handdator

Visa fullständig version : Vandra - med barn


tjoddan
2007-01-23, 22:28
Äntligen verkar vi komma iväg till kykladerna.
Vi gjorde ett försök förra året men blev stoppade av borrelia :p .
Så 9-30 juni reser vi till Santorini, Naxos och förhoppningsvis Amorgos - Koufunissa också. Vi har bokat i förväg på Honeymoon Beach hotel 3d i början och i slutet men i övrigt står vi öppna och hoppas få vandra en del sköna turer på öarna med svalkande dopp på kvällen.
Har köpt Grafs vandringsbok 30 vandringar på naxos.
Är det någon som har erfarenhet av vandringslederna tex på Naxos, det verkar som att de går rätt mkt efter asfalterade vägar? Är trafiken påtaglig även inåt landet? Finns det lösspringande vakthundar i markerna/ägorna (vandrade på Azorerna 2002 och då behövdes guide för att undvika dem!)?
Det lutar åt att vi bor nedåt syd-västkusten till en början. Funderar även på att bo inåt landet eller östkusten men det är klart att barnen vill kunna bada.. tacksam för förslag

Mvh, Hannah

Eva L
2007-01-24, 08:28
Jag har aldrig träffat på lösspringande vakthundar i Grekland. Har vandrat en del på Amorgos, Folegandros, Sifnos och även lite på Naxos och vid floden Acheron på fastlandet. Däremot har jag träffat på mer eller mindre påträngande fårhundar som mest nog är ute efter att få in en i skocken eller för att värna om fåren. Den mest ivrige mötte sonen och jag på Sifnos vid en vandring mellan Faros och Kastro men då dök ägaren upp och hutade åt sin hund. Några andra som skällde bakom stenmurarna som kantar vandringslederna på Sifnos hörde vi också men ingen hoppade över till oss.

Eva

tjoddan
2007-01-24, 09:39
Tack, det låter bra!
Hundarna vi mötte på Azorerna var säkert av ngn vallhundsras-korsning men tränade att skydda ägorna väldigt hårt. Vi fick lägga om rutter helt när guiden spanade en sådan hund och han jämförde dem med hangar-hundar hemma. Vi är en djurälskande familj och jag undrar än idag om guiden var extremt hundrädd eller om det verkligen är så att man inte skall vandra själv där.

-Hur som helst, tack för ditt svar! Jag undrar också om det är mycket traskande efter asfalterade vägar på Naxos, jag får lätt det intrycket i den bok jag köpt. Men det lär ju visa sig..

Hannah

Kalimera
2007-01-24, 10:07
-Hur som helst, tack för ditt svar! Jag undrar också om det är mycket traskande efter asfalterade vägar på Naxos, jag får lätt det intrycket i den bok jag köpt.Tycker inte att det är så. Graf brukar göra vad han kan för att undvika stora vägar. Boken är mycket bra, många tips och hyfsat lätt att följa. Bra köp!