handdator

Visa fullständig version : Grekland i oktober??


johanekblad
2007-01-24, 12:09
Hejsan!!
Vi är fyra personer som tänkte åka till Grekland till sommaren, men av olika anledningar så är oktober den enda månaden som passar oss alla... Hur fungerar det att båtluffa i oktober och hur är vädret?
/Johan

Marianne
2007-01-24, 12:18
Vi har varit på södra Kreta några gånger i oktober (de första två veckorna). Det har varit helt perfekt. Men man kan ju alltid ha tur eller otur med vädret. Vi har inte haft otur.

Kalimera
2007-01-30, 16:46
Hur fungerar det att båtluffa i oktober och hur är vädret?/JohanJag har rest i Kykladerna i oktober. Ganska dött på många öar, många pensionat och tavernor börjar stänga, eller har stängt för säsongen. Att det är slutet på säsongen märks minst på populära öar som Naxos, Paros och Santorini. Vi var på Ios i slutet av september förra året, det mesta var stängt. Nu gör inte det något, det finns ju en charm i det också. Och det finns alltid ställen som är öppna. :)

Vädret är svårt att säga något om, det är konstigt även i Grekland. I höstas var det stormigt och regnigt på Paros och Ios i slutet av september, samtidigt var det kanonväder på Santorini.

kari
2007-01-30, 22:53
Øyloffing i Dodekaneserne kan også være et godt alternativ i Oktober :) -ellers i året og selvsagt:D
bye_bye Kari

Lissi
2007-01-31, 10:52
Jag gör återigen reklam för öar som Evia och Skyros ..man är oberoende av båtar som kan ställas in pga dåligt väder ( i alla fall på Evia där det finns bro) och eftersom många greker bor året om då dessa öar inte är typiska " sommarturistöar" så flyter vardagslivet på!
Jag skulle annars denna årstid satsa på Saroniska öarna....inte lika populära men väldigt trevliga..De är också mer oberoende av vädret då båtresorna mellan öarna är mycket kortare..
Men detta är MIN högst personliga åsikt;)

Lissi- som älskar Grekland "off-season"

johanekblad
2007-01-31, 18:20
Hej igen!!
Nu är det bokat och klart!! Vi reser från Sverige den 2:a oktober och kommer hem tre veckor senare!! Skulle det regna eller blåsa så gör det ingen, det gör det här i Malmö mest hela tiden känns det som, så vi kommer att ha riktigt trevligt ändå!! :)
Har ni fler tips på bra resmål så är ni mer än välkomna! Vi har bokat flyg t.o.r. Aten och vad som ska hända däremellan är inte bestämt, så kom gärna med fler synpunkter!!

Abi
2007-02-01, 15:25
Jag gör återigen reklam för öar som Evia och Skyros ..man är oberoende av båtar som kan ställas in pga dåligt väder ( i alla fall på Evia där det finns bro) och eftersom många greker bor året om då dessa öar inte är typiska " sommarturistöar" så flyter vardagslivet på!

Men detta är MIN högst personliga åsikt;)

Lissi- som älskar Grekland "off-season"

Instämmer i detta:p. Jag var på Evia 14-21 oktober -06. Vi började i Karystos med 2 soldagar och en mulen dag, då vi hade hyrt bil och körde runt i bergen. Nästa dag var väldigt regnig, men då förflyttade vi oss med buss till Chalkida, så det gjorde inget. Första dagen i Chalkis var mulen, men uppehåll, och perfekt till stadsvandring. Vi avslutade med en solig dag i Eretria, en badort lite söderut, helt underbart. Hemresedagen tog vi tåget till Aten, som gick till Larissastationen, och därifrån visste sen förut att det gick tåg till flygplatsen. Det kunde inte bli smidigare, och båtturerna kunde blåsa inne hur mycket de ville:D.

bye_bye Abi

yeasou
2007-02-01, 19:07
Santorini passar att besöka när som helst och hur ofta som helst med för den delen:D
MVH
Yeasou_B-anana