handdator

Visa fullständig version : Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?


Kurris
2007-01-31, 22:52
Hej på er!

Vad jag gillar detta forum, jag kan få reda på saker jag inte ens visste att jag ville veta.
Gjorde ett tidigare inlägg om Din drömrestaurang (under Rhodosfliken)
Har fått massor av helsköna svar av er, tackar till tusen.
Nu började jag fnura på en annan sak nämligen frukost.
Är själv ett jättestort fan av jättestora & jättelånga frukostar som jag oftast har när jag är ledig. Men på semestern blir det sällan så då utbudet inte har varit direkt spännande.
Jag menar, dagen efter när det gör "lite ont i håret" finns ju inget bättre än en brakfrukostAng_elx
Skulle Du vilja äta en "riktig" frukost när du är i Grekland?

Har inte tänkt mig någon grekisk inriktning utan en frukost med det hele; äggröra, 4 sorters nybakat bröd, marmelader, ostar, charkuterier, grönsaker, pannkakor, färskt kaffe, fil, flingor, färsk frukt, färskpressad juice mm, mm
Erkänn, Du blir allt lite sugen :)

Eller tar folk vad som finns på hotellet & drar direkt ner till stranden?
Vad tycker Du?

klapp_klapTusen tack alla för ett fantastiskt forum!klapp_klap

inkfish
2007-01-31, 23:00
En riktig frukost är för mig nybakat bröd och yoghurt på balkongen med havsutsikt. So sorry, mig lär du inte bli fet på;)

Elisabet
2007-01-31, 23:05
på balkongen !!!!!

Soldyrkaren
2007-01-31, 23:07
Vill absolut ha riktig frukost även i Grekland!

Frukost på taverna blir ofta rätt dyrt, sällan under 10 EUR för två personer, och uppåt 15 om man vill ha en ordentlig frukost och till den dricka både färskpressad juice och kaffe. Så jag tror det finns utrymme att ta ganska ordentligt betalt om du serverar det du beskriver.

Janérik
2007-01-31, 23:38
Frukosten börjar direkt då jag vaknar i Grekland.
Kallt vatten ur flaska i kylskåpet.
Sedan en rejäl prilla grovsnus.
Sedan iväg för att köpa färskt bröd.
Väl tillbaka blir det sedan frukost på balkongen, det färska brödet med lite enkla pålägg, salami och ost brukar räcka långt för mej.
Till detta ett glas apelsinjuice och en portion youghurt.
Sedan njuta av en mugg kaffe och utsikten.
Normalt tar denna process c:a 2 timmar och sedan är man redo för dagens utflykt.
Jag är alltså inte en potentiell kund på en frukostservering.
Vid något enstaka tillfälle har vi haft frukost inkluderat i rumspriset, nu senast var det kontinental frukost på ett av våra boenden. Då var det bara salamin, youghurten och balkongen som saknades.
För många år sedan på Santorini hade vi ett boende som inkluderade frukostbuffe. Visst var det skönt på något sätt då vi fick allt som hörde till frukosten men det enda som jag åt då som jag inte annars äter var ett kokt ägg.

Mvh Janérik

Athanasia
2007-02-01, 06:55
Vill också ha min frukost i lugn och ro på balkongen.

Eva L
2007-02-01, 07:08
Äter sällan vitt bröd så för mig är en riktigt bra frukost i Grekland ett par koppar grönt te som jag själv lagar till med lite honung som sötningsmedel, yoghurt och lite färsk frukt. Sen tar jag gärna en färskpressad apelsinjuice direkt jag kommer ut. Är jag riktigt hungrig vill jag ha en krämig omelett med får eller getost, lök och grösaker.

Den bästa frukosten får man enligt min mening på bättre hotell i Thailand och Brasilien där frukostbordet dignar av tropiska frukter.

Eva

Athanasia
2007-02-01, 08:17
Färskpressad apelsinjuice direkt jag kommer ut....Tar med en liten press och pressar våra apelsiner på rummet;)

LN
2007-02-01, 08:43
En fruktsallad men apelsin, äpple och banan med grekisk yoghurt, toppad med honung. Färskt bröd hämtat på bageriet. Ost som pålägg, kokt ägg, ett glas apelsinjuice och en kopp te eller kaffe.
Det vattnas redan i munnen, vad jag längtar till Greklandflabb_flab
Lena

anoula
2007-02-01, 08:50
Den bästa frukosten får man enligt min mening på bättre hotell i Thailand och Brasilien där frukostbordet dignar av tropiska frukter.

Åhhhh vad jag instämmer!!:p

Admirala
2007-02-01, 10:05
Av og til, når vi er i Hellas på ferie, har vi lyst på en "riktig frokost". For å beskrive den optimale ville den vært:

Valg mellom eggerøre, stekt eller kokt egg, sprøstekt bacon, (grovt) brød, skikkelig smør, skikkelig syltetøy, en god ost, skinke, nypresset juice, kaffe, te, fruktsalat laget av frisk frukt, yoghurt, honning. Hvis man så kunne få en liste e.l. og krysse av for hva av dette man ville ha, så hadde lykken vært fullkommen :D

Stinab
2007-02-01, 10:55
Vill också ha min frukost i lugn och ro på balkongen.

Instämmer till fullo!

Stinab

Stina
2007-02-01, 13:14
Vill gärna ha en härlig frukostbuffé på morgonen!
Nybakat bröd, yoghurt, omelett, frukt, ägg och té!
Kanske rent av några pannkakor med nutella(det är ju semester...)

Perfekt tycker jag om man kan äta en sådan frukost på hotellet innan man drar ut på äventyr! Då står man sig till lunch!

//Stina:)

Marianne
2007-02-01, 15:09
...fruktsallad men apelsin, äpple och banan med grekisk yoghurt, toppad med honung. Färskt bröd hämtat på bageriet. Ost som pålägg, kokt ägg, ett glas apelsinjuice och en kopp te eller kaffe.

Mmmm, det där låter som en perfekt frukost, tycker jag!_B-anana

Men annars så blir det lite olika frukostar i Grekland, beroende på boende och vilka planer vi har för dagen.

I Aten nöjer vi oss med en ytterst beskeden frukost:rolleyes: på hotellets takterrass (men där är det UTSIKTEN till Akropolis som räknas!), men på öarna blir det helst på balkongen. Någon enstaka gång kan vi "lyxa till det lite" om vi hittar något mysigt ställe ute på orten där de serverar något ovanligt läckert.:)

Lissi
2007-02-01, 16:10
Oss skulle ni heller inte bli "rika" på hur mysig än restaurangen skulle vara... ;)
Att sitta på balkongen eller terassen och äta LÅNG frukost bestående av nyhämtat bröd med gott pålägg, kaffe, färsk frukt och vatten..det är ett MÅSTE!
Lunch och middag gärna och oftast på taverna men ICKE frukost!

Lissi

Abi
2007-02-01, 17:53
Lunch och middag gärna och oftast på taverna men ICKE frukost!

Lissi

klapp_klap Kunde inte sagt det bättre själv. Dessutom har jag ofta kalimera-tröja på mig, eftersom den går snabbt att slänga på mig när jag ska till bagerietflabb_flab.
Bildbevis på "Kalimera was here"

bye_bye Abi

Lindiz
2007-02-01, 20:01
Samma svar här... Middag ätes absolut på Taverna. Men inte frukost. Den ska man äta i lugn och ro på balkongen. Färska tomater, nybakt bröd och god juice är ett måste...

Dessutom har jag ofta kalimera-tröja på mig, eftersom den går snabbt att slänga på mig när jag ska till bagerietflabb_flab.


Kan inte annat än hålla med.... har i 99 fall av 100 min kalimeratröja på mig på morgonpromenaden till bagaren!:)

Hellen
2007-02-01, 20:03
klapp_klap Kunde inte sagt det bättre själv. Dessutom har jag ofta kalimera-tröja på mig, eftersom den går snabbt att slänga på mig när jag ska till bagerietflabb_flab.
bye_bye Abi


Frukost i Grekland och även i Sverige, när vädret tillåter, bör avnjutas på altanen.
PS. Hur lång tid tar det att få på tröjan om du skall till stranden:D ;)
// Helén

Lisbeth K
2007-02-01, 20:39
Frukost i Grekland = för mig.....Nybakat bröd från bagaren....fetaost, solmogna tomater....yoghurt, starkt greksikt kaffe och så det som inte är minst viktigt: Den ska intas under lååååååååååång skön morgonstund på balkongenflabb_flab
Sen är vi redo för nya upptåg!

pigi
2007-02-03, 19:39
Frukost i grekland...

Jag har aldrig varit en charterressenär så "maffiga" hotellfrukostar har inte varit ett alternativ. Men så har jag också varit förskonad "muffintop" och ryggbiffar....tills nyss!!:o

Tog en riktig charterresa med en inte så resvan väninna förra året. Vi bodde på Iolidas Village i Agia Marina...Vi är ännu hyfsat unga, åtminstone en av oss!! Så vi vaknade oftast med ont i håret, många vill gärna påstå att DÅ kan man inte äta frukost: DET är inte sant!:D

Bacon och ägg....säga vad man vill men Grekerna kan Bacon och ägg!
SÅ för mig är den ultimata grekiska frukosten, Bacon och ägg....och JA jag har haft postkod w17 innercity unit of london några månader!!!Ang_elx

Bacon och ägg är alltså min mest Grekiska frukost alla gånger.klapp_klap

ramses
2007-02-03, 21:54
För mig är grekfrukost:att mannen får dra iväg till bageriet för att fixa bröd, till det är det yoghurt, frukt och honung som gäller. Kaffe förstås och kanske ett ägg, med knallgul gula. Lite olika pålägg och juice så är det fullbordat. var den intas beror på lägenhetens läge. Ligger altanen redan i sol kan det vara skönast att sitta i skugga eller tom. inne, med öppen dörr. för mig med sällskap tror jag inte att "uteätarfrukost" är speciellt aktuellt. De gånger vi nödgats göra det har det varit väldigt dyrt. Frukost är så enkelt att fixa själv och ett ganska skönt sätt att börja dagen på. Om det kniper går det ju bra med enbart bröd och kaffe.

Riitta
2007-02-03, 22:04
Så mycket ni orkar äta till frukostAng_elx :) Jag själv är nöjd med en burk honung med yougurt och en ost macka.Kanske en kopp kaffe också:)

Riittabye_bye

Athanasia
2007-02-03, 23:28
Så mycket ni orkar äta till frukostAng_elx :) Jag själv är nöjd med en burk honung med yougurt och en ost macka.Kanske en kopp kaffe också:)

Riittabye_byeHM...Riitta en burk honung....e du stark som Bamse?flabb_flab

Lotta E
2007-02-04, 07:50
När jag läser allas inlägg, så längtar jag verkligen till Grekland.

Jag äter mig oftast mätt på deras bröd. Men nåt gott pålägg på!
Brödet är ju så gott!:D Juice, yoghurt och kaffe.

Och sedan väntar en ny härlig dag i Grekland!

Riitta
2007-02-04, 08:59
Hi,hi.Det var det märkligaste frukost jag har ätit:eek: :D .Menar tvärtom förstås:D

Riittabye_bye

Riitta
2007-02-04, 09:10
Nej,nu får jag sluta larva mig:o En burk god Grekisk yogurt,med några SKEDAR härlig rinnande honung vill jag gärna ha:p :D

Riittabye_bye

bob-kåre
2007-02-13, 13:52
Bacon och ägg....säga vad man vill men Grekerna kan Bacon och ägg!
SÅ för mig är den ultimata grekiska frukosten, Bacon och ägg....och JA jag har haft postkod w17 innercity unit of london några månader!!!Ang_elx

Bacon och ägg är alltså min mest Grekiska frukost alla gånger.klapp_klap
Håller med föregående talare! fast då har jag haft adressen: Chalkwell Park Drive, Leigh On Sea, Essex i 7 år :)

SteffTee
2007-02-13, 14:27
Reser jag själv blir det alltid frukost på byn. Färskpressad apelsinjuice med en klyfta citronsaft nedpressad. Kaffe, ägg och bacon med några skivor paprika och tomater. Vitt bröd, färskt förstås lite lätt rostat.

Med familjen blir det oftast frukost på balkongen. Yougurth, honung, te, kaffe, ost (skrattande kossan), skinka, frukt, en tub med kaviar och nyköpt bröd och croissanter från bagaren.
Mjölkskummaren är med hemifrån så det brukar bli en eller två Latte som räcker länge.
Sen måste man tyvärr diska ........

yeasou
2007-02-18, 14:00
Ser ut som att Ägg och Bacon vinner i längden. Missar inte denna frukost mer än 2 dagar på en vecka i Grekland. Smakar ju även smarrigt med lite honung på brödet till en god kopp kaffe!:)
Yeasou_B-anana

malou
2007-02-18, 17:17
Unngår 'hotell-frokost' selv om det skulle inngå i prisen - foretrekker vann, kaffe, frukt og kanskje yoghurt, på balkongen så klart. Helst sammen med vakker utsikt! flabb_flab

pia-marianne
2007-03-09, 23:40
Frukosten är det bästa på hela dagen.Härligt att få stiga upp på morgonen,duscha och styra kosan mot en härlig frukostbuffé.
Det är bara att välja på en massa "godis".Inga matrester eller disk som jag behöver att ta hand om.Toppen det! :D
På min semester vill jag inte laga mat och diska. Nej,då vill jag ägna tiden åt annat än inköp och matlagning.
Den huvudrollen har jag hemma och den vill jag inte ta med mig på min semester.


bye_bye mvh pia-marianne

Sharon
2007-03-10, 00:27
Steker på några ägg, småkorvar, bacon. Lägger det i en plastburk med lock. I nästa burk blir det tomater, gurka rödlök. Stannar på vägen till strander och inhandlar bröd. Framme vid stranden blir det en macka med salig blandning, mums! Sen brukar jag ha med mig, nescafé, socker, mjölk, plastmuggar, sugrör samt en frappévisp! Ni som har gjort egen frappé i plastmugg vet hur det låter när man stoppar ner vispen i muggen. De som ligger på samma standhalva som oss sätter sig upp och kolla vad ljudet kommer ifrån, jag kan sägga att det låter som något helt annat! Ibland har vi lyxat till oss med is i frappén också. Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?

Admirala
2007-03-10, 08:59
Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?

Nescafeen du kjøper i Hellas til å lage frappé med, er ikke den samme som vi har hjemme. Pleier å kjøpe noen bokser med hjem til Norge, de veier jo ingenting. I tillegg er boksemelken viktig for å få fram den rette smaken.

Elisabet
2007-03-10, 09:17
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.

Admirala
2007-03-10, 10:29
Vannet, tja... Når jeg lager frappé hjemme i Nafplio bruker jeg flaskevann, som jo smaker omtrent som "norsk" vann. Synes ikke det er merkbar forskjell på frappeene jeg drikker på greske kafeer, hjemme i Nafplio og hjemme i Stavanger, når jeg på sistnevnte sted bruker gresk Nescafé og boksemelk.
Men hvis jeg lager frappe i Stavanger med "norsk" Nescafé og vanlig melk, blir drikken noe helt annet.
Gresk kranvann er jo ikke det samme overalt heller. I Athen er det nærmest udrikkelig, mange steder (som her i Nafplio) er det ok, mens i Makedonia, for eksempel, smakte det som kildevann!

monica
2007-03-10, 12:01
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.



Elisabeth, Det tror jag att mycket hänger på, just vattnet.
Håller inte med Admirala om att vattnet i Aten skulle vara odrickbart.
Lite mera klorsmak, men det vänjer man sig vid.
Brukar alltid ha flaskor med vatten i kylen och när vattnet är riktigt kallt smakar det som i Stockholm.

Monica

Elisabet
2007-03-10, 12:39
Vad som är gott eller odrickbart är ju en smaksak.

Jag gör inte frappé men jag gör kaffe med kranvatten och kaffe ur samma burk i Grekland och när jag kommer hem - och det får inte samma smak.
Det finns ingen annan rimlig förklaring än att det beror på att vattnet smakar olika.

JohnS
2007-03-11, 10:06
Min drømmefrokost får jeg på Hotel Africa i Rhodos by, et familiehotell ved den vestre stranden. Hotellet er rimelig, men har en frokostbuffet som passer oss akkurat, og vi synes det er ideelt å gå rett til en ferdig frokost på hotellet. Den kan gjerne inntas på hotellets terrasse.

I tillegg til flere sorter brød, kokte egg, noen ganger stekte egg eller omelett eller eggerøre (varierer), ost, kjøtt, syltetøy, og selvfølgelig honning og yoghurt, har buffeen et rikholdig utvalg av kaker, som vi aldri spiser til frokost hjemme, men som hører til opplevelsen akkurat her. Og kakene er hjemmebakte, så som regel møtes man i frokostsalen av duften av fersk bakst.

Er man heldig, og ikke sover for lenge, kan man på søndagsmorgenen høre gamlemor Margaretha, som regjerer på kjøkkenet, synge sammen med radioen når messen overføres. Hun kan hele liturgien, og det er en ganske spesiell opplevelse.

Så utvalget på buffeen, duften av nybakte kaker og mor Margaretha's sang smelter sammen til min opplevelse av den greske drømmefrokosten.

sahar
2007-03-19, 12:30
Hej!
Under vår första resa till Grekland, på Paros, lyckades jag hitta en supermarket som sålde "Grekiska" matvaror och inte tyska som det finns gott om t ex på Rhodos. Där hade de ett riktigt gott margarin, texten var på grekiska men jag tror det var en blandning av yoghurt och margarin, sedan fanns det riktig grekisk feta ost och skinka. Att sitta på balkongen med en kopp kaffe och mackor gjorda på färskt grekiskt bröd och det goda margarinet slår till och med frukostbuffén på tjusiga flerstjärniga hotell :)
En frukost bestående av juice, mjölk, kaffe, feta ost, margarin och bröd plus yoghurt till barnen räcker gott och väl i Grekland. Då vi alltid äter ägg på lördagmorgonar blir det samma sak i Grekland.
Sahar