handdator

Visa fullständig version : Finns förlovningsringar ?


Jadelen
2007-01-13, 01:12
Jag och min sambo ska till Parga i juni och vill förlova oss där. men vi vill inte köpa ringarna här i sverige utan ha ringar från grekland :) Undrar bara om någon vet om dem också har förlovningsringar och om det är lätt att hitta där. Vet ju inte hur dem har det med förlovning i grekland :confused:

PO
2007-01-13, 09:45
Dyra hustru meddelar att det finns flera bra juvelerare i Parga, särskilt i gränden upp mot borgen. (Men det är inte billigare än i Sverige.)

//PO

Jadelen
2007-01-13, 09:54
Jaja, det var ju bra att höra...Tackar så mycket för hjälpen :)

Elisabet
2007-01-13, 12:02
Men förlovningsringar enligt svensk modell, finns det? Jag vet inte, men skulle faktiskt inte tro det. Vår förlovningstradition är ju inte så vanlig i resten av världen.

PO
2007-01-13, 13:47
Jo men nu vill de ju ha grekiska ringar ;)

Det här är inte mitt starkaste område :D överlämnar genast till proffs.
http://www.brollopstorget.se/Smycken/ringen.php

Lycka till med förlovningen!

//PO

yvonne
2007-01-13, 15:20
Självklart finns det förlovningsringar i Grekland, är även vigselringen. Dvs
när man förlovar sig sätter man ringarna på vänster ringfinger, och vid vigseln flyttar man ringarna till höger ringfinger. Ringarna är oftast släta guldringar men nu förtiden så blir det vanligare och vanligare med diamanter och briljanter.

Yvonne

monica
2007-01-13, 18:41
Men förlovningsringar enligt svensk modell, finns det? Jag vet inte, men skulle faktiskt inte tro det. Vår förlovningstradition är ju inte så vanlig i resten av världen.

Förlovning i Grekland är lika med bröllop efter ett tag, oftast är bägge familjer med på förlovningen och det är en stor fest.
Skulle vilja påstå att förlovning i Grekland är taget på stort allvar.

Monica

bon
2007-01-13, 19:34
Dyra hustru meddelar att det finns flera bra juvelerare i Parga, särskilt i gränden upp mot borgen

Jag undrar om de i gränden inte är mer turistfälla än juvelerare. Det fanns (finns?) en guldaffär på hamnstritan men jag har ett svagt minne att den har stängt och det är en taverna istället.

Mitt förslag är att ni åker till Ianinna och köper era ringar, förutom att det är en härlig utflykt och Ianninna är värt flera besök så finns det massvis med juveleraraffärer, Ianinna är berömt för sina silverarbeten som har lite turiskt påbrå p.g.a. Ali Pascha som bodde där en tid.

Kul att ni vill förlova er i Parga, har ni sedan middagen hos Lakis så kommer hela gränden gratta er och ouzon kommer finnas i mängder.

birgitta

yvonne
2007-01-13, 19:53
[quote

Mitt förslag är att ni åker till Ianinna och köper era ringar,

birgitta[/quote]

Eller åk till Preveza som är närmare, där finns också många fina guldaffärer.

Yvonne

Frappe
2007-01-14, 12:32
Hejsan,
Själv har jag förlovnings ring och giftemåls ring från Grekland köpta i Athen.
Gravera dem kan du oxå göra eller vänta till du kommer hem. Dock ska man tänka på vilket guld man vill ha? Eftersom mycket är 14K i Grekland och i Sverige är vi vell mer vana vid 18K! Bara en liten parantes!

Lycka till / Camilla

greekshorty
2007-01-18, 14:47
hallå hallå

jag och min fästman funderade mycket på att köpa förlovningsringar från Grekland men vi bestämde oss för att köpa dem i Sverige bara för att man har alltid försäkring och så här. det finns jättefina ringa både i grekland och i sverige...

vi köpte våra från guldfynd men dem hade ett erbjudande, köp ringar och få den minsta för en krona, så det blev billigare än vi trodde :) det gick på nära 4000,00kr

jag kommer nog att kräva flabb_flab att våra vigselringa ska köpas där nere eller någon annan stans men inte i sverige...

mitt tips: kolla här i sverige, det finns många bra hemsidor, så vet ni vad som finns innan ni åker ner...det finns säkert sidor där man kan se grekiska ringar

/athina

ford prefect
2007-01-19, 08:54
Men det roliga med att köpa ringar i Grekland är ju att man har ringar som inte finns hemma?

När vi förlovade oss på Kreta köpte vi ringarna på plats och valde ringar med det typiska "ormmönstret" (http://www.jewelry.com/images/jewelry/g1998_h.jpg), väl hemma så lade vi in en guldplatta i ringen och graverade in förlovningsdatumet.


//Åke

anoula
2007-01-19, 09:01
Men det roliga med att köpa ringar i Grekland är ju att man har ringar som inte finns hemma?
//Åke

Precis! När min bror förlovade sig i somras valde de också att köpa ringarna i Grekland. Just för att inte ha samma "guldfyndsringar" som alla andra.

Admirala
2007-01-19, 09:42
När vi förlovade oss på Kreta köpte vi ringarna på plats och valde ringar med det typiska "ormmönstret" (http://www.jewelry.com/images/jewelry/g1998_h.jpg), //Åke

Samme type ringer kjøpte vi da vi giftet oss her i Nafplio! Vi tenkte også at det var kjekt at ringen var spesiell, at den avspeilte at vi hadde giftet oss i Hellas, og at den var kjøpt i samme by som vi giftet oss.

bon
2007-06-25, 21:58
Jag och min sambo ska till Parga i juni och vill förlova oss där.

Juni är snart slut, blev det någon förlovning i Parga? :cool:

birgitta