handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig bota min beslutsångest !!


Smithan
2007-02-08, 18:11
Detta med Santorinis "ickebarnvänliga" stränder ...
Är det så illa, att ni tycker att vi måste fara till en annan ö för att barnbarnen ska kunna bada och ha det skönt på stranden? Babsan skriver att det finns långgrunda sandstränder, snälla, berätta för mig var de finns. Det skulle verkligen underlätta om vi slapp "kajka" fram och tillbaka med hela gänget. Jag vill att det ska bli bra bye_bye för alla i familjen under denna once in a lifetime-resa med barn o barnbarn för att fira min ....års-dag, så nu vet ni det!

Smithan

Arne
2007-02-08, 18:21
Men egentligen,,, Ska detta vara ett problem??? Stranden nedanför Honeymoon Beach Hotel, den är väl nog så badvänlig för alla och envar, så även barnbarnen!!! Alltså Perissa Beach.

Arne

Hellen
2007-02-08, 20:32
Men egentligen,,, Ska detta vara ett problem??? Stranden nedanför Honeymoon Beach Hotel, den är väl nog så badvänlig för alla och envar, så även barnbarnen!!! Alltså Perissa Beach.
Arne

De tillfälle vi varit där så har stranden varit glödhet! Absolut inget för små barn att leka i, visserligen kan de ju hålla sig i vattenbrynet, men då gäller det att armpuffarna sitter på ordentligt... Det blir snabbt djupt, jätteskönt för oss vuxna som vill doppa sig direkt.
Jag är ingen Santorini expert, men visst borde det finnas bättre stränder än Perissas för barn att krypa runt på.
//Helén

Eva L
2007-02-08, 20:40
Det blir ganska snabbt djupt vid stranden i Perissa så för små barn är det inget bra alternativ. Den mörka sanden blir också väldigt het så det är inget bra ställe att bygga sandslott på. Med små barn vill ni säkert bo nära en bra strand kanske på ett hotell med barnpool. Mitt förslag är att ni åker till Naxos dit är det en enkel båtresa med de fina och bekväma Blue Starbåtarna.

Eva

*Nicki*
2007-02-08, 20:41
Perissa Besch ja...men endast på kvällen när stranden inte är så het. Små barn (eller vuxna) kan absolut inte leka på stranden på sommaren. Det är i alla min och mina barns (3 o 5 år) åsikt. Ska de små barnen bada måste man vara max en meter från dem. Nej, det skulle inte vara en avkopplande semester för mig i alla fall.

Sedan tycker jag faktiskt inte att Perissa som by är särskilt barnvänlig den heller. I alla fall inte i den delen som ligger i närheten av Honeymoon Beach.

Som du förstår är Perissa inget jag rekommenderar för en barnfamilj. Däremot hade jag själv kunnat vara där en eller ett par dagar under semestern, men absolut inte i 14 dagar.

babsan
2007-02-08, 21:29
Här kommer ett par bilder från Monolithosstranden. Perfekt för små barn. Sandstrand och långgrunt vatten. Marcus älskade att gräva i sanden och bada där :D .
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/DSC01107.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/DSC01108.jpg
Här en bild från Perivolos. Inte alls lika fin. Stenig och lite brant.
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_0245.jpg
Barbro :)

babsan
2007-02-08, 21:55
Här en annan strand, Paradise Beach. Den är väl sådär. Hur gamla är barnbarnen?
Paradise Beach ligger Nordost på Santo. För att ta sej dit måste man ha bil.

Barbro :)
Nu såg jag att det bara är 99 dagar kvar tills man är där igen. Skönt att ha passerat 100-dagars strecket. :D :D
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0004-1.jpg

Smithan
2007-02-09, 00:07
Tack Babsan..
för de fina bilderna. Jaa, Monolithos ser ju bra ut faktiskt. Men jag är ändå tveksam p g a varningar om starka underströmmar och den heta sanden. (Barn-)barnen är förresten 11, 6, 4 och 3 år samt minstingen på 9 månader. Hur är det för övrigt i Monolithos, är det en by, eller bara en strand? De stora, dvs småttingarnas föräldrar, vill nog gärna kunna gå ut och strosa bland affärer och folk också. Åh, vad svårt det här blev

Smithan

babsan
2007-02-09, 08:17
Monolithos är mest en strand. Det finns en liten affär, där man bl a kan köpa dricka och glass. Det finns även en taverna där man kan gå upp och sätta sej, för att komma ifrån solen en stund och ta sej en lunch. Underbart att bara sitta där och bara vara.
Från Kamari, där jag brukar bo, tar det ca en timme att komma dit med buss. Är tvungen att byta buss en gång. Hem går mycket fortare ( ca 15 - 20 min )eftersom bussen kör en annan väg. Tar även 1 timme att gå dit.
Kanske han på Honeymoon kan köra er dit för en slant? Jag vet inte hur det fungerar. Det kanske finns någon annan här som vet?

Barbro :)
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_0489-1.jpg

Eva L
2007-02-09, 09:28
Utifrån era önskemål och tre generationer med skilda behov tycker jag inte att Santorini låter som det bästa alternativet. Har ni köpt flygbiljetter?
Om jag reste med barn och barnbarn (har inga än) skulle jag välja en ö med fina relativt lättillgängliga sandstränder. Dit det inte krävs några bussresor för att nå stranden. Affärer och små serveringar inom räckhåll. Hotell med bra lekytor för barnen och barnbilsäkert. Att bo i Prokopios på Naxos är kanske inte heller optimalt men dock i mina ögon ett bättre alternativ.

Eva

Elisabet
2007-02-09, 10:19
Jag håller med Eva. Har all respekt för dem som tycker om Santorini och har hittat sina pärlor där, men aldrig skulle jag åka dit med barn och inte heller med ett så stort sällskap - och förresten inte stanna så länge som ni ska heller!

Gör det enkelt för dig och ta ett snabbt beslut utan att fundera mer! Naxos är en perfekt plats för era behov och önskemål, åk dit direkt när ni kommer (jag förstår om det finns föräldrar i sällskapet som tycker det låter jobbigt att stanna en natt där på vägen) och sov möjligen en natt på Santorini på hemvägen, för säkerhets skull. Då får ni bästa förutsättningarna för en lyckad resa tillsammans! För även om det är du som fyller år, så antar jag att det viktigaste för dig, som för de flesta föräldrar, är att alla blir nöjda.

Kalimera
2007-02-09, 10:37
Babsan skriver att det finns långgrunda sandstränder, snälla, berätta för mig var de finns.Santorini är ingen bra ö när det gäller småbarnsvänliga stränder. Monolitos som Babsan skriver om är en av få. Här kommer en till: Tropical beach.

http://www.bloggamera.se/bilder/forum/03.jpg


Om stränderna är väldigt viktiga för er föreslår jag - också - att ni väljer en annan ö.

Smithan
2007-02-09, 12:02
Jag ska söka boende på Paros el Naxos. Tyvärr, så har vi köpt biljetter med Aegeanair Aten-Santo, dit vi anl kl 19.45, så vi måste övernatta där på ditvägen. Däremot flyger barnen hem från Santo kl 00.15, då antar jag att de kan ta färjan från Naxos/Paros samma dag? Kan man få hyra ett rum några timmar under em fram till det är dags att åka till flygplatsen. Vad tror ni?

När barnen åker hem drar maken och jag till vårt kära Aten i 3 dagar.

Vilket jobb jag haft med att fixa denna resa för 14 pers med anslutningar från olika delar av Sverige, övernattningar på Arlanda och hemresor i omgångar. T ex så flyger vi med 6 olika bolag. Planeringen brukar vara halva nöjet men jag måste erkänna att det strulat och tagit för mycket tid och ork. Jag gör inte om det. Men snart hoppas jag allt faller på plats och att jag kan börja njuta och längta._B-anana <

Smithan

Kalimera
2007-02-09, 14:25
Planeringen brukar vara halva nöjet men jag måste erkänna att det strulat och tagit för mycket tid och ork. Jag gör inte om det. Jag har varit med om samma sak. Vi var nästan 60 pers! Jag gör inte heller om det. :)