handdator

Visa fullständig version : vart åker grekerna?


kalokairi
2007-01-18, 16:04
vart åker grekerna själva på semester? några öar som är speciellt populära?
skulle ju vara trevligt att se lite locals ute på stan och på barerna,
och inte som på t.ex. Zakynthos-Laganas där ön invaderas av eneglsmän under sommarhalvåret..:p
/K

Admirala
2007-01-18, 16:09
De reiser hit til Nafplio! _B-anana

Jayo
2007-01-18, 17:44
På vintern bor det 6000 personer på Skiathos. Under augusti månad finns det 80.000 personer på ön. Majoriteten är greker...

Agda
2007-01-18, 18:06
....och hit till Finikounda,mycket populärt bland grekerna! Från 15 juli och 15 augusti så finns det oftast inte ett rum att få tag på. Plus att många Athenare har egna sommarbostäder här, även en och annan grekisk kändis.
Agda

Ioanna
2007-01-18, 18:19
Res under augusti månad för det är då vi har semester här nere... dock inte till Athen för det är tomt då! Oftast åker iallafall vi till kykladerna för det är enklast så att ta båten från Pireus eller Rafina tex.till Paros Santorini eller Milos...och det gör många andra athenare med!

Elisabet
2007-01-18, 18:20
Frågan är väl NÄR de åker, trodde jag.
För visst finns det väl greker på semester på alla öar och platser när de har semester. Men få eller inga överallt när de inte har det... ?


Tillägg: se där, Ioanna skrev ju nästan samma sak, samtidigt :)

Frappe
2007-01-18, 18:23
[QUOTE=Ioanna;71311]Res under augusti månad för det är då vi har semester här nere... dock inte till Athen för det är tomt då!

Då är Athen som bäst tom på folk :) flabb_flab

Camilla

Ioanna
2007-01-18, 18:29
Ja det är underbart då:) ...det bästa är att man kan åka till tex Glyfada utan att det måste ta typ 2 timmar!

Peter
2007-01-20, 18:16
På vintern bor det 6000 personer på Skiathos. Under augusti månad finns det 80.000 personer på ön. Majoriteten är greker...

Ursäkta Jayo, men du måste skrivit fel där. Det är inte rimligt att det är 80.000 pers på Skiatos i Aug. Det skulle ju vara som en mindre stad, och var skulle alla dessa människor bo? Jag har varit på Tinos några gånger 15:e Aug när det kommer 15 - 20.000 pilgrimmer för att besöka kyrkan, och då sover folk på trottoarerna och i portar för att det inte finns rum till alla... Och Tinos är ungefär lika stor som Skiatos, ca 8.500 fasta boende under vintern. Så var bor dessa 80.000???

Res under augusti månad för det är då vi har semester här nere... dock inte till Athen för det är tomt då!

Jamen, är det inte då Athen är som bäst? "Alla" har semester och är och besöker släkten på någon ö. Så Athen är tämligen tomt. Fast det är varmt. Mycket varmt... Men jag slutade åka till Grekland i Aug för många år sedan. Dels för att det är den tiden det är fullt på alla öar av alla semestrande Greker. Och Italienare, Fransmän och Spanjorer som också har sin semester den tiden. Dels för att jag tycker att det är för varmt. Och eftersom det är högsässong så är det också dyrt...

Ja det är underbart då:) ...det bästa är att man kan åka till tex Glyfada utan att det måste ta typ 2 timmar!

Det enklaste måste väl ändå vara att ta spårvagnen dit och kliva av vid Torget. Det kan inte ta mer än 20 - 25 minuter från Athen? Sedan tar det 5 minuter att gå bort till den fina stranden, där det i o f s kostar en liten peng att gå in, men som är mycket välskött och det finns duschar och matställen. Fast det är klart att man måste bo så att man kan nå spårvagnen hyfsat lätt också... :( Ang_elx

Peter

Elisabet
2007-01-20, 19:24
Ursäkta Jayo, men du måste skrivit fel där. Det är inte rimligt att det är 80.000 pers på Skiatos i Aug. Det skulle ju vara som en mindre stad, och var skulle alla dessa människor bo? Jag har varit på Tinos några gånger 15:e Aug när det kommer 15 - 20.000 pilgrimmer för att besöka kyrkan, och då sover folk på trottoarerna och i portar för att det inte finns rum till alla... Och Tinos är ungefär lika stor som Skiatos, ca 8.500 fasta boende under vintern. Så var bor dessa 80.000???Det låter ofantligt mycket, det håller jag med dig om, men faktum är att jag har sett den siffran (och ibland "bara" 70 000) flera gånger förut i beskrivningar av Skiathos.
Det finns faktiskt ofantligt många gästbäddar över hela ön. Väldigt många som flyttat därifrån har också kvar sina hus som de fyller upp med mycket folk under augusti - så hur otroligt det än låter skulle det inte förvåna mig om siffran stämmer. Jayo kan säkert förklara bättre.

Jayo
2007-01-29, 20:18
Hej Peter!
Jag har aldrig räknat dom! Men folk som borde veta säger till mig att dom senaste åren har det varit 80000 personer här i augusti(inklusive dom 6000 som bor permanent och inklusive dom flera tusen som kommer hit och arbeter i turistindustrin). Vi brukar normalt åka härifrån i augusti pga att det är så trångt på ön. Men när vi har varit här så har vi upplevt att folk har knackat dörr, även hos oss, för att hitta husrum. Du är välkommen hit i augusti med en kalkylator för att räkna besökare!

Eva L
2007-01-30, 08:38
Många greker tar semester på den ön eller plats som de eller familjen/släkten kommer ifrån. Västra cykladerna är väldigt populära och enkla att ta sig till från Aten. På Paros har jag träffat många greker i mitten av augusti då det är ett populärt utflyktsmål att besöka kyrkan på Maria himmelsfärdsdagen.
Annars känner jag några greker som trots att de är beresta och har besökt en del andra länder inte alls besökt speciellt många öar.

Eva

anoula
2007-01-30, 09:14
Många greker tar semester på den ön eller plats som de eller familjen/släkten kommer ifrån.

Exakt. Därför träffar man även mängder av semestrande greker på Rhodos, men först i augusti/september tillsammans med italienarna :p .

Riitta
2007-01-30, 11:06
Märkte att det var många Grekiska turister i Aten också nu i början av Januari:) Bodde flera familjer på Adonis:)

Riittabye_bye

Nefeli
2007-02-14, 13:51
Jag håller med Eva, helst reser grekerna inte ensamma De uppskattar släkt/vänner sälskapp , det gäller också hur mycket pegnar finns i plånboken, (0,0,0).
Jag åker till min mammas födelseplats eftersom jag kan stanna där hela somaren och emelanåt åker vi till nån mysigare plats .
Denna sommaren vi pratar vamt om camping.

Kjell50
2007-02-24, 13:26
Många åker till Kythera har jag hört!

Peter
2007-02-24, 14:42
I Sydsvenskan för några månader sedan var det en artikel just om hur Europas befolkning reser. Och de som reser minst i Europa är Grekerna! Det var bara 10% som lämnade landet under semestern. (Märkligt. Varför slänger de sig inte iväg från ett land med sol, bad och god mat...? Bara för att slippa eländet!) Nädå, de åkte till någon ö, oftast för att träffa resten av familjen.

I de nordiska länderna var det över 25% som lämnade landet, har jag för mig. Det tycker jag också är lite märkligt. Varför lämna detta fina ställe där man kan fira midsommar under en slokande midsommarstång i ösregn och värmande +12 grader.... Ack denna gröna vinter som är så skön.... Inte ens snapsen värmer.

Men det var intressant att se att Nordborna reser mest. Ju längre söderut man kom avtog resandet. Undrar om det kan ha med väder och temperatur att göra...?

Peter

martinifk
2007-02-24, 17:15
Intressant och sann läsning vill jag säga Peter:)

inkfish
2007-02-25, 16:03
Efter en rensning i tråden vill jag påminna om att ämnet för tråden är grekers semestervanor.

inkfish/moderator

Soleil
2007-02-25, 17:27
Vi har träffat "turistgreker" på Thassos och Lefkas.

dimitris
2007-02-25, 17:29
Ja det är underbart då:) ...det bästa är att man kan åka till tex Glyfada utan att det måste ta typ 2 timmar!

Precis!

Jag stannar i Aten hela augusti, det är helt underbart, och jag har semester under july och september istället.

dimitris