Logga in

Visa fullständig version : 40 grader differens...

pigi
2007-01-24, 23:27
Min man stod ute på den frusna bottenviken idag i 20 minus och pratade i mobilen med sin far som stod ute i havet på cypern med 20 grader plus...det kan man kalla, KALLA perspektiv.

Vi här hemma terroriseras varje vecka av mail som berättar om värme (halcyion days)...och billigt vin och underbara utfärder. vi däremot stretar mellan fritids, tennis och jobb i den eviga grottekvarnen:mad:

Fast de på Cypern fick inte uppleva mina revbensspjäll i Julas eller våra gnistrande dagar i vår Svenska naturAng_elx Ang_elx

jag försöker...ja Jag är avundsjuksnyft_drop snyft_drop snyft_drop

xenos
2007-01-25, 05:41
[QUOTE=pigi;jag försöker...ja Jag är avundsjuksnyft_drop snyft_drop snyft_drop[/QUOTE]

Går det inte åt onödig energi till sådana försök?

Lefteris

emy
2007-01-25, 06:31
ja ja idag lite varmare här i Luleå bara -10.Min mor är oxå på Cypern åkte 3jan.kommer hem 3April.Och dom har ovanligt varmt mellan +20-+25 vad jag förstår och det har bara regnat en dag i jan!Hoppas jag blir så gammal att jag kan tillbringa vintrarna utomlands.
/emy

Elisabet
2007-01-25, 09:02
Och här var det idag 24 (!) grader varmare när jag vaknade än det var när jag somnade i går kväll !

Eva L
2007-01-25, 09:27
Förra veckan befann jag mig nästan vid ekvatorn temp runt 30 dvs cirka 50 graders skillnad från det vi hade här hemma igår. :D

Eva

monica
2007-01-25, 10:19
Vi här hemma terroriseras varje vecka av mail som berättar om värme (halcyion days)...och billigt vin och underbara utfärder. vi däremot stretar mellan fritids, tennis och jobb i den eviga grottekvarnen:mad:

jag försöker...ja Jag är avundsjuksnyft_drop snyft_drop snyft_drop

Jag kan trösta dig med att även om solen lyser, finns en tråkig vardag även för oss som bor här.
Jobb, skola för barnen och bekymmer med räkningar och vad ska vi äta idag, finns här ochså.

Jag, min dotter och son är jätteavundsjuka på Sverige just nu, vi vill ochså ha snö snyft_drop snyft_drop snyft_drop snyft_drop

Monica

Eva L
2007-01-25, 10:28
Förstår att du Monika och din familj saknar snön och allt roligt man kan göra då. Personligen upskattar jag väldigt mycket att bo i ett land med fyra så varierade årstider och allt det för med sig. Hoppas ni kan åka iväg till Greklands backar om det nu finns någon snö där i år.

Eva

martinifk
2007-01-25, 15:05
Jag uppskattar inte de 4 årstiderna ett dugg och när jag såg att Chania hade 23 och sol idag så kom verkligen inte längtan framAng_elx

igår fyllde jag 1 år på KALIMERA förresten_B-anana

Kalimera
2007-01-25, 15:49
igår fyllde jag 1 år på KALIMERA förrestenGrattis på Kalimerafödelsedagen! :)

Admirala
2007-01-25, 16:51
Jag uppskattar inte de 4 årstiderna ett dugg och när jag såg att Chania hade 23 och sol idag så kom verkligen inte längtan framAng_elx
igår fyllde jag 1 år på KALIMERA förresten_B-anana

Gratulerer med ettårsdagen!

Og jeg er enig med deg: Hvem trenger de fire skandinaviske årstidene!
En annen ting: Julaften i Stavanger hadde samme temperatur som 17. mai (vår nasjonaldag), nemlig ni grader. Ni grader husker jeg det var da vi kom hjem fra (kokvarme) Malta en julidag for noen år siden også. Så har vi egentlig fire årstider oppe i nord? Kan vi ikke heller snakke om en eneste lang vinter, iallfall enkelte steder? (OK, jeg overdriver litt Ang_elx , men (eksempelvis) ni grader KAN forekomme på hvilken som helst dag gjennom året. Uff.)

Og årstidene skifter i Hellas også, det er stor forskjell på sommer og vinter. Akkurat nå har vi en varmeperiode, men vi har vært nede i 12 grader også. :D Man føler at årstidene endrer seg, men bitende kulde er det lite av. Og det er jo deilig _B-anana

Jeg kunne godt bodt et sted hvor temperaturen holdt seg på rundt 25 grader hele året, men hvis man først skal ha årstider, er det etter min mening greit at temperaturen holder seg i den varme enden av gradestokken. Sånn er nå det :D

Elisabet
2007-01-25, 17:15
Så har vi egentlig fire årstider oppe i nord? Här har vi FEM UNDERBARA årstider: våren, sommaren, hösten, vintern och den fantastiska vårvintern - bäst av dem alla!

I Grekland är det ju bara två årstider; sommar och höst. FY vad trist!

För övrigt ligger Stavanger knappast i norr ;)

yvonne
2007-01-25, 17:32

Detta stämmer faktiskt INTE. Det är nog endast på öarna som man KANSKE INTE märker att Grekland har 4 årstider, på fastlandet ser man tydligt hur vintern övergår till vår och vår till sommar, sommar till höst osv.

Yvonne (som upplever alla årstiderna i Grekland)

Admirala
2007-01-25, 17:35
Næh! Her er stekende hete sommerdager, luften står stille, eller her fønvinder som knapt svaler, med deilige, stjerneklare fløyelsnetter. Her er den første lille aning av kulde i luften, som gradvis forsterkes, deilige høstdager med bugnende markedsboder, kjøligere kvelder, man tar fram det tykke teppet til sengen og tar på ytterjakken til kveldsbruk. Vår lille verden roer seg, tempoet sakner. Vinteren er kald i skyggene og befriende i solen, om kvelden går vi hutrende fra den ene varme baren til den andre, om dagen sitter vi på utekafé med kald kaffe og sol som baker i ryggen. Så kommer disse varme dagene i januar, vi skjønner at våren snart er her og vender ansiktet mot sol og lys. Det blir litt kaldere igjen, men likevel merker vi våren er på vei, oliventrærne blir grønnere, engene saftige, appelsintrærne blomstrer med sin bedøvende vakre duft, en regnskur, åssidene blir fulle av ville blomster, etter hvert forsvinner det tykke teppet fra sengen, og plutselig en dag går det an å gå i sommerkjole selv om det er april.
Fem årstider også det!

För övrigt ligger Stavanger knappast i norr ;)
flabb_flab Kommer jo an på hva man sammenligner med!

Elisabet
2007-01-25, 17:53
Detta stämmer faktiskt INTE. Det har du faktiskt rätt i. Den logiska följden av Admiralas resonemang om Nordens klimat blir ju att Grekland bara har en årstid - en enda lång förskräcklig sommar!

För övrigt förstår jag så väl att man inte gillar vintern om man kommer från Stavanger. Kom jag därifrån skulle jag också genast flytta - Norrut! bye_bye

malou
2007-01-25, 18:42
....För övrigt förstår jag så väl att man inte gillar vintern om man kommer från Stavanger. Kom jag därifrån skulle jag också genast flytta - Norrut! bye_bye

Og i nord - hvor mange årstider finnes der, mon tro? Ikke godt å si, men man kan i hvert fall glede seg over å benytte vintertøy og hansker og varme støvler midtsommers..Såvidt jeg husker varte våren sånn ca 2-3 dager der jeg bodde - før den gikk over i høst. Midtvinters var forøvrig en flott årstid. Men nå for tiden deler jeg Admiralas oppfatning; at det kjennes godt om temperaturen beveger seg i den varmere del av skalaen.:D

Peter
2007-01-26, 15:31
I min ungdom, när vi faktiskt hade snö på vintern, kom då och då en Amerikan som min far kände på besök. Hans kommentar om det Svenska vädret var: Den där vita vinter är väl OK, men den där gröna.... :o :D

Fast det har ju blivit varmare på somrarna här också. Jag vill hitta ett modernt, frodigt grönt land befolkat av Greker, med en temperatur som pendlar mellan 18 och 24 grader beroende på årstid.... Ang_elx :D DET vore väl ett Paradis att flytta till... :p flabb_flab

Peter - som igår cyklade och helghandlade i -8 i Svedala... :eek:

inkfish
2007-01-26, 21:37
I min ungdom, när vi faktiskt hade snö på vintern,

Inlandsisen, menar du?Ang_elx

Peter
2007-01-27, 01:09
Inlandsisen, menar du?Ang_elx

NU.... Men... Faan.... PASSA DAJ! SÅ!!!! ;) Ang_elx flabb_flab

Hjälp. Får den här slemmiga Bläckan hålla på så? Det är orättvist!

Och så det är skillnad på is och snö! __D

Peter

Zanét
2007-01-27, 08:49
Hjälp. Får den här slemmiga Bläckan hålla på så? Det är orättvist!
Tja, vad ska du/vi göra med åttaarmingen tycker du :rolleyes:? Att knyta ihop vederbörande är inte att tänka på eftersom ingen kommer att hinna med innan föregående par tentaklar är uppknutna igen osv osv. Nä hopplöst fall och inget att göra åt :cool::D

//Zanét bye_bye

inkfish
2007-01-27, 11:34
:D :D

Peter
2007-01-27, 17:26
Att knyta ihop vederbörande är inte att tänka på eftersom ingen kommer att hinna med innan föregående par tentaklar är uppknutna igen osv osv.

//Zanét bye_bye

Att hon är slemmig och slingrig har jag ju märkt redan. Så att knyta ihop tentaklerna är nog uteslutet... Men skulle man inte kunna försöka skruva ihop den där lilla Papegojliknande näbben i mitten...???

Hon blev ju biten av en annan Bläckis för många år sedan. Så jag misstänker att hon då blev infekterad av något tjattervirus... Möjligtvis kan det finnas någon antibiotika som kan lindra hennes besvär...?

Peter __D

Netwolf
2007-01-27, 17:38
Jag, min dotter och son är jätteavundsjuka på Sverige just nu, vi vill ochså ha snö snyft_drop snyft_drop snyft_drop snyft_drop
Monica

Ja, du. Skyffeln står utanför bron, så det är bara att komma hit. Jag är JÄTTELESS!

/Netwolf

monica
2007-01-28, 10:33
Ja, du. Skyffeln står utanför bron, så det är bara att komma hit. Jag är JÄTTELESS!

/Netwolf

Nja, det var väl inte direkt skotta snö vi längtar efter, men ok bjuder du på resan så kommer vi ;)

Monica

torill
2007-02-06, 20:26
Det har du faktiskt rätt i. Den logiska följden av Admiralas resonemang om Nordens klimat blir ju att Grekland bara har en årstid - en enda lång förskräcklig sommar!

För övrigt förstår jag så väl att man inte gillar vintern om man kommer från Stavanger. Kom jag därifrån skulle jag också genast flytta - Norrut! bye_bye

Jeg bor i Ålesund,ett godt stykke nord for Stavanger. Her har vi to årstider. En grå høst og en grønn vår. Tempen ligger jevnt på rundt 10 gr ....:mad:

I fjor kom vi fra Kreta i midten ev august.Vi reiste fra over 40 gr,da vi landet her var det 9,7 grader her...Noen som lurer på hvorfor vi lengter ned igjen??

Nå er årets ferie i boks,vi reiser ned igjen i august....._B-anana _B-anana
Sitter her å ser på bilder fra fjoråretstur...å jeg kjenner varmen.....klapp_klap

kari
2007-02-06, 21:33
Jeg bor i Ålesund
Her har vi to årstider. En grå høst og en grønn vår. Tempen ligger jevnt på rundt 10 gr ....:mad:

Men en flott by er Ålesund - vi har vært der både i SOL og VARME ;) og i ruskevær :D Kari