handdator

Visa fullständig version : Aten-äntligen!


Ivi
2007-01-26, 20:11
Vi har varit på väg till Aten några gånger förut, men det har inte blivit av pga många rutiga och randiga orsaker ;) Nu ska det äntligen bli av! :)
Åtta dagar, 20-28 oktober, bär det av! Resan Luleå-Stockholm-Aten-Stockholm-Luleå har bokats i dag till priset av 2 100 kr/pp. Tack Apollo, Viking Airline och SAS! Helt OK tycker vi här hemma.
Kanske finns det möjlighet till en liten Peloponnesos-tur under dessa 8 dagar. Att få se Napflion-Korinthkanalen-Mykene har vi ingenting emot. Vad tror ni, som har besökt Aten kombinerat med "det klassiska Grekland"?

Ivi
-som plötsligt är så glad att se fram emot hösten _B-anana

Riitta
2007-01-26, 22:02
GRATTIS Ivi:) Äntligen:D Hoppas musiken har kommit igång lite då. Finns ju mindre ställen där det säkert finns musik året om ifall inte dom stora artisterna har kommit igång ännu:)

Riittabye_bye

Lissi
2007-01-26, 23:15
Helt underbart!!

Visst går det att kombinera Aten Peloponnessos..Det har jag gjort flera gånger..Från Stamos Kiffissos tar det 2 timmar med buss till Nafplion..Hyrbil är ett ännu bättre alternativ!
Lissi

Ivi
2007-01-26, 23:20
Musik kommer nog att hittas...om inte på stora scener (medresenären är ingen nattuggla precis Ang_elx), så säkert i tavernorna! Självklart kommer jag att handla en hel del musik hem i alla musikaffärer också! _B-anana
Oj, vad jag kommer att bombadera er vana Aten-resenärer med frågor så småningom :D Har inte riktigt fattat än att jag faktiskt hittade denna resa kring tvåtusenlappen ("smärtgränsen")! Det tog sina timmar vid datorn...

Ivi

kari
2007-01-26, 23:27
Vi har varit på väg till Aten några gånger förut, men det har inte blivit av pga många rutiga och randiga orsaker ;) Nu ska det äntligen bli av! :)
Ivi -som plötsligt är så glad att se fram emot hösten _B-anana
- jeg forstår virkelig hvor glad du er, Ivi :D
bye_bye Kari

Ivi
2007-01-26, 23:28
Helt underbart!!

Visst går det att kombinera Aten Peloponnessos..Det har jag gjort flera gånger..Från Stamos Kiffissos tar det 2 timmar med buss till Nafplion..Hyrbil är ett ännu bättre alternativ!
Lissi

Låter bra! Chauffören (sambon) har kört på bergsvägar på Kreta utan att darra på manschetterna i alla fall :D Men hur är det med stadstrafiken i Aten, Lissi?
Lätt att ta sig från Aten till Peloponnesos? Är en rätt så usel kartläsare, nämligen...Ang_elx

Ivi

Lissi
2007-01-27, 00:25
Min fd make körde galant i Aten trots alla varningar....
Min nuvarande make ska utan att darra på ratten ta oss från flygplatsen direkt mot Peloponnessos....Det tror jag är ganska lätt då man inte behöver köra in via Aten..Jag själv skulle aldrig drömma om att köra i Aten! Där är f ö andra kommunikationer så bra så bil är nog bara till besvär!

Hör gärna av Dig med frågor....fast Riitta,Karinafp och Marianne är nog bättre på att tipsa!

Lissi

Peter
2007-01-27, 01:01
Tillåt mig först att gratulera till ett suveränt pris på biljetterna. Själv bor jag så jag kan kasta sten på både Kastrup och Sturup, tja nästan, så jag har rätt lätt att hitta billiga biljetter. På det sättet är det lite orättvist att Sverige är så avlångt... Ni borde faktiskt ha subventionerade biljetter ner till Arlanda åtminstånne...

Men hur är det med stadstrafiken i Aten...

Försök föreställa dig den västa trafikinfarkt du kan tänka dig. Sedan fördubbla den... Då börjar du närma dig. Massor med bilar som kör fort och skyltar som man inte hinner se eller förstår. Det krävs en kartläsare som är pålitlig! Host, host...

Det hade inte jag! Jag såg mer av Athen än som var meningen... Jag tror det var 1991 jag körde ner och då var man tvungen att passera Athen för att komma till någon hamn... Det var där mina första grå hår kom fram...

Men jag ska inte skrämmas för mycket. Det går. Bara man tar det lugnt och vet något sånär åt vilket håll man ska. Men det är mycket trafik. Bilar, bussar och motorcyklar, men ju längre ut man kommer från stadskärnan ju lättare blir det. Och kör man fel, vilket man otvivelaktigt kommer att göra, ser man något och nytt spännade, och det är normalt sett rätt enkelt att komma tillbaka till rätt väg igen...

Vill ni hyra bil och köra neråt så gör det. Men kör precis som Igelkottar parar sig: FÖRSIKTIGT.....

Men jag tror att det besöket är värt strulet i Athen.

Peter

Riitta
2007-01-27, 08:48
Riitta och Karin har ju hållt sig på ganska begränsade områden, så frågor om så långt utanför är vi inte så bra på:o :) .Men ni är ju många andra som har sett mycket mer av omgivningarna längre bort:) Det hoppas vi så småningon och göra också:)

Riittabye_bye

Ivi
2007-01-27, 21:20
Om vi nu ska iväg från Aten till Peloponnesos, verkar det tydligen vara klokast att ta bussen/tåget från Aten till Napflion för att sedan hyra bil för vidare äventyr på Peloponnesos. Eller?

Ivi

Janérik
2007-01-27, 21:47
Om vi nu ska iväg från Aten till Peloponnesos, verkar det tydligen vara klokast att ta bussen/tåget från Aten till Napflion för att sedan hyra bil för vidare äventyr på Peloponnesos. Eller?

Ivi
Känns som ett vettigt förslag, dels kommer du undan trafiken runt Aten och dels behöver du inte ha bilen lika länge för jag antar att ni kommer att bo i Nafplion någon natt också. Tänk bara på att det inte är lika enkelt att hyra på en plats och lämna på en annan som det är i Sverige.

Och som jag brukar säga till alla andra som ska till Pellponnesos: Missa inte Plaka utanför Leonidio, vi sträckkörde från Parga då vi ville ha en riktig mysig by att bo i.

Mvh Janérik

Lissi
2007-01-27, 22:19
Om vi nu ska iväg från Aten till Peloponnesos, verkar det tydligen vara klokast att ta bussen/tåget från Aten till Napflion för att sedan hyra bil för vidare äventyr på Peloponnesos. Eller?

Ivi

Vi hyr bil direkt från flygplatsen en vecka för 1088 kr..MEN Direkt via Thrifty såg min make att vi kunde hyrt samma bil via Grekland för drygt 800 kr....Vi sökte från Sverige..... Härligt att sätta sig i bilen direkt och köra till Nafplion! I somras tog vi bussen direkt utanför ankomsthallen till Statmos Kiffissos(? stavning) . Där tog vi buss till Naufplio.och det var suveränt enkelt..Kl 15 landade vi och kl 18 hade vi redan mött Merete i Nafplion...


Lissi

Admirala
2007-01-28, 09:53
Litt om transport til Nafplio:
Som Lissi sier går Nafpliobussen fra Stathmos Kiffissos. Den går hver time, halv over hel. Man kjøper billett på forhånd og får nummererte sitteplasser.
Det går ekspressbuss fra flyplassen til Stathmos Kiffissos, man kjøper billett til den like utenfor ankomsthallen.

Om man vil leie bil på flyplassen og kjøre hit, går det greit. Man kjører ikke nedom Athen, men på en ringvei rundt byen. Det er svært enkelt å finne fram. Man følger først skiltene til Elefsina, så til Korinthos og deretter Nafplioskiltene. Det tar ca halvannen time å kjøre (iallfall om man holder gresk hastighet :D )

Toget er p.t. ingen mulighet Toglinjene mellom Nafplio og Korinthos oppgraderes og "ingen" vet når banen gjenåpnes. Det går tog fra flyplassen til Korinthos, men i Korinthos må man ta seg fram til busstasjonen, så det er minst like greit å ta buss hele veien fra Athen, om man satser på offentlig transport.

Frappe
2007-01-28, 21:52
Kolla www.hyrbil.com där finns hyrbilar till mycket bra pris!



Camilla

Lissi
2007-01-29, 06:16
Vi har hyrt bil en vecka från flygplatsen. 1088 svkr..Hade vi gått direkt till hyrfirmans sida utan den "svenska" länken så hade det kostat motsv.888kr. Men då hade vi ju inte "hittat den":D
Lissi

Ivi
2007-01-29, 17:36
Tack för alla tips! Nu får vi fundera på i fall det blir Peloponnesos först och Aten sedan eller tvärtom...men vi har ju gott om tid att planera det. :)

Ivi

Marianne
2007-01-31, 23:59
Grattis Ivi! Förstår att du gläder dig.
Det finns ju obegränsade möjligheter att kombinera en Aten-resa med dagsutflykter till Sounion, Delfi, Nafplion, Korinth-kanalen, Evia eller någon annan intressant ort - med eller utan övernattning.
Med ett halvår till planeringen är jag säker på att det blir en succé - en resa som ger mersmak!
bye_bye