handdator

Visa fullständig version : Delfiner

Kalimera
2007-01-31, 13:10
När jag åker färja eller utflyktsbåt brukar jag spana efter delfiner. Oftast förgäves. De få gånger jag sett delfiner har jag hoppat och skuttat av vild glädje. Precis som många andra omkring mig gör.

Jag har sett delfiner vid ett flertal tillfällen, bland annat kring Ios, Santorini, Patmos, Paxos och Alonissos. Tre gånger har jag lyckats fånga dem på bild. Hur är det med er andra. Har ni sett delfiner i grekiska vatten? Och har ni lyckats fånga dem på bild? Svarar ni ja på sista frågan vore det kul om vi fick se bildbevis!

Denna delfin såg vi några sekunder när vi åkte mellan Patmos och Lipsi i somras. Jag hade kameran uppe så jag fick en bild.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_37.jpg

inkfish
2007-01-31, 13:31
Svarar ni ja på sista frågan vore det kul om vi fick se!

Den som hittar mer än en fråga vinner en delfinsafari i Stockholms skärgård med Kalimero som guideAng_elx

Kalimera
2007-01-31, 13:33
Den som hittar mer än en fråga vinner en delfinsafari i Stockholms skärgård med Kalimero som guideAng_elxOm vi fick se BILDBEVIS! :D

babsan
2007-01-31, 13:37
2003 såg jag delfin mellan Astypalea och Amorgos :D .
Men fick ingen bild på den :( .

Barbro :)

Elisabet
2007-01-31, 13:40
Jag har definer på bild från två tillfällen men de är på papper och jag har ingen skanner....

Agda
2007-01-31, 14:18
När jag åkt färjan mellan Killini-Zakynthos, vilket jag gör väldigt ofta då har det hänt flera gånger att det simmat delfiner vid sidan om färjan. Senast var det en delfinfamilj, mamman pappan och en liten unge! Men lyckades inte fånga dem på bild eftersom jag bara hade mobilkamran till hands,tyvärr.

Agda

Jayo
2007-01-31, 14:31
På Skiathos ser vi ofta delfiner off-season. Men när turistsäsongen börjar blir det så mycket båttrafik i vattnen här att delfinerna försvinner härifrån. Efter turistsäsongen, när båtarna försvinner, kommer delfinerna tillbaka. Från Skiathos går det dagsturer under turistsäsongen med båt till Alonissos och då får man ofta se delfiner.

Soldyrkaren
2007-01-31, 15:25
Har hänt ett par gånger, men inte lyckats fånga på bild tyvärr. En gång inne i Rhodos hamn, det var otippat.

Minns även några gånger man suttit på däck på en färja, hört ordet "Dolphins" ropas av någon, varvid alla inom loppet av några sekunder kastar sig iväg mot relingen för att få en skymt av djuren. Kanske har det någon gång varit en skämtare som ropat för att se effekten, men det har jag inget belägg för :)

martinifk
2007-01-31, 17:19
Vi såg delfiner på stranden på Kefalonia -96:)

Jag kommer ihåg att jag blev nedskvätt av en förbispringande pojke som ville komma nära delfinen.

inkfish
2007-01-31, 20:44
Har hänt ett par gånger, men inte lyckats fånga på bild tyvärr. En gång inne i Rhodos hamn, det var otippat.

Jag vet nån som såg ett helt stim från tavernan i änden av Ellistranden på Rodos.

Själv har jag bara sett på ett ställe, på väg in i Yialos hamn på Symi. Känslomässig syn:o

Hellen
2007-01-31, 21:42
Har tyvärr aldrig lyckats få dem på bild, jag är så dålig på att ta kortAng_elx
Men delfiner har vi sett vid två tillfällen, en gång på resa med Skopelitis från Naxos till Koufinissi och senast i somras när vi åkte från Ag. Nicholaus på Kreta till Milos.
// Helén

Moa
2007-01-31, 21:59
I somrast när vi åkte ifrån Agathonissi med Nisos Kalymnos såg vi helt plötsligt delfiner som följde med båten och naturligtvis hann man inte få upp kameran för att kunna dokumentera upplevelsen. Men det var en helt otrolig känsla att se dessa delfiner som hoppade, dök och simmade intill båten. En underbar upplevelse och ett trevligt minne.

Britt-Marie

kari
2007-01-31, 23:50
Och har ni lyckats fånga dem på bild? Svarar ni ja på sista frågan vore det kul om vi fick se bildbevis!

Denna delfin såg vi några sekunder när vi åkte mellan Patmos och Lipsi i somras. Jag hade kameran uppe så jag fick en bild.

Om dette d å r l i g e bildet fra 1992 gjelder som "bevis" vet jeg ikke :)
Men, om bildet er dårlig, så var opplevelsen stor :D
6-7 delfiner lekte seg bak "Nisos Kalymnos" da vi reiste fra Patmos til Samos. Vi har sett korte glimt av delfiner et par ganger senere og, men denne gjengen så vi lenge, men de fleste bildene viser delfinene u n d e r vann, dessverre, det var litt av en oppvisning de holdt :D Kari
( hvilken stygg farge havet fikk snyft_drop )
http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/delfiner.jpg

ENIAC
2007-02-01, 01:04
Jodå, sambon och jag såg delfiner på en båttur mellan Skopelos och Alonissos. De var inte helt lätta att fota. Här kommer bildbeviset (fantastiskt bra foto):

http://i72.photobucket.com/albums/i193/veronicaholter/Delfiner.jpg

inkfish
2007-02-01, 12:47
Eniac, den borde du haft som bildgåta, utan pilflabb_flab

Den enda gång jag sett delfiner var det precis som Kari beskriver: de lekte runt båten. Kamera hann ingen få fram. Men på nåt vis understryker det det exklusiva i upplevelsen - man har den BARA i minnet:)

Lissi
2007-02-01, 15:56

:)

...och jag kan ge mig 17 på att om Du frågat "Var simmade delfinen på bilden?" så hade Du fått rätt svar omgående! Så Duktiga är några på bildgåtor!:D
Jag hade självklart ;) också gissat det direkt, för det är där JAG sett delfiner 2 ggr... samt även på en utflykt utanför Kalymnos.
Men samma här , bilderna finns i något album!

Lissi

Agapi
2007-02-01, 18:15
...och jag kan ge mig 17 på att om Du frågat "Var simmade delfinen på bilden?" så hade Du fått rätt svar omgående! Så Duktiga är några på bildgåtor!:D

Lissi

:D Du är rolig du Lissi!;)

Katerina

inkfish
2007-02-01, 21:43
Fast jag tänkte mer en fråga typ "vad föreställer bilden?":D

ENIAC
2007-02-01, 21:58

Jag tänkte det var lika bra att slänga in en pil; delfinerna var ju inte helt lätta att se! :rolleyes:
Jag har haft funderingar på att lägga in en bildgåta men kommit fram till att det inte hade varit någon idé. Alla vet ju ändå var jag har varit någonstans så det skulle inte varit någon match :(

Ja, det är helt otroligt vad vissa är duktiga! Jag kan knappt lösa de bildgåtor på platser som jag varit på... det är inte alltid jag känner igen mig :rolleyes:

Hellen
2007-02-01, 21:59
Fast jag tänkte mer en fråga typ "vad föreställer bilden?":D

Då hade jag garanterat svarat haj, och därefter varit livrädd för att bada i Grekland:eek:
// Helén

PO
2007-02-05, 11:32
http://lagrebilder.no/out.php/i30894_delfiner.jpg

Bättre så Kari? //PO

kari
2007-02-06, 22:29
http://lagrebilder.no/out.php/i30894_delfiner.jpg

Bättre så Kari? //PO
:D - d e t var et annet hav, Po bye_bye Kari

KristinaE
2007-02-16, 16:27
Hej. har några kort på delfiner som vi såg när vi åkte badbåt utanför Phytagorion sommaren 06. Men jag vet inte hur jag gör när jag ska bifoga bilder i svaret.

inkfish
2007-02-16, 16:56
KristinaE - här finns en beskrivning till hur du gör: Länk (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6100)

malou
2007-03-05, 20:49
Ja, flere ganger! Herlig og overraskende syn. I Kykladene og nær Skopelos. Det sistnevnte området var største overraskelsen, visste ikke at delfiner fantes der.

lillåslund
2007-03-06, 09:25
när vi var på skiathos i september-02 såg vi delfiner under en båtutflykt!
Dom simmade brevid båten och hoppade framför och bakom. När dom höjde musiken och alla klappade händerna, hoppade dom ännu mera!klapp_klap

Nicka
2008-04-13, 22:32
Hej!

Jag har sett delfiner vid två tillfällen. Den ena gången var -95 när vi åkte färja mellan Naxos och Paros. Den andra gången var i höstas när vi seglade kring Lefkas. Helt plötsligt dök det upp ett helt stim med delfiner. Det var extra roligt efersom jag hela tiden sagt till barnen, håll ögonen öppna ifall det dyker upp delfiner. Vi blev så till oss att vi glömde ta kort.

nickabye_bye

Ioslina
2008-04-14, 17:13
Det verkar ju vara där runt Naxos, Paros, Ios de håller till, familjen Delfin! Så håll utkik i sommar, gott folk! jag simmade bland delfiner i Brasilien utanför Pipa...de sägs man blir yngre av det....(har jag inte märkt!:D)

Hellen
2008-04-14, 17:47
Jag har sett delfiner en gång när vi reste med Skopelitis mellan Naxos och Koufinissi. En gång till har jag bestämt för mig att jag sett dem, men kommer inte ihåg var. Det är underbara djur att se i frihet tycker jag.
// Helén

tonm
2008-04-14, 19:29
Vi så en hel flokk delfiner i havet utenfor hotellet vi bodde på på Antiparos i midten av Mai 2006..De lekte lenge før de igjen forsvant lengre ut i havet. Vi hadde ikke kamera med oss, så derfor ingen bilder.

Tone

Hellen
2008-04-15, 22:25
Vi så en hel flokk delfiner i havet utenfor hotellet vi bodde på på Antiparos i midten av Mai 2006..
Tone

Ojdå! Bättre utsikt kan man knappast få. :)Var bodde ni då, var de i hamnen eller i sundet mellan Anti och Paros?
// Helén

tonm
2008-04-25, 00:33
Det var i sundet mellom Antiparos og Despotiko. Hotellet het Dolphin tror jeg, og eieren Magda