handdator

Visa fullständig version : Afrodites skafferi - kärleksfulla grekiska recept


parga
2007-02-05, 12:40
Jag har just fått nys om en ny grekisk kokbok. Har inte haft tillfälle att tittat i den, men den låter spännande!klapp_klap

Den är skriven av Inger Svanborg. Det har skrivits om henne och hennes man tidigare på Kalimera. De bor ju på Kythira sedan 10 år tillbaka. Det bästa är att recepten är anpassade efter våra svenska råvaror.

Egna avsnitt om olivolja, citron mm. Även många matfoton och foton av vackra miljöer. Jag tror att denna kokbok är en riktig liten pärla!

Jenny:)

Elisabet
2007-02-05, 12:50
Tack för tipset! Här (http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=44615) hittade jag lite mer info om boken som ser väldigt fin ut.
Att du inte har haft tillfälle att titta i den beror nog på att den inte släpps förrän den 2:a april ;)

(PS Fantastiskt fint hus på din avatar!)

Annki
2007-02-05, 12:56
TACK för tipset Jenny, den ser jag fram emot!

Ann-Kristin bye_bye

Tom
2007-02-05, 15:40
Den är skriven av Inger Svanborg. Det har skrivits om henne och hennes man tidigare på Kalimera. De bor ju på Kythira sedan 10 år tillbaka. Det bästa är att recepten är anpassade efter våra svenska råvaror.


Här i mitt Kithira-album kan ni se hur fint Göran&Inger Svanborg bor i Kalamizi nära Agia Pelagia !
http://picasaweb.google.se/gustafsson.tom/KithiraBilder02
/ Tom

parga
2007-02-05, 17:49
Att du inte har haft tillfälle att titta i den beror nog på att den inte släpps förrän den 2:a april ;)

(PS Fantastiskt fint hus på din avatar!)


Ja, det har du rätt i!flabb_flab Jag kollade inte så långt.... Tack för länken!

Tack så jättemycket! Det är vårt nyinköpta hus. Äntligen har vi hittat vårt drömhus!

parga
2007-02-05, 17:51
Tack Tom!

Vilka otroligt fina bilder du har knäppt! Jag har tänkt att jag ska besöka Kythira någon gång. Nu blev jag ännu mer lockad! :)

goran
2007-04-17, 13:15
Hej Jenny
Kul att du gillar boken. Den ar skriven av min fru. Hon ar just nu i Sverige for att introducera den. Ja, den innehaller en hel del spannande. Vi bor pa Kythira sedan 9ar.
Halsningar
Goran

Tom
2007-04-17, 13:46
Hej Goran !

Ja, jag har också läst om Lallas bok . Tänker införskaffa den snart.
Skall bara ner en runda på södra Pelop. först , bl.a till Githio, Kardamili, Kalamata & Koroni . Vi åker i morgon bitti. Hyr bil från Aten , stannar en vecka .

Kul att du har blivit aktiv här och hjälper mig att slå ett slag för Kythira , det finns ett visst intresse som du kan se:
Här en klickbar länk om ön som jag skrev i fjol. Obs bilderna finns inte kvar, men du & Lalla var med på ett par av dom. http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3782&highlight=Kythira

Ha de bra !
/ Tom&Bodil (som hälsar från Inger&Bosse i Fortuna / Råå. )

Annki
2007-07-27, 16:40
Jag fick i dagarna hem boken "Afrodites skafferi" som jag tidigare beställt. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151847353 Åh, en sån fin bok! Jag bara njuter när jag bläddrar i den. Underbart vacker med härliga miljöbilder och mycket att läsa om både det ena och det andra. Speciellt intressant var det att läsa om författarens och hennes mans flytt till Kythira, tankarna som föregick det hela och om deras första tid där som olivbönder. Recepten är enkla och vardagsnära och illustreras även de med vackra bilder.
En bok att ta fram när längtan gör sig påmind!

Ann-Kristin bye_bye

bopia
2007-07-27, 17:22
Jag har också denna fantastiska bok, köpte en åt mig själv och en åt min bästa vän, skickade efter den på Bokus betalade 151kr/st + porto 19kr.

Ett måste i bokhyllan för alla "greklandstokar" köp den!!!!!!!!!!:):):)

bopia

Ankan
2007-07-27, 19:06
Visst är den underbar!!! Kan sitta och bläddra,dreggla och längta i timtal...Ett måste inför vintern!
Anki

Peter
2007-07-28, 04:02
Jamen sluta! Nu måste jag ju köpa den! Den låter så läcker, och jag samlar lite på kokböcker... Min äldsta är från 1918... ;) Min kokbokssamling sträcker sig numera över knappt 50 cm i bokhyllan... :D

Men olivolja är kul. Så nu måste jag ju köpa den här. Men jag köpte för några år sedan "Förälskad i olivolja" av Fernando di Luca. Han som äger Zeta. (Sorry Göran. Men jag ska balansera det med Afrodites skafferi... :o ) Det var naturligvis mycket egenreklam, men det finns många goa recept också... Och vem säger att det måste vara Italiensk olivolja...? Ang_elx

Peter

kari
2007-07-28, 09:50
Jag har också denna fantastiska bok, köpte en åt mig själv och en åt min bästa vän, skickade efter den på Bokus betalade 151kr/st + porto 19kr.Ett måste i bokhyllan för alla "greklandstokar" köp den!!!!!!!!!!:):):) bopia
Takk for tipset om Bokus, Bopia klapp_klap
Adlibris er så snevre at de kun sender innen Sverige, mens Bokus viste seg å sende til hele verden :)
"Afrodites Skafferi" er bestilt, jeg gleeeder meg til å få den hjem :D
bye_byeKari

Ankan
2007-07-28, 11:15
Bravo Kari!!! Du kommer inte att ångra dig!
Anki

Soleil
2007-08-01, 16:55
Köpte "Afrodites skafferi" i går och har läst den redan! (har semester). Mycket bra skriven, rekommenderar varmt. Ska prova ett par recept i veckoslut. Det finns trevliga historier i boken...om det hur folk lever på ön.