handdator

Visa fullständig version : Samari ravinen


Cilian
2007-01-15, 10:36
Är det någon som har vandrat i Samariravinen på södra Kreta?
Vi funderar på att göra det i sept-07 när vi åker till Kreta nästa gång.

xenos
2007-01-15, 11:03
Ja, jag har gått Samariaravinen. Det var vid en sämre tidpunkt än den ni valt, mitt i sommaren. Det var 42 grader varmt. Trots årstid fanns det rinnande vatten vid flera ställen. Det var bra.
Vandringen tog oss ca sju timmar, med andra ord hann vi med båten till Chora Sfakia och slapp därmed övernattning i Ag. Roumeli.

Bra dojor och vatten är mycket bra att ha!

Lefteris

Cilian
2007-01-15, 13:15
Vandringen tog oss ca sju timmar, med andra ord hann vi med båten till Chora Sfakia och slapp därmed övernattning i Ag. Roumeli.

Bra dojor och vatten är mycket bra att ha!

Lefteris

7 timmar !!!!
Oj då. Det var mer än vad jag hade tänkt mig. Är det värt mödan!

Charlotte!
2007-01-15, 13:57
Annars kan man ju ta den kortare Imbrosravinen, en trevlig promenad på max ett par timmar om jag minns rätt (inklusive en fikarast hos någon slags fåraherde som sålde läsk i mitten av ravinen). Börja tidigt på morgonen för att slippa den värsta hettan, vet iofs inte hur det är i september.

/Charlotte!

Wardakis
2007-01-15, 15:11
Första gången (mitten av 80-talet) sprang jag genom ravinen på 4 timmar. I början av 90-talet gick jag den på 6 timmar, då var jag i 40-årsåldern och inte så värst tränad. Det var i början av september och jag kommer ihåg att det var massor av getingar i byn Samaria. Ingen blev stucken vad jag såg. Helt klart är att det är en fantastisk naturupplevelse som jag är glad att jag gjort!
Gunilla

xenos
2007-01-15, 18:10
Börja tidigt på morgonen för att slippa den värsta hettan, vet iofs inte hur det är i september./Charlotte!

I månadsskiftet sept -okt var jag vid Imbrosravinen; många vandrade den då; temperaturen ca 24; verkade vara utmärökt tidpunkt!

Lefteris

delfina
2007-04-02, 11:01
Hejsan!

Vandrade i Samaria ravinen -95, i början av augusti. Eftersom man börjar tidigt på morgonen så var det inte så hett, men blev förstås varmare längs dagen. Inga problem att klara det och hinna med båten tillbaka om du har en vanlig grundkondition!! Hade tid att äta en bit mat på en taverna innan det var dags att åka båt tillbaka till bussen. Kommer ej riktigt ihåg hur länge själva vandringe tog, men vill minnas att ca 6 timmar. Guiderna startat sist och håller koll på tiden. Om du råkar stuka foten och ej kan gå vidare så får du åka "ambulans" (läs åsna). :) Ta med mat typ smörgås och vatten så klarar du dig. Skavsårsplåster kan också vara bra! Längs vandringen finns källor att fylla på vattenflaskan.
Absolut en minnesvärd vandring! Helt otroliga vyer!!! Kom ihåg kameran!

Nurses
2007-04-02, 15:18
Vi gick Samaria i mitten av maj 2006 och vi anser båda att det var värt det. För oss tog det ungefär 4,5 timme. Som sagt finns det vattenpåfyllning utmed vägen och naturen skiftar från barrskog till häftiga klippformationer och spännande flora. Vi såg dessutom bergsgetter som skuttade omkring på bergsidorna.

Vi reste med en "chartergrupp" Anordnad av Fritidsresor. Detta gjorde att vi bara behövde bry oss om att gå och att ta oss på och av båten :D

Det som var jobbigt var att efter svala vindar och tillgång till skugga på sina ställen i ravinen så var slutstationen het som i en bakugn. Ta med badkläder är ett hett tips...

/Tillan & Jakob