handdator

Visa fullständig version : Flamingo i Agii Apostoli


Stargazer
2007-01-16, 00:14
Hejsan!

Nya på listan är jag och min hustru och funderar gör vi över om det är någon här som bott på Flamingo i Agii Apostoli. Vi är liksom lite nyfikna på stället eftersom vi bokat där i Juli. Vi skulle gärna vilja ha ett litet förhandsomdöme...

En annan lite udda fråga:
Finns det amatörastronomer på listan? I så fall, finns det någon mörk plats ute på någon av uddarna i Agii Apostolis där man kan idka lite observationer och astrofotografering?

Ha det bra!

Jonas

bob-kåre
2007-01-18, 23:06
Hej!

Jag är ingen astronom, men mörka platser kan jag hitta.
Om du går ner till havet från A A så går vägen ut på en liten "halvö", ta vägen till höger ute på "halvön" den slutar efter ett tag och där är det garanterat mörkt. Varning dock för att det kan förekomma intima aktiviteter i bilarna där på kvällarna.

wilda
2007-01-19, 12:44
Jag har inte bott på Flamingo, men besökte däremot hotellet ofta när jag jobbade som reseledare i Chania för några år sedan. Just Flamingo var ett av mina favorithotell. Det är charmigt byggt med lägenheter som känns välkomnande, med rustik möblering. Poolen är liten och poolområdet med baren är lungt och trivsamt. Jag vet inte om det är samma personer som driver hotellet idag, men de som gjorde det då var ett trevligt par som hade två fantastiskt fina hundar. Jag trivdes alltid när jag hade träfftid eller välkomstmöte på Flamingo.

Jag tänkte alltid att jag ville bo på Flamingo när jag själv åkte på semester till Kreta. Nu har det aldrig blivit så, eftersom jag inte åkt på charter dit än. Men nästa gång, kanske:)

/anna

Stargazer
2007-01-22, 07:43
Hej "Bob-Kåre" och Anna,

Tack för era svar!
Ditt förslag om den möka platsen låter intressant "bob" och jag får testa den någon kväll när jag är där. vad jag förstår är det inte udden med kapellet du menar utan den med någon form av nedlagd radarstation eller liknande. Beträffande "aktiviteterna" i bilarna så stör det ju knappast min verksamhet och jag hoppas att min inte kommer att störa deras.
Ditt intryck av Flamingo låter positiv Anna. Det låter som vi valt rätt. Jag får försöka mig på en liten recension av hotellet när vi kommer tillbaka.

Bästa Hälsningar

Jonas

Kikh
2007-03-02, 19:13
Hej Jonas!

Hotell Flamingo var det första hotell jag bodde på, vid min allra första Greklandsresa, för 16 år sen. Jag var/är toppennöjd! Ägarfamiljen, Anna&Statis och barnen Dimitris och Olga pysslade om sina gäster mer än väl och gav service utöver det vanliga. Hotellet ligger en bit från "storavägen" men nära till den fina stranden (en liten vik) och butiker/restauranger. Poolen är liten men räcker till att svalka sig i, rummen var fina om än enkla och det fanns då en liten meny att välja på vid receptionen. Byn, Agios Apostoli, ligger ett par (ca 4) kilometer från Chania stad men ni får nära till Lidl....Agios Apostoli är en liten by utan direkt uteliv, för det föreslår jag taxi till Platanias:)

Jag har en hel del bilder från min vistelse på Flamingo om ni är intresserade.

Ha en skön semester, Chania och dess invånare är fantastiskt!
Kickie

Hellen
2007-03-02, 19:50
Jag bodde också på Flamingo under min första greklandsresa, det var -94, samma värdpar då som nu, vi var och hälsade på dem i somras då vi letade boende i Ag.Apostoli.
De hade rum, men inte för hela sällskapet och inte för alla nätter vi ville stanna, så Stafi satte sig och ringde runt till sina kompisar på hotellen runt omkring. Minns från vistelsen -94 att man verkligen var välkommen till hotellet.
// Helén

Stargazer
2007-07-24, 16:11
Hej igen och tack för svaren!

Vi har nu kommit hem från vår vistelse i Agi Apostoli och vi är helnöjda med Flamingo som hotell och det bemötande vi fick där. Det stämmer för övrigt att det forfarande är samma ägarfamilj. Hela familjen är numera engagerade i hotellet och Olga ska i höst läsa svenska i Sverige så för dem som åker ner dit senare så ser hon gärna själv att hon får lite övning i att konversera.
Agi Apostoli är för övrigt en väldigt vacker och trevlig liten by med härlig natur och fina stränder. Enligt vår mening passar den perfekt för barnfamiljer och par som inte söker ett hektiskt nöjesliv utan vill ha lugn och ro på semestern. Vi uppskattade också att strandlivet var så avslappnat utan skrällande barmusik eller krav på att man skulle se ut på det ena eller andra sättet. Lokalbefolkningen blandades med turister på ett alldeles naturligt sätt kändes det som.
Inte heller var det några problem att ta sig in till Hania om man ville det. Bussen gick var 20:e minut och kostade 0,8 Euro. Sista bussen hem till AP gick klockan 24.00.
Vi kan också rekommendera att ta en tidig buss in till Hania (ca. 08.00). Vi gjorde så och kunde i lugn och ro spendera några timmar i både gamla stan och hamnen utan att det var speciellt mycket människor.

Vi blev faktiskt så förtjusta i både Agi Apostoli, Kreta och hotellet (mycket tack vare ägarfamiljen) att vi med säkerhet återkommer. Det finns hur mycket som helst att "upptäcka" på Kreta!

Varma Hälsningar

Jonas

Gita
2007-07-24, 16:47
Kan bara instämma om A. Apostoloi - även om vi bodde vid nästa vik, men vi vistades mycket i A.A. Lugnt, stilla, blandat med lokalbefolkning, inte bara hotell, utan också bostadshus och villor. Tavernor och "vanliga"affärer - inte bara affärer för turister.

Vi var bara väldigt fundersamma var alla svenskar var - vi mötte inte många under våra 14 dagar där...

Paulina
2007-07-24, 23:07
Fasen, jag trodde först att denna tråd handlade om en intressant fågelobservation... :o

wilda
2007-07-25, 21:22
Stargazer:
Vad härligt att det blev en så positiv upplevelse!
Och jag håller med om området, att det är trivsamt. Lite off från den stora vägen och med små egna vikar och stränder.

Blir såå sugen på att boka en resa nästa sommar, och faktiskt bo på Flamingo. Har tänkt göra det i flera år nu... så det kanske är dags :)