handdator

Visa fullständig version : Båtresa Aten-Paros 3juni


Bo Elofsson
2007-01-20, 18:05
Hej

Är ny på att resa med båt från Aten, vilken hamn är bäst, vilket bolag skall

man åka med för att komma till antiparos snabbast!! Skall åka i början av juni

Tacksam för svar

Bo Elofsson
2007-01-20, 18:08
[quote=Bo Elofsson;71546]Hej

Är ny på att resa med båt från Aten, vilken hamn är bäst, vilket bolag skall

man åka med för att komma till antiparos snabbast!! Skall åka i början av juni och hem ca 12 dar senare

Tacksam för svar

Arne
2007-01-20, 18:51
Nja, Pireus förmenas vara mest tillgänglig från flygplatsen. Buss 96 tar dryga timmen och kostar sådär 3€ pp. Från Pireus till Antiparos finnes ingen direktfärja. Du får ta första bästa färja till Paros, exv Blue Star Ferries, och sedan ta endera badbåten till Antiparos alternativt bilfärjan via Pounta. Bussar gå från Pariklia (hamnstaden på Paros) till Pounta. Badbåten går direkt från Pariklia till Antiparos, men endast i säsong.

Arne

Bo Elofsson
2007-01-21, 12:12
Hej igen

Var nog inte tillräckligt tydlig i föregående meddelande!!

Vi i familjen kommer med flyg till Aten 3 juni mitt på dan vid 13-tiden och

undrar nu vilket som är bäst att snabbast ta sig till Paros,helst utan övernattning i Aten.

Speedboat från Pireus eller Refina, någon som har info om detta

Med vänlig hälsning Fam Elofsson

Eva L
2007-01-21, 12:43
Jag skulle nog välja Pireus. Därifrån går flera båtar till Paros som är en stor hamn. Hur det är från Rafina vet jag inte.

Eva

Lissi
2007-01-21, 14:22
Vad jag förstått så kommer inte aktuella turlistor på färjorna upp förrän i april, så det är kanske säkrast att vänta och se. Men en kvällsbåt vid 17-tiden till Naxos gick ialla fall förra året från Pireus. Den stoppar kanske på Paros på vägen?

Lissi

CarinaN
2007-01-21, 15:19
. Den stoppar kanske på Paros på vägen?

Lissi

Yes, det gör den.

Hellen
2007-01-21, 15:40
Har inget nytt att tillägga i diskussionen, blev bara lite nyfiken på vad för sorts omröstning det var:confused: med tanke på rubriken, någon som sluntit på tangenterna tror jag.

// Helén

Peter
2007-01-21, 18:31
Det går även färjor från Lavrio till Paros. Det går bussar dit från flygplatsen. Taxi kostade i höstas ca 35 € för fyra pers och bagage.

Peter

inkfish
2007-01-21, 22:44
någon som sluntit på tangenterna tror jag.


Japp, det är fel och troligen mitt, har försökt göra nåt åt det men inte lyckats.

inkfish/moderator

Hellen
2007-01-22, 09:56
Japp, det är fel och troligen mitt, har försökt göra nåt åt det men inte lyckats.
inkfish/moderator

Oki, jag lägger ner min röst...:D
// Helén

Norrbagge
2007-01-24, 20:51
Hei
Har de siste årene reist til Paros via Rafina, kortere bussreise og Rafina er et mye bedre sted å vente på båten enn Pireus. Det har pleid å gå en rask katamaran-bilferge fra Rafina til Paros via Naxos rundt klokken 17. Da er du fremme på Paros ca klokken 20, men det går stort sett en eller to vanlige ferger til Paros senere på kvelden.

SteffTee
2007-01-24, 21:28
Efter ett ca 25 resor resor till Antiparos de senaste 20 åren plockar jag fram följande resförslag ur hjärnans Antiparosmapp:

Fr flygplatsen hinner ni gott ta buss 96 som tar allt mellan 1-1,5 timme beroende på trafiken.
Även den nya T-banan är ett bra alternativ. Tar ganska exakt 1 timme och man byter inne i Aten vid station Monastiraki. En rulltrappa upp till nästa perrong, lätt. Vidare riktning Pireus.
Efter att man köpt sig sina båtbiljetter och fått ställa ifrån sig sitt bagage kan man utforska Pireus och framförallt då den östra delen bort mot den gamla fiskehamnen. Det är helt OK att promenera efter kajen hela vägen så man inte hamnar i det värsta trafikkaoset.
Från Pireus brukar jag ta snabbbåten som normalt sett går 16.30. Ankomst Paros 19.45 och då brukar den sista båten till Anti ligga och vänta. Tar man en senare/långsammare båt från Pireus får man från Paros-Parikia ta taxi till Pounda (tar ca 10min) och bilfärjan som går en gång i timmen på kvällen under denna tid,i början på juni.
10 min senare är det bara att kliva av och sen börjar festen!