handdator

Visa fullständig version : Frysta bär?


Jennie
2007-01-25, 14:09
Hej!!

Någon som vet var jag få tag i frysta bär? Har letat i de större matkedjorna men det finns inte. snyft_dropsnyft_drop
Vill så gärna hitta det, är tokig i alla sorters bär och nu finns det ju inga färska att få tag i. Det saknas nåt i min frukost.
:confused::confused:

ford prefect
2007-01-25, 14:38
Av din profil att dömma av så antar jag att du undrar var man kan köpa frysta bär i Grekland...?

Frappe
2007-01-25, 17:59
Har du kollat på Alfa Bita Vasilopoulos? där på vintern bruka jag köpa frysta hallon bla!

Camilla

yvonne
2007-01-25, 18:34
Finns också på LIDL och Champion Marinopoulos


Yvonne

Jennie
2007-01-25, 19:20
Har bara kollat mitt närmsta AB, men inget där... Sklavenitis har inte o Carrefour har inte. Äter greker inte bär undrar man... När jag tänker efter har jag nog aldrig sett nån göra det, föruton på tårtor osv.
Nån som vet om IKEA har? Ska nämligen dit på mån...
Men jag ska ta o kolla in Lidl o Champion för dem har jag glömt...Tack för tipset Yvonne ;)

monica
2007-01-26, 08:06
Äter greker inte bär undrar man... När jag tänker efter har jag nog aldrig sett nån göra det, föruton på tårtor osv.




Nej, jag har då aldrig hört eller sett någon grek äta bär till frukost.
Sverige är ju ett bärland, där bär växer bra pga klimatet, köpte faktiskt en rödavinbärsbuske för ett år sedan men den dog pga av den varma sommaren.:(

De greker jag känner äter inte ens frukost utan dricker kaffe enbart på morgonen, kan se i barnens skola att de flesta barn har med sig chips och annat skräp att äta i skolan.
Även kiosken i skolan säljer det till barnen.
Någon vidare frukostkultur som i Sverige har jag inte sett.

Höjden var väl när jag gick förbi ett dagis nära mig, där står fröken och matar ungarna med chips ute på gården :eek:


Monica

Agda
2007-01-26, 11:52
Jag har också letat efter frysta bär i alla de affärer Jennie räknar upp utan framgång. Har också prövat plantera svarta- och rödavinbär (inköpta i greklan) utan att lyckas, hallon funkar bättre. Grannarna tar hand om mullbären och gör sylt/marmelad på. Björnbär finns det gott om i naturen och dessa får man ha för sig själv eftersom grekerna plockar dem inte.

Agda

Gita
2007-01-26, 12:38
Grekerna är kanske "bortskämda" med alla slags frukter och därför inte bryr sig om att plocka bär. Det är ju en mer tidskrävande syssla.

I norden har vi inte så mycket inhemsk frukt, så man är glad åt bären som naturen ger oss.

Kan man odla jordgubbar i Grekland med framgång?

yvonne
2007-01-26, 14:02
Kan man odla jordgubbar i Grekland med framgång?

Visst kan man odla jordgubbar, makens kusin har massor med plantor, som ger supergoda jordgubbar. Själv plockar jag björnbär och smultron som det finns mängder av i vår by.

Yvonne

Agda
2007-01-26, 19:22
Kan man odla jordgubbar i Grekland med framgång?

Jag har jordgubbar nu fast inte så många eller så stora! Plantorna härstammar från Skövde och har växt sig stora och fina. Fyra skördar per år har jag kunnat skörda.

Agda

Peter
2007-01-27, 00:21
...smultron som det finns mängder av i vår by.

Yvonne

Smultron i Grekland?! Jag betvivlar absolut inte det du säger fast jag trodde hjorton bara fanns i norra Europa. Som Svensk så vet du ju vad Smultron är, men det låter fantastiskt att det växer Smultron där! LÄCKERT!

Ack att sitta en förmiddag på en balkong/terrass i Grekland med en jättekopp kaffe och ett par rostade skivor vitt bröd med Hjortonsylt... Paradis... Du gör väl hjortronmylta?

Peter

Eva L
2007-01-27, 08:55
Hjortron växer på myrar och skogsmyrmark och någon sådan mark finns väl inte i Grekland så den som vill förtära hjortron bör ta med hemifrån. Om ni letar i gamla resebrev finns det ett som Tommy A skrev från en vandring som vi var några som gjorde vid Acheron. Där står min egen hemkokta hjortronsylt tillsammans med många andra läckerheter på utflyktsbordet.

Eva

yvonne
2007-01-27, 12:13
Hur kom hjortronen in i diskussionen....???:confused:

Jo, du visst finns det smultron, och mycket dessutom, en annan sak som ni kanske tycker är konstigt,är att vi har gott om murklor och kantareller också.:)

Yvonne

monica
2007-01-27, 12:42
Och vildsparris, det är jättesmarrigt.
Smala sköra saker som är gröna.

Monica

yvonne
2007-01-27, 12:49
Något annat som vi har gott om också är nötter, både hasselnötter och valnötter.
http://i30.photobucket.com/albums/c304/plopia/Nea%20Pefki/valntter.jpg


Yvonne

yvonne
2007-01-27, 12:53
skickar lite större bild

Yvonne
http://i30.photobucket.com/albums/c304/plopia/Nea%20Pefki/valntter-1.jpg

Agda
2007-01-27, 16:05
Jag börjar faktiskt bli lite avundsjuk på dig Yvonne och allt,från snön till nötter du har i din by. Murkler och kantareller, mums! Vill ni ha en svensk till i byn?

Agda

yvonne
2007-01-27, 17:17
:) :) :)
Du är hjärtligt välkommen!!!
Vi har mycket gott och smått i naturen här. Glömde skriva att vi har kastanjer runtom i grannbyarna. Mycket gott att koka eller lägga i glöden.

Yvonne

monica
2007-01-27, 17:23
Man kan ochså lägga dem direkt på spisplattan som min man gör :eek:

Monica

yvonne
2007-01-27, 17:24
Man kan ochså lägga dem direkt på spisplattan som min man gör :eek:

Monica

Man får vänta så länge då, om kastanjerna är stora.;)

Yvonne

monica
2007-01-27, 17:29
Man får vänta så länge då, om kastanjerna är stora.;)

Yvonne


Jojo, men min karl är ett eget exemplar och en envis sådanl, han gör det som han tror är bäst;)
I mycket skulle jag vilja säga.......

Monica

yvonne
2007-01-27, 17:33
Jojo, men min karl är ett eget exemplar och en envis sådanl, han gör det som han tror är bäst;)
I mycket skulle jag vilja säga.......

Monica

Med andra ord, en typisk grek;)

Yvonne

Peter
2007-01-27, 17:58
Hur kom hjortronen in i diskussionen....???:confused:

Yvonne

Sorry Ang_elx :D Fick någon sorts hjärnsläpp och blandade ihop Smultron med Hjortron. Hur man nu kan vara så dum att man gör det återstår att utreda... :eek:

Peter - som bugar och bockar och backar.... flabb_flab

yvonne
2007-01-27, 18:14
Peter!

Det är sånt som händer ibland, funderade om du blandat ihop björnbär med hjortron.;)

Yvonne

Agapi
2007-01-27, 20:13
Vi brukar koka kastanjerna. Har ni ätit kastanj med chokladöverdrag? Mums.

Jordgubbar hade jag också i år men tyvärr så hann sniglarna före:(

Katerina

Agda
2007-01-28, 11:17
Jordgubbar hade jag också i år men tyvärr så hann sniglarna före:(

Katerina

Det gäller att gå ut tidigt på morgonen och plocka sniglarna så fort man bara hinner om man skall få behålla sina bär! Ingen blir gladare än hönsen som då får sniglar till frukost.

Agda

monica
2007-01-28, 11:56
Med andra ord, en typisk grek;)

Yvonne



Skulle man kunna säga utan att ljuga :rolleyes:

Monica

anitaw
2007-02-01, 13:13
Kantareller??? Var i Grekland finns det kantareller? Gula? Som de svenska? Det later underbart! Pa Kreta, tror ni det kan finnas?

yvonne
2007-02-01, 15:50
Kantareller??? Var i Grekland finns det kantareller? Gula? Som de svenska? Det later underbart! Pa Kreta, tror ni det kan finnas?

Vet inte om det finns på Kreta? Men på fastlandet uppe i bergen där granskogarna växer finns det massor, även murklorna växer under granarna.

Yvonne (som snart ska dit och plocka murklor):)

Frappe
2007-02-04, 19:22
Kom på att jag har köpt frysta SVENSKA bär på MICRO i Larissa med en vänninga samt i Athen!

Camilla