Logga in

Visa fullständig version : Melodifestivalen 2007

Lotta E
2007-02-03, 18:32
Då är det bara en halvtimme kvar tills det drar igång.
Lika roligt varje år med nya och gamla artister.:p

Andreas Lundstedt och Magnus Carlsson är ju mina favoriter. Blir kul att se vad de levererar.
Anna Book blir spännade ikväll också.
Lustans Lakejer, passar de i melodifestivalen? Idoler under 80-talet.

Hoppas bara att rätt låt vinner!!flabb_flab

Lotta

Titti
2007-02-03, 20:52
:mad: Jag höll på Andreas Lundstedts låt, men den gick inte vidare. Tyckte den var proffsig. Nu hoppas jag på Tommy Nilsson. Jag är inte alls insatt i schlagervärlden, men det verkar som om Tommy håller på och reser sig efter en "downperiod", och då är det ju roligt för honom, om det här går bra.

inkfish
2007-02-03, 21:09
Huvva, detta måste ha varit sämsta deltävlingen någonsin?

Anna Book???

Och Tommy Nilsson????

När jag bytte kanal direkt efter pratade de grekiska. DET var musik detklapp_klap

Chris
2007-02-03, 21:15

Anna Book???

Och Tommy Nilsson????

Håller med till hundra procent ! Urdåligt och falskt. Tommy är i alla fall snygg att titta på ... Men ingen
favorit i det startfältet.

Får hoppas det blir bättreklapp_klap

Chris
bye_bye bye_bye bye_bye

Riitta
2007-02-03, 21:19
Håller med föregånede talare:) Hade väntat mig att Tommy skulle ha en bättre låt:o Han är ju SÅ snygg;) och har så härlig röst:)

Riittabye_bye

inkfish
2007-02-03, 21:21
Jag tyckte att han
a) såg tantig ut
b) hade fånig röst
c) sjöng en urdålig låt.

Rena kinderägget alltså;)

Riitta
2007-02-03, 21:26
Säger bara:Det var bättre förr:D ;)

Riittabye_bye

inkfish
2007-02-03, 21:27
Å andra sidan: efter den här starten kan det bara bli bättre!:)

nilam
2007-02-03, 21:28
Hmmm...vet inte ens om festivalen är något att komentera:eek: Sämsta delfinalen någonsin måste det ha varit i alla fall. Jag tyckte den enda som var någorlunda bra var Hypnotized ( hette den så ???) med Sofia B, och den gick ju såklart inte vidare...:mad:
Hoppas de andra delfinalerna blir bättre annars ligger vi risigt till!

Malin

Lotta E
2007-02-04, 06:32
Jag håller med alla.
Vilka låtar. Ingen var ju bra.
Och Andreas är ju alltid bra, fast låten höll väl inte.
Nu väntar jag på Magnus.
Jag tyckte Anna Book var bra, det bästa igår iallafall.

Lotta

Eva L
2007-02-04, 09:14
..och jag visste inte ens att Melodifestivalen börjat. Gissar att den kommer i fler avsnitt eller kanske i repris att döma av era inlägg.

Eva

Agda
2007-02-04, 10:17
Jag håller med om att det nog var den sämsta deltävlingen någonsin! Grå och trist, släta intet sägande låtar inte ens pausprogrammet var något att ha!
Går i repris idag för den som missade denna totala missbedömning av Christer Björkman!

Agda

Goliat
2007-02-04, 10:23
Jag tyckte om Elin Lanto's låt Money och Andersson & Gibsons låt Anything but you (även fast de plankat Simon & Garfunkel). Sofia's låt Hypnotized var bra, trots att det var lite Paparizou-kopia över bidraget.

Göran

anoula
2007-02-04, 10:56
Sofia's låt Hypnotized var bra, trots att det var lite Paparizou-kopia över bidraget.

Håller med dig, det var den enda låt som svängde lite. Vi hade kanske kammat hem en 12:a från Grekland i alla fall.

Resten var bara blaj och Tommy Nilsson lät som ett stort skämt, trots att han har så bra röstkvalitet.

inkfish
2007-02-04, 10:57
Visst 17 lät Tommy Nilsson sämre igår än tidigare? Jag minns honom med VACKER röst - men igår lät det inget vidare alls.

Soldyrkaren
2007-02-04, 11:35

Anna Book???

Och Tommy Nilsson????

Kan bara hålla med. Usch och fy! Den var ingen höjdare, denna deltävling, men ändå tråkigt att det var dessa två dåliga låtar som gick vidare.

"Jag tror på människan" - HUR dålig kan en text få bli???

Jag tyckte att han
a) såg tantig ut
b) hade fånig röst
c) sjöng en urdålig låt.
Rena kinderägget alltså;)

Väl formulerat flabb_flab

Jag tyckte om /.../ Andersson & Gibsons låt Anything but you

Ja, den var helt okej. Den enda i det här startfältet, möjligen följd av Andreas Lundstedt. Men ingen av dem gick den vidare, inte.

Visst 17 lät Tommy Nilsson sämre igår än tidigare? Jag minns honom med VACKER röst - men igår lät det inget vidare alls.

Ledsen att göra dig besviken Inkfish, men då minns du fel :D . Tommy Nilsson har alltid låtit illa. Sannolikt har något fastnat i halsen på honom.

Det var kul när Christian Luuk introducerade Tommy Nilsson med att sjunga med ett finger i mungipan. Det lät likt. Om Tommy Nilsson hade haft ett uns självironi hade han vid "omtaget" efter vinsten tagit en vers med fingret i mungipan - hade varit kul - men icke. Inte nog med att han är en fjant, han är en fjant som tar sig själv på för stort allvar.

Tur att jag själv är så bra ;)

inkfish
2007-02-04, 11:38
Kristian Luuk var kul tycker jag! Jag har inte sett mycket med honom innan för jag tycker att pratshower som bara bygger på programledarens ego är tråkiga:o

Därför var jag avvaktande i går. Och så INLEDER karln med ett lysande kuplettnummer om att han inte ska ta platsflabb_flab. Det var superintelligent gjort, jag fnissade högtklapp_klap

Soldyrkaren
2007-02-04, 16:09
Sant, Luuks inledning var riktigt bra. Syn att det inte fortsatte i den klassen :)

Lotta E
2007-02-11, 05:22
Äntligen 2 st bra låtar till finalen.
Marie från Munkedal var jätte bra.
Ser fram emot nästa vecka!

Lotta

Charlotte!
2007-02-11, 06:53
Ja, vilken skräll när den helt okända lågstadiefröken gick direkt till Globen! Men hon var ju jättebra, och det var som att se "en stjärna födas" - fantastiskt!

Att The Ark gick vidare var ju förhandstippat. Vilket energiknippe han är, Ola! Sist hamnade Regina Lund. Inte för att jag är ett större fan av henne, men var verkligen hennes låt sämst?

/Charlotte!

kari
2007-02-11, 10:15
Uansett deltar Sverige med 1 og 1/2 sang i år :) Den norske vinneren ble stemt/røstat frem i går.
Guri Schanke skal synge en låt skrevet av Per G:son, da vi får vel noen stemmer fra nabolandet i alle fall ;)
:) Kari

inkfish
2007-02-11, 10:22
Thomas G:son, tror jag;). Han skrev Carolas vinnarlåt förra året.

The Ark var underbara! Direkt efter programmet gick jag och spelade på att de ska vinna hela ESC. Man ska vara optimist:D

inkfish
2007-02-11, 10:25
Danmark hade final i går och det blir en dragqueen som åker till Helsingfors:

Video här (http://www.neufstream.com/video/x15yai_dq-drama-queen)

kari
2007-02-11, 10:32
Thomas G:son, tror jag;). Han skrev Carolas vinnarlåt förra året.:D
UNNSKYLD , visst er det T h o m a s :)
- låten og artisten er kjempebra synes jeg, men jeg t r o r likevel Norge hadde hatt større sjanser med "Space"-låten som ble nr 2. bye_bye Kari

monica
2007-02-11, 11:41
The Ark var bäst, vilket scenframträdande, tycker oxå att Jessica Anderssons låt var bra.

Monica

Agda
2007-02-11, 13:39
Det var en bättre deltävling denna gång. Vilken skräll av Marie och vad roligt! Hennes låt var jätte fin och kommer förmodligen bli en av dem som överlever längst när det hela är över.
Jag är inget The Ark-fan men diggade deras låt och framträdande, helt klart värda att gå vidare.

Agda

Marianne
2007-02-11, 14:07
Danmark hade final i går och det blir en dragqueen som åker till Helsingfors

__D :mad: snyft_drop :eek:

Soldyrkaren
2007-02-11, 22:20
Var på resande fot igår lördag och såg andra deltävlingen först idag. Det var ju VÄLDIGT mycket bättre än första deltävlingen! Inte nog med att det var rätt låtar som vann den här gången - alla de åtta låtarna idag var bättre än alla låtarna förra gången (möjligen med undantag för Simon&Garfunkel-låten från deltävling 1, som faktiskt hade platsat). Märkligt att Christer Björkman väljer att göra de olika deltävlingarna med så varierande kvalitet.

Dessutom måste jag tillägga att Luuk verkligen hittat rätt nu - han var grymt bra i andra deltävlingen - gjorde "sin" grej men fick det ändå till att kännas melodifestival. Strålande bra!

inkfish
2007-02-12, 10:47
Luuk var grym, det tyckte jag ocksåklapp_klap

Marianne: jag får en vag känsla av att du inte till 100 procent tyckte att rätt låt vann i Danmark?Ang_elxflabb_flab

Soldyrkaren
2007-02-19, 11:13
Så var tredje deltävlingen också över. Vilka de 5 finalisterna skulle vara var ju givet, men sen blev jag förvånad. Magnus Carlssons 80-tals-mässiga och synthinspirerade låt var ju klart bäst.

Luuk inte fullt lika stark som förra gången, men verkligen helt okej.

Hellen
2007-02-19, 11:58
Heja Måns! klapp_klap _B-anana
Nanne... hm hon måste väl gått vidare på sitt namn eller?:eek:

Men jag tycker bättre om lärarinnan från Munkedal.

// Helén

inkfish
2007-02-19, 12:23
Jag tyckte att rätt låtar/rätt artister gick vidare, både Sebastian och Måns var ju jättebraklapp_klap

I går skrev flera krönikörer att det var en generationsväxling - med två yngre direkt till final medan det gick sämre för veteranerna Nanne och Magnus. Jag både hoppas och tror att det är så.

Lotta E
2007-02-19, 13:28
Japp, håller med.
Måns och Sebstian var bra.
Synd med Magnus Carlsson, han var bra med. Jag röstade på honom.
Blir en spännande final.

Lotta

martinifk
2007-02-19, 20:28
Nu är det bara och hoppas att Uggla går och vinner på lördag och sedan i globen, då ingen av finalisterna håller måttet för Europa än:eek:

inkfish
2007-02-19, 21:39
Nu är det bara och hoppas att Uggla går och vinner på lördag

Då emigrerar jag:eek:

Uggla är en katastrof! Sveriges mest överskattade artist sen 20 årsnyft_drop

The Ark har allt* - självklart ska de vinna!_B-anana

* = nåja, låten är väl inte klockren - men man får inte vara knusslig i schlagersammanhangAng_elx

martinifk
2007-02-20, 00:25
Du menar Uggla har allt eller hur;)

Om du nu emigrerar varför inte välja Grekland som mål då:rolleyes:

Lotta E
2007-02-20, 05:45
[quote=inkfish;76008]Då emigrerar jag:eek:

Jag håller med dig!!!! Vart skall vi flytta?

Lotta

anoula
2007-02-20, 08:37

Det var hårda ord.... Den här (http://bubblare.se/magnus_uggla_4_sekunder/) som är så bra!! _B-anana

MIAS
2007-02-20, 09:22
Blev jätteglad när Måns gick vidare_B-anana . Han har varit min Idol sedan jag såg och hörda honom första gången! Ovanligt charmig kille;) . Klart bästa omgången hittills!

Miabye_bye

inkfish
2007-02-20, 14:02
Den här (http://bubblare.se/magnus_uggla_4_sekunder/) som är så bra!!

Bra:eek: ??

Nä, fyra sekunder är mer än jag vill veta om Uggla:mad: ;)

martinifik, lotta - klart det blir Grekland!_B-anana

go-north
2007-02-23, 05:44
Hejsan. Jaaha där ser ni när Carola int är med så blir det int´ti na. Men ge int henne en fläkt ( håll dörrarna stängda ) denna gång trots allt...och försök undvika de där störande kindvibrerandet..kalla inn ladyn till en extra uttagning eller utnämn henne direkt bara!. HaDe.

Hellen
2007-02-23, 09:16
Hejsan. Jaaha där ser ni när Carola int är med så...

Det är väl en himmelsk:rolleyes: tur att inte hon är med.
Gud bevare mig...
// Helén

go-north
2007-02-23, 11:33
HELLEN: Men...hur har ni tänkt vinna om int Carola e me? ( Har hon inte lite himlen med sig???)
HaDe

martinifk
2007-02-24, 03:29
Ser fram emot Uggla-vinst ikväll eller hur inkfish;)

Hellen
2007-02-24, 09:07
HELLEN: Men...hur har ni tänkt vinna om int Carola e me? ( Har hon inte lite himlen med sig???)
HaDe

Jag har ingen aning om hur Sverige skall vinna igen. men jag tycker att det är djärvt av dig att fråga:p
Ser som vanligt fram emot att få se och höra finlands bidrag.bye_bye
// Helén

inkfish
2007-02-24, 12:49
Ser fram emot Uggla-vinst ikväll eller hur inkfish;)

Hrm:mad:

Han startar först, då kan man alltså och gå hälla upp popcornen eller nåt...

;)

finlandssvenska
2007-02-24, 17:25
klapp_klap Ser som vanligt fram emot att få se och höra finlands bidrag.bye_bye
// Helén

Förra lördagen valde vi bidrag i Finland. Att representera Finland i år valdes Hanna Pakarinen, en Idols-vinnare sen några år. En medelmåttlig låt i rock-stil. Vi behöver nog inte räkna med nån vinst i år (inte aldrig mer tror jag...Ang_elx ).

Själv ser jag emot melodifestivalens sista deltävling och Sarah Dawn Finer, jag tycker hon sjunger super!klapp_klap klapp_klap

finlandssvenska
2007-02-24, 20:25
Själv ser jag emot melodifestivalens sista deltävling och Sarah Dawn Finer, jag tycker hon sjunger super!klapp_klap klapp_klap

Hurra hurra, oj vad jag är glad! Det gick så bra för Sarah! _B-anana

martinifk
2007-02-24, 21:50
Nu när Uggla "bara" fick andra chansen behöver du väl inte emigrera inkfish:cool:

och ännu en skräll (40 gånger pengarna på svenskaspel:eek: innan tävlingen)

Ja ja då får väl Uggla ta sig till final via andra chansen:)

inkfish
2007-02-24, 21:55
Nu när Uggla "bara" fick andra chansen behöver du väl inte emigrera inkfish

Hehe, jag är nöjd! Det var ju samma melodi som han kört i 20 år men en ÄNNU poänglösare text:p

och ännu en skräll (40 gånger pengarna på svenskaspel:eek: innan tävlingen

Sarah Dawn Finer? Inte gav hon 40 gånger pengarna på att gå till final, väl:eek: ? Möjligen om hon VINNER finalen.

Jag spelade tidigare i kväll (fast inte på svenska spel) på att hon och Andreas Johnson skulle gå till final. Oddset var 5:p _B-anana

inkfish
2007-02-24, 21:57
För övrigt tyckte jag att Sarah Dawn Finer var magnifik. Har aldrig varken sett eller hört henne förr men hon var ju underbar. Och det var ljuvligt med en artist som bara stod rätt och upp och ner och SJÖNG.klapp_klap

martinifk
2007-02-24, 22:01
Sarah Dawn Finer? Inte gav hon 40 gånger pengarna på att gå till final, väl:eek: ? Möjligen om hon VINNER finalen.

Kommer inte ihåg du har säkert rätt det var nog om hon vinner finalen eller inteAng_elx

inkfish
2007-02-24, 22:06
Det lät lite väl generöst med 40 annars;)

Fast i finalen hoppas jag på The ark_B-anana

martinifk
2007-02-25, 02:28
Det lät lite väl generöst med 40 annars;)

Fast i finalen hoppas jag på The ark_B-anana

Det var ju 80 gånger pengarna på Greklands vinst i fotbolls-EM, synd att man inte betta lite hehe:cool:

I finalen blir det Uggla om han nu klarar andra chansen vill sägaAng_elx

Soldyrkaren
2007-02-26, 22:40
Nu har även jag sett fjärde deltävlingen. Var bortrest den här gången också, så det fick bli såhär i efterhand.

Andreas Johnsson var ju klart bäst - och har för övrigt bästa låten i hela startfältet. Mitt stalltips är att han vinner i Globen.

Uggla var hemsk. Jag tycker vanligtvis att han är helt okej, men den här gången var det samma låt som alltid men med usel text och usel koreografi. Usch!

Synd på den andra ugglan - tycker att Caroline af Ugglas var klart bäst efter Andreas J. Men kanske går hennes sätt att framföra låten inte riktigt hem hos den breda massan - vad vet jag...

inkfish
2007-02-27, 10:47
Andreas Johnsson var ju klart bäst - och har för övrigt bästa låten i hela startfältet.

Läste just att EBU ska utreda hur knyckt den är från The best part of breaking up (tror jag den hette), Ronettes eller Supremes gamla hit. Tänkte inte på det i lördags men den är ju grymt lik!

MIAS
2007-03-10, 11:14
Heja Måns!!!!

Ska ringa och rösta MYCKET, och tvinga vår omgivning att göra det samma_B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

Mia och Matildabye_bye

Riitta
2007-03-10, 11:42
Och omgivningen vägrar:D ;)

Riittabye_bye

Soldyrkaren
2007-03-10, 21:05
Bra finaltävling! Även om Andreas Johnson var bäst kan jag absolut leva med The Ark som vinnare.

Tommy Nilsson var sämre än någonsin, med en ny, nasal, förfärlig sångstil och rysligt dålig koreografi med klumpiga steg. Att han kom sist var det viktigaste - att han dessutom fick noll poäng var ju ren bonus! :D

Lotta E
2007-03-11, 08:20
Vilken final!
Många bra låtar.
Fast Måns var bäst!
Och The Ark är värdiga vinnare, de har störst changs av alla bidragen igår att slå ute i Europa.

Ha en fin söndag!
Lotta

Agda
2007-03-11, 10:57
Jag tyckte också att Måns var bäst, hela hans koncept var strålande!
The Ark är Ok och kanske har de en stor chans i stora finalen.
Luuk har varit helt perfekt från start till the end!klapp_klap klapp_klap

Agda

Stina
2007-03-11, 14:46
Måns var bäst tycker jag! Och snyggastklapp_klap
//Stinabye_bye

monica
2007-03-11, 14:58
Jag höll oxå på Måns, Andreas Johnsson tycker jag oxå var bra.
Men tror ändå att The Ark kommer att slå internationellt för de hade bästa
scenframträdandet plus glitter och paljetter.
Tycker nog att Ola Salo är lite skum och självupptagen.
Som karaktär är Andreas Johnsson och Måns mer sympatiska.

Monica

martinifk
2007-03-12, 01:41
Visst har The Ark kanske störst chans i Europa men Ola Salos klädsel:eek:
Min favorit var Sebastian i Ugglas frånvaro.

Sarbel har dock en betydligt bättre låt än The Ark:)

ENIAC
2007-03-12, 09:45
...måste ändå tillägga att The Arks låt kändes lite som ett plagiat av Edison Lighthouse´"Love grows"! Och Måns var helt klart bäst!

Lissi
2007-03-12, 10:41
[quote=ENIAC;78922]...måste ändå tillägga att The Arks låt kändes lite som ett plagiat av Edison Lighthouse´"Love grows"! quote]

Hålller med ! Det var ju helt omöjligt att låta bli att sjunga "Love grows where my Rosemary goes" under refrängen!!!
Den låten har de stulit mer än 4 takter till....;)

Lissi

ENIAC
2007-03-12, 10:48
Den låten har de stulit mer än 4 takter till....;) Lissi

Borde inte röstningen vara ogiltig då? Man får väl inte plagiera hur som helst? Å andra sidan så skulle ju inte Måns vinna även om The Ark diskas :(

inkfish
2007-03-12, 11:39
Den låten har de stulit mer än 4 takter till....;)

Att 4 takter skulle vara tillåten stöld verkar vara en seglivad myt med kul härstamning: http://www.faktoider.nu/fyrtakt.html

(Det är möjligt att det är vad du menar med din ;), Lissi, men jag skriver det ändå eftersom många fortfarande tror att det är på allvar:) )

pawik
2007-03-12, 18:03
Jag är så gammal att jag var gammal redan 1970 när Edison Lighthouse
hade sin listetta med Love Grows. Eftersom det var under min studietid
kommer jag väl ihåg den.

Nu har jag lyssnat igenom den igen och resonemanget om att det skulle
vara stöld eller plagiat håller jag inte alls med om. Små likheter finns
/kan anas men plagiat tycker jag inte att det är.

George Harrison blev väl fälld för plagiat för My Sweet Lord (1970) gentemot
He's so fine (1963). Det finns mycket info om detta på webben. Har hört båda
dessa låtarna och där kan man prata om likheter/plagiat.
Efter 20 år av rättegångar kom man till en förlikning 1993 på
ca 550000$.

Min åsikt är att Ola Salo inte behöver vara orolig. Att teman och melodislingor
liknar varandra tror jag är ofrånkomligt. Rätt så ofta dyker ju diskussionen om
plagiat/stöld upp i dessa sammanhang.

För övrigt hörde jag även Martin Ljung /Rock-Fnykis "stjäla fyra takter från en
annan bit" när jag såg Knäppupps tältturne i Karlstad i slutet på 50-talet,
men det är en annan historia.

/pawik

muffins
2007-03-19, 21:03
Visst har The Ark kanske störst chans i Europa men Ola Salos klädsel:eek:
Min favorit var Sebastian i Ugglas frånvaro.

Sarbel har dock en betydligt bättre låt än The Ark:)

hehehe heja Sarbel... "Yassou Maria" är perfekt för eurovision. Precis som Sakis med "Shake it" var för 3 år sedan:D :D :D så glad att varken Dantis eller Tamta vann. De var hemska, tyvärr... Sarbel var mycket bättre. Ha var naturlig och sig själv på scen och därmed röstades han fram

och när dte gäller Sverige...jag röstade på Måns...han hade en bra för eurovision låt. Inte att "the Ark" är dåliga men de har gjort bättre grejer än "the worring kind."