handdator

Visa fullständig version : Ö för ensamluffare


Vågen
2007-01-26, 20:12
Hej!

Min man har plötsligt hittat en annan kvinna, så jag tänkte hitta mig en grekisk ö. Joo, jag ska förverkliga en gammal dröm; sitta vid havskanten och skriva fria fantasier på min bärbara dator. Leka författare i tre-fyra veckor.

Mitt dilemma är, vilken ö/öar ska jag välja? Jag tar gladligen emot tips på öar, byar och boende.

Ska åka i mitten av maj-mitten av juni. Jag har varit på många öar under årens lopp, men har fått hjärnsläpp. Inte för stor ö, men inte för liten heller. Boendet är jätteviktigt, helst havsutsikt.

Funderar faktiskt lite på Kreta, har varit där en gång, bodde väster om storstan (Chania?). Upplevde dock inte det gemytliga mysiga ö-livet, mycket bilar och en stor väg längs stranden. Men jag kanske har fel, det kanske är trevligare på östra och södra sidan av ön....?

Tacksam för tips!

Vågen

Eva L
2007-01-26, 20:20
Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Fourni är mina tips

Eva

Arne
2007-01-26, 20:28
Ja, Fourni förmenas passa dig likt handen i handsken!!! En levande grekö, ej särdeles turistifierad. Livet går sin gilla gång och turisterna äro så få att de närmast utgöra ett pittoreskt inslag i öns vardag.

Lite bilder ; http://www.sendpix.com/albums/07012611/wo93mwyaq2/

Tag dig boende på Toula Rooms, förslagsvis nr 6-7 eller 8. Då hava du mer än havsutsikt, dryga minutens promenad till centrum samt en klart godkänd badstrand just tio meter från studion på Toula Rooms.

Vad mera kunna man begära??

Arne och Hustru Birgitta

Charlotte!
2007-01-26, 20:29
Hej Vågen!

Du har ju hur mycket som helst att välja mellan!
Jag skrev nästan en hel roman under min semester på Skopelos i somras. Reser ensam och är inte intresserad av "partyöar" eller "familjeresorter". Utan hellre en genuin grekisk miljö med mysiga byar, vacker natur och hav och möjligheten att välja mellan att bara ta det lugnt eller att träffa nya människor, både greker och skandinaver. Och kunna hitta en alldeles egen strand. Skopelos var perfekt för mig. Även om ön är liten så kan man med fördel göra utflykter till öarna runt omkring.

Hoppas att du hittar rätt ställe för dig att vara på!
Och att du hittar en bra väg vidare efter vad som hände med din man. :(

Stor uppmuntrande kram från Charlotte! bye_bye

ciakoohler
2007-01-26, 20:50
Jag röstar oxå för Fourni.

Ivi
2007-01-26, 21:55
Har skickat ett privatmeddelande till din inbox!

Ivi

Eva L
2007-01-26, 22:51
Har skickat ett privatmeddelande till din inbox!

Ivi Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva

mattias
2007-01-26, 23:15
Jag tycker Amorgos är en ö som skulle passa sig bra. Den är lagom stor och inte för mycket turister. Finns en del att se oxå om du känner för utflykter.

Var där i somras med tjejen och bodde på Elini Rooms i Katapola och utsikten var väldigt fin från rummen.

Peter
2007-01-26, 23:49
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva

Eftersom det var Vågens första inlägg här kan man inte förvänta sig att hon är helt bekant med hur allt fungerar med tex PM osv. Så jag tycker att det var helt OK att Ivi skrev att hon skickat ett meddelande i inboxen. Det kan dessutom kanske vara information som hon inte vill delge alla andra av olika orsaker. Så "chill out" och "lev och låt leva..."

Peter

Ivi
2007-01-26, 23:52
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva

Har aldrig själv retat mig på att någon har hänvisat till inboxen, faktiskt.:confused: Den här gången ville jag skriva en del rätt så personliga rader till henne pga situationen hon har hamnat i, och dessutom så såg jag att hon var ny här på Forumet, så... Hade lite bekymmer själv med inbox-funktionen från början, nämligen. Så kan det gå, när man vill vara lite extra hjälpsam :(

Du läste mina tankar, Peter, ett par minuter innan jag skickade in mitt inlägg! Tack!

Ivi

Peter
2007-01-27, 00:09
Har aldrig själv retat mig på att någon har hänvisat till inboxen, faktiskt.:confused: Den här gången ville jag skriva en del rätt så personliga rader till henne pga situationen hon har hamnat i, och dessutom så såg jag att hon var ny här på Forumet, så... Hade lite bekymmer själv med inbox-funktionen från början, nämligen. Så kan det gå, när man vill vara lite extra hjälpsam :(

Du läste mina tankar, Peter, ett par minuter innan jag skickade in mitt inlägg! Tack!

Ivi

Till Eva L. Som det kan bli hördu! Ibland är det bättre att tänka efter både en och två gånger innan man skickar in sitt inlägg. Och fundera på om det verkligen bär och har relevans. JAG har börjat lära mig det nu efter många år... Jag har raderat många inlägg som jag i slutänden ansett vara lite för tuffa...

Men visst kan man irritera sig på olika saker... Men just detta ser dock inte jag som något problem.

Peter - som kan vara enveten som sju Grekiska åsnor när det gäller... Ang_elx :D

Lissi
2007-01-27, 00:12
Prova Ithaka....

..och jag skickar oxå brev i inboxen!!
Lissi

Eva L
2007-01-27, 09:04
Ja har ingen koll på vilka som är nya men med den motiveringen att en mer personlig konversation om annat än frågan förstår jag inlägget bättre. Sen kvarstår min uppfattning och den har inget med elakhet att göra, som Peter verkar tro, utan ett forum är väl till för att förmedla erfarenheter eller förslag till varandra som du Peter faktiskt påpekade i ditt inlägg om bildgåtorna.
Tänker så att är ett ö-förslag intressant för en är det även kanske intressant för andra. Personligen delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och kommer förhoppningsvis aldrig att bli så exklusiv att jag behåller goda tips för mig själv. Sen en extra kommentar till Peter som tycker att jag bör läsa mina inlägg och radera vissa innan de skickas iväg kan jag bara säga att då sitter du nog i samma båt.

Eva

Zanét
2007-01-27, 10:18
Vill bara påpeka att om ni vill fortsätta diskussionen om meddelanden till resp inboxar går det bra att öppna upp en ny tråd under Kafé Kalimera.

Kan kanske tyckas lätt att dela upp trådar men så är är det inte alltid och i det här fallet vore det att hacka upp inläggen alldeles för mycket och därför får de ligga kvar men var vänlig och fortsätt inte den diskussionen här.

Till Vågen vill jag tipsa om ön Hydra. Har personligen bara varit i själva Choran (jäkligt mysig) men hann ändå tala med en del folk som hade diverse butiker där. Många konstnärer/kulturella personer vistas på ön. Skopelos är ett annat alternativ.

LYCKA TILL!

//Zanét bye_bye
moderator

Eva L
2007-01-27, 10:27
Jag har också varit på en dagstur till Hydra och det var en fin hamnby men vattnet runt såg ganska smutsigt ut och har inte den fantastiska färg som många av oss som reser från Norden gillar. Vill minnas att ön då när jag var där inte hade så många bilar. Ett par taxi och en sopbil. Härligt med en bilfri ö så det blir ett extra plus.

På öar som ex Fourni får jag alltid en extra mysig vardagsgrekisk känsla och lokalbefolkningen känns så nära. Får inte samma känsla på större öar med många turister utan där blir upplevelsen en annan. Trots det besöker jag ändå gärna öar som Naxos och Paros för några dagar. Det är kanske kontrasterna som gör ö-luffen allsidig.

Eva

Kalimera
2007-01-27, 10:57
Välkommen till Kalimera!

Om jag hade varit i din situation skulle jag åkt till Faros på Sifnos och bosatt mig på Aperanto och stannat där under hela semestern. Om jag någonsin skulle få för mig att "leka författare" eller skriva mina memoarer då hade jag utan att tveka valt Aperanto. Mer rofyllld plats än så finns inte. Undrar om inte Ulf Lundel satt på Aperanto när han skrev dessa rader:

Jag trivs bäst i öppna landskap
nära havet vill jag bo
några månader om året
så att själen kan få ro.

Och kanske satt Kjell Höglund på samma ställe när han skrev sin mästerliga låt Genesarets sjö. Den avslutas med följande rader:

Jag ska stilla alla stormar i min själ
bara dyningar ska gunga i godan ro
i mitt sinne ska orkanerna dö
vackert väder på Gennesarets Sjö.

Sifnos, Faros, Aperanto är mitt förslag.

Elisabet
2007-01-27, 10:59
Sifnos, Faros, Aperanto är mitt förslag.Det var kanske där Jesus gick på vattnet också ;)

Janet
2007-01-27, 17:00
Oj va många tips du får mamma. (Vågen är min mamma)

Nu kan du välja och vraka. Och självklart ska jag komma med förslag själv.. eftersom jag ska ner och hälsa på dej!

:)

Janet
2007-01-27, 17:02
Jag trivs bäst i öppna landskap
nära havet vill jag bo
några månader om året
så att själen kan få ro.




De raderna älskar mamma. Nu har du välkomnat henne till Kalimera på ett mycket bra sätt :o

Vågen
2007-01-27, 17:05
Tag dig boende på Toula Rooms, förslagsvis nr 6-7 eller 8. Då hava du mer än havsutsikt, dryga minutens promenad till centrum samt en klart godkänd badstrand just tio meter från studion på Toula Rooms.

Vad mera kunna man begära??

Arne och Hustru Birgitta

Har du någon aning om deras priser i maj-juni?

Vågen
2007-01-27, 17:44
Tusen tack, för alla svar...!

Jätteroligt att få så många tips - och inte minst, att få varma vänliga hälsningar - känner mig väldigt väldigt peppad att göra min soloresa. Samlar ö-namnen, ska läsa på om dem. Ni har alldeles rätt, jag ska söka en lugn ö, det känns gott i magen...

Och pust, min goa dotter har nyss gett intensiv support om forum via telefon, det är lite svettigt att trycka på rätt knappar, men hon har helt rätt. Det är väl värt mödan.

Det blir nog bra. Väldigt bra, till sist. bye_bye

Eller som Karin Boye skriver:

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Vågen
2007-01-27, 18:00
Pust, det är lite svettigt, postade nyss ett inlägg till forum, men har ingen aning om vart det tog vägen...

Jag gör ett nytt försök. Först å främst, tacka för alla svar...! Och inte minst tack, för alla värmande uppmuntrande tankar. Jag suger åt mig varenda stavelse.
Nu ska jag ägna aftonen åt att läsa på om öarna som ni föreslagit. Och ni har helt rätt, jag ska välja en lugn ö, fjärran från familjeparadis och parlyckor.

Och så får jag ju besök av min goa dotter som tålmodigt telefonsupportar mig för att jag ska lära mig att trycka på rätt knappar i forum.

Det blir nog bra till slut.

Eller som Karin Boye skriver:

Bryt upp! Bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

inkfish
2007-01-27, 18:03
Ditt inlägg finns, Vågen, kanske hade du behövt uppdatera sidan för att se det:)

Det kan vara krångligt i början men snart klarnar det för dig.

Och ha en fin resa, var du än hamnar. Resa på egen hand är jättemysigt.

Arne
2007-01-27, 18:43
Ja!! I Maj- Juni förmenas du betala runt 30-35€ per natt på Toula Rooms.

För detta får du en studio med perfekt köksutrustning, kyl, Air Condition samt en altan med vidunderlig utsikt ut över bukten och byn. Lägg till detta att du på "baksidan" av studion har en altan med plats för bord och stol för morgonfrukosten!!!

Vad mera kunna man begära??


Arne

Vågen
2007-01-28, 18:17
altan med vidunderlig utsikt ut över bukten och byn.




Tack för info. Det låter gudomgligt.

Vågen
2007-01-28, 18:22
Förlåt, att jag håller kvar tråden, vill bara säga att jag är glad för de personliga mejlen i min låda. De gav en mjukstart, som att gå längs en skogsstig till landsvägen. Eller en påfart till motorvägen. Nu är jag uppe på forumbanan tror jag, och det verkar som samtalstonen är både varm och öppen. Känns lovande.

malou
2007-01-30, 21:47
bye_bye [quote=Kalimera;72488]...
Jag ska stilla alla stormar i min själ
bara dyningar ska gunga i godan ro
i mitt sinne ska orkanerna dö
vackert väder på Gennesarets Sjö....

Klem i vei! Å reise alene- eller 'selv' som dere svensker sier - er deilig. Dypp foten i vannet når du vil, stå opp og legg deg når du vil, gjør hva du vil når du vil. Puste når du vil. Første gang kan det kjennes merkelig eller annorlunda. MEN bra når du behøver det. Trevlig reise. klapp_klap

Vågen
2007-01-31, 14:31
[quote=malou;73016]bye_bye [quote=Kalimera;72488]...
Jag ska stilla alla stormar i min själ
bara dyningar ska gunga i godan ro
i mitt sinne ska orkanerna dö
vackert väder på Gennesarets Sjö....

Tack...! Du har rätt. Vad är det värsta som kan hända... ? Jo, jag kan dö, men det kan jag göra även om jag har ressällskap. Jag har allt att vinna, ett gott självförtroende inte minst, kanske.

Ps. Jag ska fästa dikten på kylskåpsdörren. Ds.

inkfish
2007-01-31, 14:37
Texten är faktiskt en sångtext. Av Kjell Höglund (fick ta till google minnet inte räckte till).

Edit: minnet räckte uppenbarligen inte ens till att Janne redan skrivit det i sitt inlägg:o flabb_flab

Kalimera
2007-01-31, 15:16
Ps. Jag ska fästa dikten på kylskåpsdörren. Ds.
Hela texten hittar du här... (http://www.kjellhoglund.com/gennesaretssjo.html)

Vågen
2007-02-01, 23:00
Hela texten hittar du här... (http://www.kjellhoglund.com/gennesaretssjo.html)

Tack för dikten. Och förlåt att jag var ouppmärksam, mitt huvud var nog lite fullproppat när jag läste dikten första gången, den fastnade på allvar vid andra läsningen. Jo, jag snöade faktiskt fast vid Öppna landskap - jag som haft en inre bild av Ulf Lundell skrivandes den texten, sittandes intill en fjälltopp. Åsså satt han på en grekisk ö...

Här kommer en diktrad som får mig att dyka rakt in bland de grekiska öarna:

"En simtur i himlen, vad luften är blå..."

av Tomas Tranströmer.

Athanasia
2007-02-02, 08:22
Välkommen till forumet Vågen,och vilken ö Du än beslutar Dig för att åka till så blir det nog bra...bara det är Grekland.Lycka till!!:)

Vågen
2007-02-02, 19:45
Välkommen till forumet Vågen,och vilken ö Du än beslutar Dig för att åka till så blir det nog bra...bara det är Grekland.Lycka till!!:)


Tack. Och joo, du har rätt. Det är förstås bara dumt att dra på sig beslutsångest, det kan knappast bli fel. Och om så mot förmodan sker, väntar nästa båt.

Athanasia
2007-02-02, 22:31
Samos är en väldigt vacker ö,
:) Säger jag som alltid åker tillbaka till Kreta

ciakoohler
2007-02-03, 06:22
Fast bäst med den ön är att den har båtförbindelse med Fourni klapp_klap

kari
2007-02-03, 08:37
Fast bäst med den ön är att den har båtförbindelse med Fourni klapp_klap
:D flabb_flab :D enig, Cia ( selv om Samos er ei vakker øy)
- i høst tror jeg vi tar noen dager på Fourni bye_bye Kari

Vågen
2007-02-05, 11:17
Hej Vågen!

.... möjligheten att välja mellan att bara ta det lugnt eller att träffa nya människor, både greker och skandinaver. Och kunna hitta en alldeles egen strand.


Jag försöker föreställa mig såsom ensamresenär, hur gör jag, tar jag kontakt med andra, pratar och umgås, eller drar jag mig undam, vill vara ensam... ? Vet inte, det visar sig, men jag skulle gärna vilja höra mer om hur du gör. Tar du kontakt, är det lätt att få kontakt med människor, få någon att prata med om du känner för det...., eller har de flesta - såväl greker som skandinaver - fullt upp med sig själva, sitt eget liv..? Och nästa fråga, är du någonsin rädd ja, exempelvis att vara ensam på en strand, köra vespa på oländliga vägar osv. Jag menar, ibland är det ju klokt att var försiktig typ att "våga" vara rädd ja, för att ta hand om sig, men oftast är det ju bara slöseri med tid och energi.. Många frågor, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, inte minst av mig själv, under resan.

Ang_elx
ninni

inkfish
2007-02-05, 11:26
Läser du? I så fall, ta med dig många böcker. Du kommer att få gott om tid för sköna lässtunder.

Jag har rest mycket ensam och har aldrig haft problem att hitta umgänge när jag velat det. Inte minst med greker - de har ALDRIG fullt upp med sina egna liv, en trevlig pratstund är aldrig långt borta.

Dessutom får man lättare kontakt med ö-borna när man reser ensam, enligt min erfarenhet. Att vara ensam betraktas ofta som ett onaturligt tillstånd av en grek, därför är det många som tar kontakt just för att de ser att man är ensam.

Hitta dig gärna ett stamkafé och en stamtaverna. Kommer man tillbaka blir man oftast väldigt väl omhändertagen.

Elisabet
2007-02-05, 11:27
jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, inte minst av mig själv, under resan. Hade det varit jag så hade jag förväntat mig av mig själv att jag i varje stund i uppriktighet mot mig själv följer mitt innersta och därmed det som känns rätt just då.

Varken mer eller mindre :)

Bobben
2007-02-05, 12:44
Hej!

jag tror inte att du blir besviken om du åker till Koufinissi och ordnar rum på plats uppe i backen t.h. om hamnen med utsikt över byn och hamnen. Ta rummet med den stora bogamwillan utanför.

Hälsningar Bosse

Charlotte!
2007-02-05, 14:13
Jag försöker föreställa mig såsom ensamresenär, hur gör jag, tar jag kontakt med andra, pratar och umgås, eller drar jag mig undam, vill vara ensam... ? Vet inte, det visar sig, men jag skulle gärna vilja höra mer om hur du gör. Tar du kontakt, är det lätt att få kontakt med människor, få någon att prata med om du känner för det...., eller har de flesta - såväl greker som skandinaver - fullt upp med sig själva, sitt eget liv..?
Hej igen,

"Främlingar är vänner som du ännu inte känner" sa väl Tage D om jag minns rätt. Och det stämde verkligen för mig när jag var bl a på Skopelos. Dels för att jag är ganska utåtriktad och dels för att det är ett litet samhälle där man lätt får kontakt med folk (om man vill). Jag träffade massor med trevliga greker (och några svenskar). Det var till och med tungt att åka hem till Sverige!
Och nästa fråga, är du någonsin rädd ja, exempelvis att vara ensam på en strand, köra vespa på oländliga vägar osv. Jag menar, ibland är det ju klokt att var försiktig typ att "våga" vara rädd ja, för att ta hand om sig, men oftast är det ju bara slöseri med tid och energi..

En viss rädsla, kalla det självbevarelsedrift, är nog bara sund. Men det är väldigt utvecklande att våga balansera på gränsen till sin komfortzon. Själv hyrde jag bil och utforskade ön på egen hand några dagar. Det var härligt att hitta egna vägar (hade självriskeliminering på bilen!) och stränder, kloster, tavernor i små byar... Många av de upplevelser jag fick under resan hade jag nog inte fått om jag hade haft sällskap. Jag kom liksom närmare samhället och människorna just på grund av att jag var ensam.

Har du valt ut en ö ännu?

/Charlotte! bye_bye

Vågen
2007-02-06, 19:32
Hej igen,

"Främlingar är vänner som du ännu inte känner" sa väl Tage D om jag minns rätt.

Himla fint sagt. Så sant så sant. Världen är full av okända vänner.

Många av de upplevelser jag fick under resan hade jag nog inte fått om jag hade haft sällskap. Jag kom liksom närmare samhället och människorna just på grund av att jag var ensam.

Tanken kittlar verkligen. Det är som att göra en helt annat resa, kan jag tänka mig...? Man ser säkert mer, har ögonen lite mer öppna för vad som händer runt omkring en.

Har du valt ut en ö ännu?

Nej, men jag klurar lite på Fourni, verkar intressant. Liten och mysig. Och den verkar ju falla många i smaken. Funderar även lite på Samos. Har varit där för över 20 år sedan, men minns inte så mycket. Sifnos är också fint, men jag var där med maken i fjol, vet inte om det känns så kul, just nu, men samtidigt, den lilla byn som Janne rekommenderade, Apa..någonting, verkar himla fin. Är lite lockad, inte minst av boendet med havsutsikt.


bye_bye Ninni

malou
2007-02-06, 22:13
Våren, hallo. Gjør som du ellers ville gjort. Vær deg selv. Hygg deg med medereisene. Styr unna de overpyntede blonde fruene som bjeffer (som har motfråga till hver enda ytring du gjør, som har noe betre å komme opp med, som nedvurderer deg, som synes du drikker for lite (papraply - eller for mye) . Vær i din egen sfære - pust dypt - og ta valg og avgjørelser etterhvert. Jammen dette klarer du jo så bra! Blås i alle 'besserwisserne'. Alene-reisende blir alltid kritiserad - blås i det!!! Du er en voksen, kapabel dam!! _B-anana

Eva L
2007-02-07, 07:36
Jag har rest ensam flera gånger och har bara positiva erfarenheter. Läser mycket, vandrar, träffar folk och väljer själv min dag. På senaste resan till Brasilien träffade jag många trevliga turister både par och barnfamiljer som gärna umgicks en stund vid en middag eller över en drink vid poolen. Kvinnan i en norsk familj med egen lägenhet där nere bjöd hem mig, visade byn med omgivningar, stigar i naturen och var vandringen till stränder som enbart kunde nås vid lågt tidvatten bäst företogs. Som någon skrev var dig själv, gör det du vill och med ett öppet sinnelag blir det säkert många nya spännande möten. Bättre land att resa ensam till än Grekland finns nog nästan inte.

Eva

Vågen
2007-02-07, 14:34
Bättre land att resa ensam till än Grekland finns nog nästan inte.

Ja, Grekland känns som ett snällt "nybörjarland". Jag tror, man känner sig inte så ensam, även om man reser ensam. Det är lugnt, varmt och vackert i luften.

Den stora utmaningen är, som många säger, att vara sig själv. Vara öppen. Då får man förstås uppleva de bästa mötena... Tanken lockar. Jag behöver inte gå resekurs, förska vara smart och taktisk eller ens anstränga mig ett dugg, egentligen.

Ninni

Charlotte!
2007-02-07, 20:08
Hej igen,

Den stora utmaningen är, som många säger, att vara sig själv. Vara öppen. Då får man förstås uppleva de bästa mötena... Tanken lockar. Jag behöver inte gå resekurs, förska vara smart och taktisk eller ens anstränga mig ett dugg, egentligen.

Nej, varför anstränga sig, bygga upp förväntningar och krav? Det räcker väl med att tänka att "jag ska åka iväg och ha det lugnt och varmt och skönt och de människor jag träffar och de upplevelser jag får är en schysst bonus i tillvaron"...

Du hittar säkert en trevlig ö att besöka, det finns ju så många... Mitt tips är att välja någon som du inte har varit på förut. Då blir det ju din egen ö där du själv skapar nya glada minnen!

Hälsningar fr Charlotte! bye_bye

Janet
2007-02-08, 20:49
Mitt tips är att välja någon som du inte har varit på förut. Då blir det ju din egen ö där du själv skapar nya glada minnen!



DET tycker jag var ett bra tips! Och jag tror det passar dig mamsen. Fourni kanske det kan bli då?

bye_bye

Vågen
2007-02-09, 20:20
Fourni kanske det kan bli då?

bye_bye

Att hiitta nya öar, så får det nog bli. Jo tösen, Fourni ligger högt i kurs. Liksom Skopleos, Hydra och Patmos. Ska kolla runt på cd-skivan. Har varit en kortis på Hydra, minns ett fantastiskt torg med ett kafé där jag nog kan sitta med en frappe i många timmar och dagar och bara titta... Vad sägs...?

Janet
2007-02-10, 15:11
Vad sägs...?

Hydra låter fint tycker jag. På namnet. Låter liksom gudaaktigt på något sätt. Men frappé - näää... jag nöjer mig med vatten :)

Gillar inte kaffesmak...

Lissi
2007-02-11, 12:40
Ja, tänk, jag tror att HYDRA skulle vara ett perfekt ställe..i alla fall ett par veckor. Där vet jag att många författare och konstnärer bor och flera skrivarkurser har hållts med deltagare från Sverige ....Höll själv på att åka på en för ca 8 år sen! Vill Du sen byta ö är det inte långt till Agistri, den lilla pärlan! Lätt att ta sig från Aten är det också...

Lissi

Janet
2007-02-11, 13:30
Ja, tänk, jag tror att HYDRA skulle vara ett perfekt ställe..i alla fall ett par veckor. Där vet jag att många författare och konstnärer bor och flera skrivarkurser har hållts med deltagare från Sverige ....Höll själv på att åka på en för ca 8 år sen! Vill Du sen byta ö är det inte långt till Agistri, den lilla pärlan! Lätt att ta sig från Aten är det också...

Lissi

Hm, just ja, Hydra är ju DEN ön. Jag har varit för lite på forumet på sistone, när jag inte genast kommer ihåg vilka öarna är. Hm, det är rätt dyrt på Hydra va?

Någon som skulle vilja ge mig (och mamma!) fördelar och nackdelar med den ön....? Att det är väldigt vackert tror jag någon fågel viskat till mig...

Lissi
2007-02-11, 13:39
Jag har bara varit på ön en dag, men den är BILFRI (om det inte ändrats sen 2000)..Jag föll pladask för ön eftersom där finns SÅ många gallerier mm mm Husen är ju speciella och jag tror att någon sa att det är lite dyrare där än på vissa andra öar, men det VET jag inte... När jag var där den dan var jag SÅ ledsen att jag inte varit på skrivarkursen ett par år innan..Hur övriga ön ser ut kan jag inte uttala mig om tyvärr....

Lissi

Eva L
2007-02-11, 15:52
Jag har bara varit på Hydra över dagen och det var ok men av någon anledning är det ingen ö jag längtar efter att tillbringa 14 dagar på. Tycker att vattnet är för skitigt i den här delen av Grekland. Många kryssningsbåtar med endagsturister som säkert påverkar prisbilden. Tyckte nog att det var ganska dyrt där men det är rätt många år sedan jag var där. Ön är nog inte "lika på modet längre" så priserna har kanske fallit. Finns så många öar som lockar mig mer men de som varit en längre tid på Hydra har kanske ett bättre och mer välgrundat omdöme att ge.

Eva

Janet
2007-02-11, 21:17
Okej, det var typ ett bra och ett lite sämre omdöme. Vi får väl surfa runt och gå på egen känsla. :)

Eirini
2007-02-12, 10:19
Jag har bara varit på ön en dag, men den är BILFRI
Jag föll pladask för ön eftersom där finns SÅ många gallerier mm mm

Jag tror att det som man känner först för ett ställe, ganska ofta stämmer.
Hydra är en lugn och fin ö och stannar man länge lär man känna människorna på ön. Det behöver inte bli tråkigt bara för att ön ligger nära Aten eller för att den är liten. Många konstnärer och författare kommer till ön och stannar länge. Många turister kommer låmgt ifrån bla Amerika. Jag har varit där många gånger och bla vandrat. Jag tyckte inte vattnet var smutsigt. Visst går det många båtar förbi men inte mer än någon annan stans i ö-världen.
En ö har alltid många sidor att visa sin besökare!!!

:)

Zanét
2007-02-12, 10:44
Jag har också varit på Hydra en endaste dag och även jag föll pladask och vill dit igen :)
//Zanét bye_bye

Elisabet
2007-02-12, 11:04
Jag har inte varit på Hydra men min reaktion på det jag läst i denna tråd är att om man åker för att i lugn och ro skriva så är det en klar nackdel om det är många författare och (ännu värre ;) ) skrivarkurser där! Risken att både inspirationen och det unikt egna som man vill berätta, kvävs i överflödet av likasinnande är stor.

Lissi
2007-02-12, 17:50
Jag har inte varit på Hydra men min reaktion på det jag läst i denna tråd är att om man åker för att i lugn och ro skriva så är det en klar nackdel om det är många författare och (ännu värre ;) ) skrivarkurser där! Risken att både inspirationen och det unikt egna som man vill berätta, kvävs i överflödet av likasinnande är stor.

Det tror jag inte alls är nån fara! Man sitter ju inte och skriver med andra om man åker själv eller läser vad andra skriver...Själv skulle jag snarare bli jätteinspirerad vid tanken att det fanns många likasinnade där.... och är man en öppen person vilket jag tror att Vågen är av inläggen att döma så kan det ju bli många spännande möten...Fast det är ju bara hur jag skulle reagera;) Man kan ju aldrig veta hur andra upplever samma sak, så vi kanske har rätt båda två:D

Lissi

ulrikas
2007-02-12, 21:58
Jag har också varit på Hydra en endaste dag. Jag minns att det var otroligt vackert när man kom med färjan. Förstår att konstnärer finner inspiration där.

/Ulrika, som älskar alla grekiska öar

Vågen
2007-02-12, 22:27
Själv skulle jag snarare bli jätteinspirerad vid tanken att det fanns många likasinnade där....

Kul att höra att Hydra lockat några. Jag har ibland en känsla av att om många författare, konstnärer ja om mycket skapande samlas och sker på en plats så bildas en viss typ av tja säg, inspirerande stämning. Fick en sådan känsla vid torget på Hydras huvudstad. Och det är ju bra, att kunna surfa på fantasins vågor, menar jag, om de nu finns... Så kan man "dra" i varandra.