handdator

Visa fullständig version : Athen - Syros


Kalypso
2007-01-21, 17:10
Nu är biljetterna bokade och man kan börja längta på riktigt igen. Efter mitt första besök på Amorgos förra året längtar jag så klart tillbaks till underbara Katapola och planen är nog att försöka hinna med både Amorgos och Naxos under mina tre veckor i juli.
Men eftersom vi flyger till Athen i år så passar det bra med ett stopp på vägen. Jag har länge varit nyfiken på Syros och undrar nu om man kan hoppas på att ta sig ut dit samma dag om man landar i Athen vid 15 på eftermiddagen. Någon som har tips?
Annars kanske Kea är ett alternativ om man vill komma ut till en ö samma dag. Hur är kommunikationerna sen t ex Kea-Syros och Syros-Amorgos?

Är det mycket trafik på Syros eller kan man se fram emot en mopedutflykt?

Vill gärna ha tips på boende i Ermoupolis också?
Är Syros en "dyr" eller "billig" ö?

Kalypso

Tom
2007-01-21, 18:23
Jag har länge varit nyfiken på Syros och undrar nu om man kan hoppas på att ta sig ut dit samma dag om man landar i Athen vid 15 på eftermiddagen. Någon som har tips?




Hej !
Syros är ett bra val att börja Kykladluffen med. Blue Star Naxos går inom Syros Ti-To-Sön med ankomst 21.10 , alltså ej så sent på kvällen.
Avgången från Pireus 17.30 hinner ni säkert med.
Tidtabell Blue Star:http://www.bluestarferries.com/ENGLISH/defaultmain.htm

/ Tom

Abi
2007-01-22, 12:44
Är det mycket trafik på Syros eller kan man se fram emot en mopedutflykt?

Vill gärna ha tips på boende i Ermoupolis också?
Är Syros en "dyr" eller "billig" ö?

Kalypso

Var på Syros i juni både -05 o. -06. Tycker du gjort ett mycket bra val:cool:.
Det är inga som helst problem med mopedutflykt, vi åkte i 2 dagar förra året. Det var bara mina gamla sittknölar som protesterade:o.
Syros är definitivt inte en dyr ö, i alla fall inte i juni.
Vi har bott i Kini båda gångerna, på Argo studios, där vi trivts förträffligtflabb_flab. Det är enkelt med buss till Ermoupolis för kvällsaktiviteter.
Senast, när vi började med Syros, åkte vi båt från Rafina. Det går fortare från flygplatsen dit, men vi landade lite tidigare än ni gör. Kolla båttiderna:confused:!

bye_bye Abi

Admirala
2007-01-22, 15:36
Du kan også fly Athen - Syros, ikke sikkert det blir så mye dyrere. Vi fløy Syros - Athen med Aegean i sommer, det tok vel en 20 minutter og var svært behagelig. Den lille flyplassen på Syros ligger få minutters taxitur fra Ermoupolis.

Vi bodde på hotel Archontissa i Ermoupolis, 55 E uten frokost (i august). Fint rom, fin utsikt, ca 10 minutter å gå til sentrum. Det er ganske trafikkert der, men rommene er godt lydisolerte så det var ikke noe problem. Gi beskjed hvis du vil ha hotellets hjemmeside.

Kalypso
2007-01-27, 17:01
Tack för alla tips. Det verkar ju som min plan att komma ut samma dag kan fungera. Funderar på att boka några nätter på hotell Ethrion som rekommenderas här på Kalimera. Någon som bott där?
Kalypso

suzanne ahlkvist
2007-02-08, 14:59
Vi har Varit på Syros många gånger och bor alltid i Kini. Vi bor alltid på Marcos rooms som ligger ett stenkast från stranden. Åker dit nästa gång i september
Hälsningar
Suzanne Ahlkvist

Eva L
2007-02-08, 15:58
Funderar på att boka några nätter på hotell Ethrion som rekommenderas här på Kalimera. Någon som bott där?
Kalypso

Vet inget om hotellet men vill göra dig uppmärksam på att det som står i ö-guiden här på hemsidan inte är en rekommendation utan en annons från hotellet.

Eva

øyvind
2007-03-22, 20:01
Et flott alternativ er Andros som er rask og komme til og masse og tilby. Lettvint og avslappende med buss fra flyplassen ned til Rafina havn og to timers båttur ut til Andros. Videre til Amorgos fra Andros -Mykonos og så til Amorgos. Men bruk noen dager på Andros som virkelig er en øy med mange kvaliteter. Bo i Batsi eller Choraen(Andros by)

Anders_Anki
2007-04-20, 23:04
Det bästa är att flyga med Olympic mellan Athen och Syros, inte mycket dyrare än Buss + Färja. Flyget tar ½ timme klapp_klap

Kalypso
2007-04-22, 22:47
Tack för flygtipset. Jag gick in på Olympics hemsida för att kolla priser. Det verkar som om det bara går en flight Athen - Syros den dag jag anländer och den går innan jag ens hunnit lämna Sverige. Kan det stämma?
Kalypso