handdator

Visa fullständig version : Hjälp om Kreta?


sandrafackel
2007-01-16, 19:47
Hej,

jag och en kompis ska ner till Kreta i slutet av april för att jobba och ha det bra :)

Undrar nu två saker:
- Vilket är det billigaste sättet att ta sig till Kreta? (Kommer förmodligen bo i Chania) Har hittat flygbiljetter för drygt 2000:-/person (enkelväg eftersom vi inte vet när vi far hem), men kan det bli billigare att åka till typ Aten och sen ta färja över?

- Hur är smartast att göra med boende? Ska vi försöka fixa nån egen liten lägenhet eller kanske bo på bed&breakfast? (Känns kanske inte lika kul...)

Tacksam för alla svar eller övriga tips! :)

Gita
2007-01-17, 09:38
Tänkte säga Sterling, men kollade lite snabbt och den första lediga stolen hittade jag den 12:e maj, 1299 SEK med skatter o avgifter. Kanske för sent datum?

Soldyrkaren
2007-01-17, 12:21
Aten - Kreta? Lång, jobbig båtfärd. Dessutom lär det inte bli någon större prisskillnad.

Wardakis
2007-01-17, 13:16
Jag hittade biljetter för 1248-1298 oneway Stockholm-Chania 28 april när jag kollade på Apollo idag. Då är maten på planet och avbeställningsskyddet bortplockat!
Lycka till!
Gunilla

sandrafackel
2007-01-22, 11:23
Tack för alla svar :)

Det ser ut att bli flyg Stockholm - Chania den 4:e maj.
Hittade riktigt billiga biljetter; tog man bort mat och avbeställningsskydd blev det 998:- per person! (Lägger de på nån skatt då eller?!)
Hursomhelst - är det värt att betala 200:- för avbeställningsskyddet? För för man kan väl bara använda det om man blir sjuk och har läkarintyg eller nåt annat allvarligt sker?

En sista fråga bara: Borde vi satsa på Chania eller Rethymnon?
Får för mig att Chania är större (=bättre chans att få jobb) och att det ligger närmare de finare stränderna, men har ju aldrig varit där så...

Tack igen klapp_klap
Sandra.

Soldyrkaren
2007-01-22, 18:37
Vissa av bankerna har avbeställningsskydd inbyggt när du betalar med VISA-kort (eller motsvarande), med ungefär samma villkor som resebolagens skydd. Fråga din bank, om de har det är det onödigt med det extra avbeställningsskyddet.

Finast är södra Kreta, men där är det nog svårt att få jobb. Chania är trevligare än Rethymnon.

Elisabet
2007-01-22, 19:35
På frågan om Chania eller Rethymnon kan ni ALDRIG få ett samsat svar! Många, många svarar utan att blinka Rethymnon och lika många svarar lika tveklöst Chania.

Egentligen är städerna på många sätt väldigt lika och jag är övertygad om att ni kan få det jättebra på båda ställena. Men om det viktigaste är att ha nära till en fin strand så ska ni välja R. Där är det ju en fin strand längs hela staden! Från C är det en bra bit till närmaste strand.

Personligen tycker jag R är överlägset trevligast av de två. Men det lär inte få vara emotsagt :)

Wardakis
2007-01-22, 20:37
Jag håller på Chania, större men ändå charmigt och inte så långt till stranden i Nea Chora.
Gunilla

bob-kåre
2007-01-22, 22:47
Det beror helt på vad ni har tänkt jobba med. Men är det barjobb ni är ute efter ska ni nog kolla på hersonissos. Annars tror jag nog att Chania är bättre pg.a att det är större och mer turister.

sandrafackel
2007-03-04, 17:40
Oj vad bra med alla tips, tack för svaren :)
Har det mesta klart nu, bara två frågot kvar:
1. Vad är bästa boendet om man stannar ca 2 mån - lägenhet/vandrarhem/nåt annat?
2. Hur mycket bör man klara sig på om vi först bor och arbetar i 2 mån och sen tar en mini öluff på kanske 2 v?

Tack igen för svar :D
//Sandra

Kikh
2007-03-04, 18:38
Hej Sandra!

Om ni ska stanna 2 månader, april-juni gissar jag, så kan ni hyra ett rum för ca 300 euro/månad. Räkna med att få lägga en deposition eller betala båda hyrorna på en gång. Ni slipper ifrån högsäsongen då det är nästan omöjligt att hitta boende. Jobbar ni på en bar får ni räkna med att det är svartjobb och att lönen ligger på 25-35 euro/dygn. Gör upp om kontant betalning VARJE dag!!! Jag vet inte exakt vart ni tänker ta vägen men jag har en del kontakter i Agia Marina/Platanias både vad det gäller boende och jobb och jag vet också en del ställen som ska undvikas.

Hör gärna av dig för fler tips//Kickie

sandrafackel
2007-03-04, 21:11
Okej, med hyra ett rum menar du då vandrarhem?
Ja det blir väl kanske nåt slags pub eller restaurangjobb, men vi kommer förmodligen hamna i Rethymnon eller möjligtvis Chania..
Ställen som ska undvikas skulle ju vara riktigt bra att veta om du är lite hemma där också?
Tack för svaret :)

Kikh
2007-03-04, 21:26
Hej igen Sandra!

I Rethymnon hittar jag inte det minsta, men det är vackert där. Däremot känner jag en kille som är, eller kanske var eftersom det är ett tag sen jag hörde av honom, föreståndare för vandrarhemmet i Rethymnon. En mycket trevlig engelsman vid namn Brendan. Telefonnumret till vandrarhemmet är 0030 2831 0 22848. De har även en hemsida för mer info, sök på Youth Hostel Rethymno så kommer det upp. Jag har för mig att priserna var humana:)

I Chania, eller snarare Platanias/Agia Marina hyr jag alltid lägenhet privat och där har jag mycket bättre koll på vad som försigår.

Oavsett vilken ort ni åker till tror jag att "dörrknackning" är rätt metod för att hitta jobb i bar/restaurangbranchen. Sök upp ställen där guider etc håller till och festar så kan fråga dem vad som ska undvikas.

sandrafackel
2007-03-04, 21:38
Hej igen :)
Tycker iaf det verkade bra :) Kanske jobbigt att bo tillsammans med 6 till personer, men billigt var det - 45 euro per vecka.
Vet du var man vänder sig för att hyra lägenhet privat? Bör man boka det innan man åker, och ungefär hur billigt kan man bo då (om det enda kravet är att bo hyffsat centralt)?

Eva L
2007-03-05, 07:09
Boka bara vandrarhemmet för ett par nätter och leta sedan boende på plats. Fungerar säkert när ni inte kommer ner i högsäsong. För ett antal år sedan arbetade min dotter några säsonger i Rethymnon för olika grekiska arbetsgivare och åtminstone något av boendena ordnade hon på egen hand.

Har du viss erfarenhet från restaurangbranschen i Sverige samt talar några språk kan du ställa lite större krav på din framtida arbetsgivare. Om du inte har det kan det vara klokt att prya lite på cafe eller restaurang ex lära dig hur en avancerad kaffemaskin fungerar.

Eva

ApolloGuiden
2007-03-19, 17:52
hej Sandra!
Kul att du ska åka ner till Kreta! Du kommer att ha d jättekul i sommar (det blir en väldig busy sommar 2007)
Hursomhelst, jag kan svara på dina frågor.

1- billigaste/första flyget till Chania är den 14/04 (från Arlanda) och kostar runt 1500kr med Apollo (OBS: priser kan sjunka rejält och ibland kan det löna sig att ta en "sista minuten" med hotell för 1 vecka och sedan skippa hemresan, förutsatt att du meddelar charterarrangören). Ta ingen Aten båt om inte du får flygbiljetten till Aten gratis :) Båten kostar mellan 35-60 euros (beroende på säsong o hastighet). Annars kan du ta inrikesflyget från Aten till Chania (1 timme, kostar cirka 70 euros, boka på www.ageanairlines.com (http://www.ageanairlines.com) eller www.olympicairways.com) (http://www.olympicairways.com)).

2- Boendet är det sista du skall tänka på när du åker så pass tidigt i säsongen. Det finns ett antal billiga rum att hyra i Chanias innerstad tills du hittar ett boende på kustremsan (Kydonia Street, från Agii Apostoli till Platanias). det är aldrig ont om hotellrum i Chania under april-juni. Se till att skaffa dig en lägenhet innan högsäsongen. Ibland kan vissa arbetsgivare där nere ordna boende åt säsongpersonalen.

3- Om du behöver ett jobb, kan jag rekommendera www.clubtropicano.com (http://www.clubtropicano.com/) (OBS: hemsidan är inte uppdaterad), som är en populär bar/disco i Platanias där alla guider, Amerikaner, turister & Skandinaver festar. De ordnar sjukförsäkringspapper, boende m.m. åt sin personal. I år öppnar de i slutet av mars men de behöver nästan alltid personal. Jag vet personligen att i år behöver dem extra många svenskar.

4- jag kan personligen besvara alla dina frågor så skriv gärna till mig om du behöver veta mer.

PS: visserligen är Rethymnon vacker och nära stranden, men vill man festa, så är det definitivt Chania som gäller, och då tar Platanias priset!klapp_klap