handdator

Visa fullständig version : frågor om båtluff i grekland


malinrikard
2007-01-25, 20:13
vår familj ska för första gången åka runt i grekiska ö-världen. Vi är borta 2 veckor och vill ta det lugnt. Det finns ju så många öar. Våra barn är 10 och 12 i sommar. Har läst mycket på denna sida och sett att Naxos verkar bra. Vad rekomenderar ni? Vi kommer med flyg till aten vid 12-tiden am. Ska vi bo i aten en natt och sen vidare. Vilken/vilka öar rekomenderar ni för vår tripp. Hur många är vettigt att besöka under två veckor. Vi känner oss nya på detta och vill ha en härlig semester utan stress.
Blir glad för svar. Har sett att en del säger att man kan åka båt från Rafina till Naxos, är det bra och isåfall vilka båtar går det?
Massor med frågor, kanske finns det svar. Vi undrar också över billiga bra ställen att bo på (ej pool), finns det tältplatser, är det att rekomendera att tälta? Vi gillar det i sverige.

MVH Malin och Rikard

Kalimera
2007-01-26, 07:32
Välkomna till Kalimera!

Naxos är en bra ö att börja med. När ni känner er varma i kläderna kan ni åka över till Koufonissi, som även det är en barnvänlig ö. Koufonissi är motsatsen till stress. Om ni får tid över kan Paros vara ett tredje alternativ. I så fall byn Naoussa. Två öar är annars fullt tillräckligt under två veckor. På Naxos finns det mycket att se och göra. Koufonissi är mer en slöarö. Och sol- och badö.

Tälta skulle jag inte göra, det är för varmt.

Det går båtar både från Pireus och Rafina, flest avgångar finns från Pireus. Kolla tidtabellerna längre fram. Har ni fler frågor är det bara att fråga. :)

malinrikard
2007-01-26, 07:55
Tack för svaret,
det kommer säkert fler frågor

:)

Kajode
2007-02-09, 13:18
Hej!

Jag skulle rekommendera Amorgos som tredje ö, en helt underbar ö med storslagen natur och en härlig och avkopplande atmosfär. Naxos och speciellt Paros tillhör inte mina favoritöar. Fick för mycket charterkänsla på dessa öar, alldeles för mkt turister och inkastare på restaurangerna. Det beror förstås vad man är ute efter. Kofounissi tyckte jag väldigt bra om och mina barn älskade ön med dess fina stränder och bad. Förslagsvis så kan er rutt vara Naxos-Kofounissi-Amorgos.

Ett annat tips är att bege er ut till de västra Kykladerna och ta öarna Milos-Sifnos-Serios. Öar med kort avstånd emellan och har olika karaktär. Milos har jättehäftiga stränder som barnen kommer att älska, Sifnos lugn och grön ö med avkopplande atmosfär. Serifos har jag inte varit på än, men verkar ha fina bad och en vacker Chora.

Även vi landar vid 12-tiden i Aten och vi åker direkt till Pireus från flygplatsen och hoppar på en färja så att man kommer ut till ö-världen så fort som möjligt. Jag tycker det är bättre att åka direkt, även om man kommer fram sent på kvällen, än att stanna en natt i Aten.

Hälsningar Karin