handdator

Visa fullständig version : Parabol


Agapi
2007-01-14, 11:37
HJÄLP mig om någon kan.

Någon som har parabol i Grekland och får in svenska kanaler.
Vi har nämligen köpt en nyligen och vi har HOTBIRD och ASTRA. Det stod i broschyren Sverige-Stockholm, så vi tog för givet att vi skulle få in svenska också.:(
Men får ej in svenska. Endast tyska, italienska, asien(kurd, irak , thai osv), polen, osv.

Vet ni vilken parabol man måste ha för att få in. Vilken riktning man måste vinkla den till? Satellit?
Några tips?

Vi bor i Ipiros bland alla berg, kan det ha med saken att göra.? Tror själv inte det men man vet aldrig.
Snälla om ni vet så hör av er.

Katerina

Arne
2007-01-14, 11:51
Enklast är väl att du tar ett abonnemang på SVT Europa. Då kan du via parabolen se ettan, tvåan och fyran.

Länk (Obs icke kommersiell) http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=41923



Arne

Agda
2007-01-14, 22:51
Enklast är väl att du tar ett abonnemang på SVT Europa. Då kan du via parabolen se ettan, tvåan och fyran.

Hur får du in ettan, tvåan och fyra med SVT Europa abonnemang? Det enda vi kan se med det är just SVT Europa som är ett hopkok av ettan,tvåan,SVT24,barnkanalen och kunskapskanalen i huvudsak svenskproducerade program. SVT Europa ligger på Sirius men dock ej den Sirius som sänder över Skandinavien trots att de ligger i samma bana,5 grader Est. Ett vanligt norden-paket med 80 cm tallrik funkar bra. För att få in de "rena" kanalerna skall man ha tur enligt bla TV4 för de har inte sändningsrättigheter hit ner.
Agda

Jayo
2007-01-15, 08:25
På Skiathos har vi två paraboler som om jag minns rätt är 180 cm resp. 80 cm. Via Sirius och den lilla parabolen ser vi SVTEuropa men via satelliten Thor och den större parabolen kan vi få in SVT2, SVT24, en massa svenska lokalprogram samt två svenska Eurosportkanaler. Det tog dock lång tid för killen som hjälpte mig att lyckas pricka in dom svaga signalerna. Automatisk sökning fungerade inte men med manuell sökning lyckades han. När det en gång fungerade så har vi inga problem längre. Om man däremot också ska ha in SVT1 och TV4 lär en parabol på cirka 300 cm behövas.

Agapi
2007-01-16, 19:03
Vi har en parabol på 80cm.
Så vi kanske då i alla fall kan få in SVTEUropa med lite möda.
Utan spec.kort alltså? som Arne nämner?

Katerina

Jayo
2007-01-20, 17:40
Ni bör kunna få in SVT Europa. Men ni måste köpa ett kort från SVT, kostar drygt 1000 svenska kronor per år. Titta på:
www.svt.se/europa (http://www.svt.se/europa)

PO
2007-01-20, 18:49
Parabolstorlek (antenndiameter) vid mottagning via Sirius2
http://www.svt.se/content/1/c6/62/55/42/karta.gif
Mottagning via Sirius2
Satellit: Sirius2, 5 grader öst
Frekvens: 12,380 GHz (12,3796)
Polarisation: Horisontell
FEC: ¾
Symbol Rate: 27,500

//PO bye_bye

Agapi
2007-01-20, 18:58
Åh , tack så mycket.:)
Få visa karln om han kanske kan försöka ställa in parabolen i denna riktning.

Katerina

PO
2007-01-20, 19:27
Ruff DIY inställning utan instrument..

Sätt upp antennen på stugans södervägg, sikta in den efter en vanlig handkompass rakt mot söder och "lite" till vänster. (med stugan i ryggen)
Låt mottagaren göra en sökning, med lite tur så hittar den en kanal direkt.
Vrid antennen till bästa bild och dra år skruvarna, låt mottagaren söka klart och lagra kanalerna. Brukar fungera.
Om inte så tar inte radionasaren i byn så mycket för att göra detsamma.
Hoppas Ni bor på en sydsluttning, på nordsidan av ett brant berg blir det svårt.

//PO bye_bye

Agda
2007-01-21, 13:36
Men det går inte att få in det utan kort (drygt 1600skr/år), vi har prövat! Det var inte så svårt at ställa in parabolen med hjälp av en handkompass. Vi klara av det och vi har aldrig gjort det förrut.
Agda

Agapi
2007-01-21, 20:50
Men det går inte att få in det utan kort

Synd att det inte går. Då får jag väl skaffa ett.
Tack så mycket igen för alla era svar. Jättesnällt!

Katerinabye_bye

yvonne
2007-01-22, 12:11
Hej Katerina!

Har ni Nova? Jag har för mig att man kan beställa svt europa genom dem....eller har jag fel?:confused:

Yvonne

monica
2007-01-22, 13:36
Jo, men visst kan man det.
Jag har svt europa och har informerat Katerina på hennes inbox hur hon ska göra.

Monica

Agda
2007-01-22, 17:52
Monica, kan du inte berätta för mig med hur du gör för att ha SVT Europa genom NOVA?

Agda

yvonne
2007-01-22, 18:17
Jag vill också gärna veta det!

Yvonne

Agapi
2007-01-22, 18:50
Nej, vi har inte Nova.
Monica gav mig info hur jag ska göra:) .

Katerina

monica
2007-01-22, 19:46
Nu har jag nog svarat för snabbt och jag missförstod det hela.
Man kan inte beställa Svt Europa genom Nova, sorry tjejer


Monica

Agapi
2007-02-03, 19:37
Nu har vi prövat att få in svenska kanaler utan kort men, men.
Det var som Agda skrev att det går inte.
Det första jag ska göra på måndag är att beställa programkortet.

Kul, nu kommer min mamma att stryka mina klädesberg utan problem när hon kommer och hälsar på i sommar. Stryka och titta på svensk tv. Kan det inte bli bättre:D

Katerina

magnus u
2007-02-03, 20:46
Stryka och titta på svensk tv. Kan det inte bli bättre:D

Stryk TV`n !Ang_elx /magnus u

PO
2007-02-03, 21:09
Om Du har en bra adsl-uppkoppling kan Du eventuellt skaffa Digital-TV över nätet. Läs mer: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/?sl=privat_produkter_tjanster_tv

//PO

Agapi
2007-02-04, 19:31
Stryk TV`n !Ang_elx /magnus u

Ja, så kan man ju också se detflabb_flab .
Men det här med svensk tv är en bra muta;) .

Katerina

Cyrill
2007-10-22, 20:56
Man kan ju faktiskt fuska lite om man vill. Man tar helt enkelt och skaffar sig ett svenskt sattelitabbonemang, skrivet på ens svenska adress eller hos någon släkting i Sverige. Sen tar man med sig boxen med programkortet till Grekland och skaffar sig en stor parabolskål på plats. Jag skulle anta att den ska vara över 100 cm i diameter minst. Någon som är kunnig borde rikta in den på rätt sattellit för signalerna för svensk tv är svaga så långt ner i Europa.

Det är ju inte tillåtet att göra så här men så länge abbonemanget betalas varje månad så finns det ingen som kontrollerar var man tar emot signalen för det man betalat för...:)

Agda
2007-10-23, 13:53
Parabolen måste vara minst 2m om det skall funka för de kanaler som inte har sändningstillstånd för övriga Europa ligger på andra satteliter vars signaler inte skickas till övriga Europa.
Det samma gäller faktiskt datorn också, jag har försök få fram de här "titta när du vill" kanalerna som tex TV4 har och jag får upp "Tyvärr du ligger utanför vårt sändningstillståndsområde. Är det fel kontakta oss".

Arne
2007-10-23, 16:14
Men, det borde väl gå att fixa till om du får tillgång till en FTP-Server
belägen i Sverige??

Då förmenas du kunna titta på TV som bodde och verkade du i Sverige!!

Arne

Cyrill
2007-10-23, 19:06
Det går att kolla utsändningsstyrkan från satelliterna via sidan lyngsat.com....

Agda
2007-10-24, 14:05
Men, det borde väl gå att fixa till om du får tillgång till en FTP-Server
belägen i Sverige??

Då förmenas du kunna titta på TV som bodde och verkade du i Sverige!!

Arne

Smart idé Arne!klapp_klap

Janérik
2007-10-24, 22:31
Men, det borde väl gå att fixa till om du får tillgång till en FTP-Server
belägen i Sverige??

Då förmenas du kunna titta på TV som bodde och verkade du i Sverige!!

Arne
Nja, det är väl nog snarare en proxyserver placerad i Sverige som krävs. Kan vara lite svårt att hitta då det kräver dubbla bandbredden mot vad du ska ta emot. Grejen är ju att du måste lura servern att du befinner dej i Sverige.
Med en ftp-server kan du bara ladda hem filer som någon placerat på den.

Mvh Janérik

Priamos
2008-01-09, 22:10
SVTEuropa har just bytt sattellit, så nu blir det till att ställa om parabolen.

bajen
2008-02-05, 19:51
Det går visst gratis om du har en av viasat godkänd box och ringer och meddelar numret på boxen så öppnar de upp gratis. Men du måste ha någon som är skriven i Sverige som ringer..

Agapi
2008-02-07, 10:26
Hej!
Det är något fel på mottagningen av svt, sen i går morse tror jag.
Är det någon annan med samma fel?

monica
2008-02-07, 11:23
Hej!
Det är något fel på mottagningen av svt, sen i går morse tror jag.
Är det någon annan med samma fel?


Hej Katerina

Min funkar, men när jag gick in på svt europa i går för att kolla tvprogrammen
står det Varning kryptering har förekommit igen, ta ut dekoderna och ladda igen, ungefär så.

Monica

Agapi
2008-02-07, 23:45
ok, ska prova imorgon.
thanks