Platanias är omåttligt populära bland turister, och tidigt knökfulla, medan på nästa vägg i vägg bara är några enstaka gäster. Välj då tveklöst den med minst folk. Den grekiska servicen och framför allt de grekiska restaurangköken har ofta
inte kapacitet att klara en överfull restaurang och även om maten egentligen är ok slarvas och hastas det fram mycket under stor stress, och resultatet kan då ofta bli därefter. På de ställen med mindre folk blir de ofta glada när det kommer nya gäster och köket hinner med att fixa
det där "lilla extra" som gör maten till en upplevelse.

myssa
2007-02-21, 20:18
hej
ser att du har barn och bor på jasmine.
ett till tips är "tartufo" god mat trevlig personal och himmelskt goda pizzor som bakas i riktig ugn.man kan välja att sitta vid huvudgatan eller mot baksidan med utsikt över havet och solnedgången.
den ligger på andra sidan gatan en liten bit från jasmine.
billigt och gott ifall man är sugen på gyros är "tvillingarna" nästan rätt över gatan där ni bor.man kan ta hem allt därifrån man får till och med välja vad man ska ha på pizzan,bra om barnen vill ha bara ost och skinka.ett annat bra barn ställe är "clown crepes" lite längre bort mitt emot taxitorget.
där kan man få en lövtunn crepes med precis vad du vill i.
jag själv väljer tonfisk,champinjoner,majs och majonäs.mmmmm
min dotter brukar välja med choklad och jordgubbar :)
ha det så gott där nere...myssa....

myssa
2007-02-21, 20:20
glömde säga att trafiken är riktigt hemsk på huvudgatan genom platanias.
håll i barnen hårt :)