handdator

Visa fullständig version : Kos-Amorgos


Hjalta99
2007-01-28, 21:24
Hej,
Är det någon som vet hur man tar sig på enklast möjliga sätt till Amorgos från Kos/Kalymnos och tillbaka? Och hur lång tid kan det ta? Ca-kostnad? Har lite funderingar på detta inför en eventuell resa i slutet av maj.

Eva

Celbe
2007-01-29, 08:57
Det går att ta sig denna väg men i slutet av maj innan färjorna går in i "högsäsongstrafik" får man nog räkna med att det tar lite tid. Man kan åka Kalymnos - Astypalea - Amorgos. Mellan Kalymnos och Astypalea går färjorna Romilda/Dimitroula (GA Ferries) och de trafikerar även rutten till Amorgos. Har du tur kan du åka med samma färja hela vägen, det hela beror ju på hur rederiet har lagt upp sin rutt och tidtabell vid denna tid på året.

Om Nissos Kalymnos går mellan Kalymnos och Asty vid denna tidpunkt vet jag inte, vi har bara åkt med denna färja i juli månad.

Från Katapola (Amorgos) går en Blue Star en gång i veckan till Kalymnos och då går den direkt. Enda nackdelen är att den går mitt i natten. Av någon anledning går dessutom denna rutt endast på ena hållet, så vill man åka till Amorgos med den blir det upp om Pireus och sedan ut igen.

Kostnad? Vi åkte mellan Asty och Amorgos med Dimitroula i somras. Vad kan vi ha betalat... 15 - 20 euro per person kanske. Men biljetten ligger kvar i min "resedokumentation" så jag kan kolla.

Celbe

Hjalta99
2007-01-29, 19:51
Tack Celbe, för ditt svar. Det blir lite att fundera på.
Blir det inte Amorgos blir det nån annan ö, det finns ju att välja på.... flabb_flab

Eva

Hjalta99
2007-06-05, 20:51
Hej,
Är det någon som vet hur man tar sig på enklast möjliga sätt till Amorgos från Kos/Kalymnos och tillbaka? Och hur lång tid kan det ta? Ca-kostnad? Har lite funderingar på detta inför en eventuell resa i slutet av maj.

Eva

Nu är jag här igen flabb_flab. Det blev ingen resa i maj utan nu är det definitivt september-oktober som gäller, avresa runt den 20-21 september och hemresa 4-5 oktober. Idén som finns i mitt huvud är att flyga till Kos, färja Kos-Amorgos + ev nån till ö i närheten, tillbaka till Kos (helst Kalymnos) för att tillbringa den sista ljuva veckan på Kalymnos. Tips, råd, vad som helst! Det riktigt brinner i kroppen nu att få boka! Jag vill iväg... ! Har sökt på nätet men det verkar bara vara dyrare biljetter kvar. Tyckte Apollos 3.500 var dyrt tills jag såg att SAS ville ha 45.000 för två...! Råd om billiga flygbiljetter tas även det tacksamt emot.
Hälsn
Eva

Janérik
2007-06-06, 00:10
Billiga biljetter är ju alltid roligt men inte alltid så enkelt.
I ditt läge tror jag att jag skulle försöka hitta en enkelbiljett till Santorini och en enkelbiljett hem från Samos eller Kos.
Det är väl egentligen Apollo och Airtours som har den typen av resor så det begränsar ju lite men jag tror ändå att det kan lösa sej.
Längs vägen mellan Amorgos och Kos tror jag att du kommer att få besöka Astipalea vilket inte är så många förunnat men nånting som du verkligen bör överväga att utnyttja.

Mvh Janérik (som snart är på Kos och Kalymnos)

Peter
2007-06-06, 20:01
...flyga till Kos, färja Kos-Amorgos + ev nån till ö i närheten, tillbaka till Kos (helst Kalymnos) för att tillbringa den sista ljuva veckan på Kalymnos.

Ledsen om jag slår ner på dina drömmar, men bara idéen att kombinera Kos med Amorgos är knepig från början. :o Öarna ligger i två olika ögrupper! Det tar minst 10 - 12 timmar med direktbåt. Men du måste troligtvis byta båt någonstans vilket förlänger resan ytterligare! Det är som att landa på Sturup när du ska till Gävle! Det finns flygplatser som ligger närmare!

Om du vill till Kos / Kalymnos föreslår jag att du kombinerar dem med Tilos / Nissyros i stället. De ligger betydligt närmare och kan nås över en dag. Båda är underbara öar. Nissyros är lite speciell, men på Tilos finns lite Amo-känsla...

Ta Amo nästa resa! Landa då i Athen eller på Santorini. Då har du möjlighet att komma till Amo samma dag...

Att landa i Dodekaneserna för att sedan ta sig till Kykladerna är inte en praktisk idé... Visst det går. flabb_flab Allt går! Ang_elx Men det blir dyrt, tar tid och är opraktiskt... Sorry... :o

Peter

Hjalta99
2007-06-06, 20:23
Ledsen om jag slår ner på dina drömmar, men bara idéen att kombinera Kos med Amorgos är knepig från början. :o Öarna ligger i två olika ögrupper!

Att landa i Dodekaneserna för att sedan ta sig till Kykladerna är inte en praktisk idé... Visst det går. flabb_flab Allt går! Ang_elx Men det blir dyrt, tar tid och är opraktiskt... Sorry... :o

Peter

Jag får ta mig en funderare på hur vi ska göra. Kanske får vi hoppa över Kalymnos i år med... snyft_drop Det tar på, kan jag säga! Å andra sidan kanske det går att genomföra om vi tar en enkel till Santorini och enkel hem från Kos. Då blir det bara en väg med båt och det går ju. Ska kolla upp om det fungerar med biljetter och så. Fast nu har maken börjat surra om Thailand... Men det får bli nåt år närsom helst...
Eva

Hjalta99
2007-06-06, 20:26
Billiga biljetter är ju alltid roligt men inte alltid så enkelt.
I ditt läge tror jag att jag skulle försöka hitta en enkelbiljett till Santorini och en enkelbiljett hem från Samos eller Kos.
Det är väl egentligen Apollo och Airtours som har den typen av resor så det begränsar ju lite men jag tror ändå att det kan lösa sej.
Längs vägen mellan Amorgos och Kos tror jag att du kommer att få besöka Astipalea vilket inte är så många förunnat men nånting som du verkligen bör överväga att utnyttja.

Mvh Janérik (som snart är på Kos och Kalymnos)

Din idé verkar vettig. Det är väl kanske så jag måste gå till väga om jag både vill äta och ha kakan kvar... Ska genast kolla upp om det går att få tag på biljetter. Annars får vi lösa det på nåt sätt. Vi får diskutera det här, min kompis och jag.
Eva

kari
2007-06-06, 22:36
Ledsen om jag slår ner på dina drömmar, men bara idéen att kombinera Kos med Amorgos är knepig från början. :o Öarna ligger i två olika ögrupper! Det tar minst 10 - 12 timmar med direktbåt.
Att landa i Dodekaneserna för att sedan ta sig till Kykladerna är inte en praktisk idé... Visst det går. flabb_flab Allt går! Ang_elx Men det blir dyrt, tar tid och är opraktiskt... Sorry... :o Peter

Det t r e n g e r ikke være knepig å ta seg mellom Kos og Amorgos,
Peter ;) :p

O M man reiser i perioden sø24 alt lø30/6 - 16.09 går det på ca 3 timer med Blue Star :D

Lø avg 12.15 fra Kos ank Katapola 15.25
Sø avg 7.00 fra Amorgos ank Kos kl 10.00

Tidligere gikk Blue Star Amorgos - Patmos - Kos.
Vi reise Katapola - Patmos i 2004, turen tok 2 timer akkurat:D
Den strekninger går ikke lenger, men til gjengjeld kommer man til Kos på kun 3 timer.

bye_byeKari