handdator

Visa fullständig version : European Hiking Route E4


Anteson
2007-01-17, 17:31
Hej

Förra sommaren var jag på en öluff i kykladerna, denna sommar funderar jag på att vandra runt kreta, eventuellt ta E4. Är det någon här som här gått den eller gjort liknande fotvandringar som har lust att dela med sig av sig vishet?

//Andreas

Ninette
2007-01-17, 21:47
Hei! Min mann og jeg er godt i gang med å vandre Kreta fra vest til øst, langs E4, og vi vil gjerne anbefale en slik feire. Det finnes ikke bedre måte å feriere på, synes vi. Vi får se og oppleve mye, treffe gjestfrie, greske mennesker og andre vandrere i samme ærend som oss, vi ser vakker natur (Kreta er utrolig vakker), vi kommer til små idyliske landsbyer når det nærmer seg kveld, og vi blir i god form :-)

Vi har hittil foretatt denne vandringen over tre ferieturer. Først startet vi nordvest på Kreta, i Kastelli Kissamos, og vandret kysten sørover til Paleochora, videre til Sougia, så til Agia Roumeli (svært utfordrende tur), til Lutro, til Hora Sfakion. I tillegg har gått både opp og ned Samariakløften, samt fra Askifouplatået ned Asfendoskløften og videre til Fragokastello.

Denne måten å feirere på krever at du er i noenlunde god form, og at du er vant med å bære ryggsekk. Dagsetappene er gjerne mellom 15 og 30 kilometer, helst rundt 20 kilometer. Det er viktig å ha gode sko med hard såle, for stiene på Kreta består av mye stein.

Vi har vandret både i mai, i august og i september, oktober. Vi vil nok anbefale våren, når det er som grønnest. Høsten er også en fin tid. Juli og august kan nok være i varmeste laget, men dersom man liker å starte vandringen tidlig på morgenen, kan man komme langt av sted før solen begynner å bli plagsom.

Når det gjelder overnatting, bruker vi ikke å forhåndbestille. Vi ordner rom når vi kommer til den landsbyen vi skal overnatte. Det har aldri vært noe problem for oss å få en god og ren seng å sove i. Litt av sjarmen er jo å gå på husjakt på et nytt sted.

I mars skal vi avsted igjen, og da skal vi gå inne i landet, fra Askifouplatået til AsiGonia og videre økstover. Vi gleder oss.

Hvis du har spørsmål, må du gjerne komme tilbake. Vi kan anbefale både gode turkart og reiselitteratur, og gjerne bidra med praktiske tips for en vellykket tur.

Anteson
2007-01-21, 12:57
Tack så mycket för erat svar. Jag funderade lite på övernattningar. Om jag har förstått det så är det inte tillåtet att tälta (campa) ute i öppna naturen i grekland. Så man måste alltså ta sig till en by. Det gör ju att man blir lite fast låst då man måste komma fram till en by innan natten kommer.

Hur har ni löst det med mat och liknande. Tar man med sig och lagar ute i typ stormkök eller hittar man byar och restauranger längs vägen?

Tror ni att det är möjligt att gå hela vägen i ett svep. Om man har typ en månad på sig. Man borde ju komma runt. Finns det något som säger att man bör gå från väster till öster eller kan man lika gärna vandra åt andra hållet. För går man frön öster till väster så avslutar man resan längs med kusten, vilket jag kan tänka mig är lite vackrare..

Ninette
2007-01-21, 22:31
Jeg kjenner ikke til at det er regler knyttet til camping ute i naturen. Vi har sett en del som har slått opp telt langs ruta, utenfor landsbyene. Om det er en slik regel, tror jeg ikke den handheves så strengt. På den annen side, er det ikke noe problem å vandre uten telt, i allefall ikke på vest-Kreta. Det er kun en etappe der det kan være problemer med å komme seg mellom to landsbyer på en dag, og det er mellom Sougia og Agia Roumeli. Denne etappen er forresten ikke helt enkel å gå, vil anbefale dere å gå den sammen med noen som er litt kjent eller ta båten akkurat denne etappen.

Siden vi stort sett har overnattet i landsbyer, har vi spist frokost og middag der. Lunch tar vi med i ryggsekken, brød, ost og tomater, og masse vann. Det kan være vanskelig å få matservering langs veien, det er i allefall vår erfaring.

Jeg kan ikke se at det skal være noe problem å gå fra øst til vest. Ruten merket begge veier, så det bør være uproblematisk. Hvor lang tid dere vil bruke på å gå hele Kreta i ett, vet jeg sannelig ikke. Jeg har lest om en person som gikk hele Kreta på langs i løpet av 50 dager, men han hadde ikke noe bagasje å bære på. Du kan les om han her http://www.crete-in-50-days.com/

Jeg er ganske sikker på at dere har en fantastisk fin tur foran dere!