handdator

Visa fullständig version : körkort, uppkörning m.m..?


kalokairi
2007-01-29, 21:06
hur är det att ta körkort i Grekland?
har dom ett annat system än här i Sverige..? Har aldrig sett något som liknar en övningskörnings-skylt på någon bil där..
tar man många körlektioner? hur är uppkörningarna..? har man teoriprov?
många frågor.. men skulle vara väldigt intressant att veta!
/Kalokairi

inkfish
2007-01-29, 23:54
Jag har sett flera, de har haft en skylt med "körskola" på taket.

Det minsta ställe jag sett dem på är i hamnbyn Yialos på Symi. Dit kom körskolläraren från Rodos ibland och gav körlektioner. Alla som varit på Symi förstår att man bara kan köra från ena änden av hamnen till den andra: ingen korsning, inga trafikljus, inga hörnen av svänga runt och knappast nån mötande trafik. Väldigt allsidig bilkörningflabb_flab

Jayo
2007-01-30, 06:38
Båda mina barn tog sina körkort när vi bodde i Aten på 90-talet. Teoriprovet är på grekiska och som utlänning får man anlita en översättare som översätter åt en. En del översättare hjälper dessutom till lite med svaren ibland!

Innan min dotter körde upp så blev hon via bilskolläraren informerad om att mot en viss ersättning så skulle körkortet automatiskt vara klart. Men hon och vi sa nej, och naturligtvis körde hon i uppkörningen. Hon klarade sig andra gången, trots att hon på ett ställe körde mot rött ljus. Men det märkte inte kontrollanten eftersom han och bilskollläraren var inne i en häftig diskussion just då. Vår son klarade uppkörningen första gången.

Att lära sig köra bil i Aten är perfekt. Kan man köra där kan man köra överallt.

Lissi
2007-01-30, 07:24
Att lära sig köra bil i Aten är perfekt. Kan man köra där kan man köra överallt.

:D :D :D DET tror jag utan diskussion!

Lissi

Tom
2007-01-30, 10:44
Innan min dotter körde upp så blev hon via bilskolläraren informerad om att mot en viss ersättning så skulle körkortet automatiskt vara klart.

Det är det jag alltid trott !!!
Med tanke på många Grekers körsätt .snyft_drop
/ Tom

Agda
2007-01-30, 11:13
Granndottern fick lov (av sin far och storebror) efter många om och men att ta sitt körkort förra året i Pilos. Hon körde ca 10 lektioner, hur många teori lektioner det var vet jag inte. Eftersom jag har varit bussförarinstruktör tyckte jag att jag kunde övningsköra med henne ibland. Det finns bara en sak att säga: i sverige hade hon aldrig klarat sig! Hon har inte fått lära sig någonting annat än hur man får i en växel! Ingenting av att ha ögonkontakt med andra, läsa trafiken eller bromsberedskap. "Det är bara att tuta" säger hon. Jag sitter fortfarande med handen på handbromsen när jag åker med henne.

Agda

inkfish
2007-01-30, 12:11
Innan min dotter körde upp så blev hon via bilskolläraren informerad om att mot en viss ersättning så skulle körkortet automatiskt vara klart.

Det förklarar ju en del:(

anoula
2007-01-30, 13:19
Det minsta ställe jag sett dem på är i hamnbyn Yialos på Symi. Dit kom körskolläraren från Rodos ibland och gav körlektioner. Alla som varit på Symi förstår att man bara kan köra från ena änden av hamnen till den andra: ingen korsning, inga trafikljus, inga hörnen av svänga runt och knappast nån mötande trafik.

Det är där jag ska fixa mitt körkort! Superhett tips, tack Ink!

inkfish
2007-01-30, 13:24
flabb_flab

Vik in ytterbackspeglarna vid tavernorna bara så får du säkert din lapp:D

lina
2007-02-24, 11:28
Men kan man som svensk ta sitt korkort i grekland??

bob-kåre
2007-02-24, 12:18
Jag har sett flera bilar med ett L i rutan, trodde det var övningskörare. Men det kanske det inte är.

kari
2007-02-24, 12:32
Jag har sett flera bilar med ett L i rutan, trodde det var övningskörare. Men det kanske det inte är.
Trodde som deg :) , men kanskje det betyr Førerkort Light... flabb_flab Kari

bob-kåre
2007-02-24, 12:50
L = loser kanske ;)

Titti
2007-02-24, 13:11
Tror det betyder "LEARNING".:)

bob-kåre
2007-02-24, 13:51
Tror det betyder "LEARNING".:)
Jaha. Då var jag och Kari helt vilse ;)

Eirini
2007-02-24, 14:00
Jag har inte sett något "L" men ofta ser man ett "N" som betyder nybörjare. Det ska man ha i bakrutan en tid efter man har tagit körkort. Jag brukar klistra ett "N" på insidan av bakrutan när jag kör. :-)

eddiemedusa
2008-09-03, 14:50
Får man med A kort när man tar B kort i Grekland, så som man fick förr i tiden här i sverige?
Eller måste man köra upp även på motorcykel för att få ett A kort?

Och så undrar jag även hur teoriprovet ser ut där. Har dom 4 svarsalternativ där åxå, varav ett är rätt. Eller är det mer frågor som man ska svara på?

Tacksam för alla svar....

Monica P
2008-09-03, 18:25
Hur körskolorna funkar vill jag inte diskutera. Men i tidningen har stått en artikel om att körkortet nästa år ska se ut som i övriga Europa. Möjligen kommer utbildningen också att europeiseras ????