handdator

Visa fullständig version : Molivos i maj?


Ingela
2007-01-11, 21:12
Hej alla!

Nu är sommarens resa bokad, 14 dagar i slutet av maj till Lesvos, Molivos med Apollo.
Läste nyss att byn är liten, betyder det att man blir uttråkad under fjorton dagar eller finns det tavernor etc så att man kan variera sig???
Och hur är det med stränder? Avstånd till fina stränder? Hur tar man sig dit?
Lesvos känns lite som "ett oskrivet blad"...har vi bokat "rätt" resmål...?

Undrar Ingela och Peter

Charlotte!
2007-01-11, 21:26
Hej!

Själv bodde jag i grannbyn Petra och jag gillade verkligen ön. Visst är både Molivos och Petra lugna små byar, men ön erbjuder ju så mycket mer om man tröttnar på lugnet. Hyr en bil och utforska hela ön! Åk till Ouzo-staden Plomari, bada i varma källor eller ta en dagstur till Turkiet. Ta ett dykarcertifikat eller vandra runt i den hypade förstenade skogen.

Molivos är jättemysigt med en liten hamn, slingrande gränder och har ett gammalt fort högst upp. Och det finns nog tillräckligt med tavernor i byarna för att ni inte ska behöva besöka samma ställe två gånger. Ni kommer säkert att få en härlig semester - jag blir lite avundsjuk!

/Charlotte!

Titti
2007-01-11, 21:50
:D Kul, kul, dit ska jag och mitt barnbarn också! Vi åker från Arlanda 23/5, är där över pingsten alltså. Eftersom han är 11 år och går i skolan, kan vi bara vara där i en vecka.

Vi har också sett att det finns varma källor, så dit ska vi ta oss. Säkert kommer vi att åka buss till olika platser. Jag har inte varit på Lesvos, så det är nytt för mig också.

Hoppas vi får fler tips på saker att göra och uppleva! Kanske vi ses, vi ska också bo i Molivos.

Titti

Admirala
2007-01-11, 22:13
Molivos er bare herlig!
Det er en fin base for 14 dager, og dere vil finne masse bra tavernaer, barer, kafeer osv. Molivos er etter min mening et mye bedre valg enn Petra, om Molivos er større vet jeg ikke, men den virker større :D

Og med bil kan dere utforske hele øya. Østsiden er grønn og frodig, vestsiden tørr og gyllen (vel, vi var der i begynnelsen av august, ikke sikkert det er slik i mai.) Uansett er de to halvdelene ulike. Det er en fin tur å kjøre vestover mot Sigri. Mytilini, hovedstaden, er også hyggelig, og trenger minst en dags utforsking. Agiassos er en spesiell og vakker landsby.

Har sendt deg en lenke med masse info i postkassen din!

Hasse
2007-01-12, 07:25
Lesvos ligger högt på önskelistan inför sommaren. Jag har forskat lite i fakta som ska få oss att välja rätt. Limnos har nämligen legat med lite som en "dark horse" eftersom den antagligen är väldigt oturistig. I alla fall mer oturistig än Lesvos.

Jag fick höra av bekanta att exempelvis 2 hela veckor på Limnos säkert skulle bli långtråkigt. Nja, det beror ju alltid på vad man vill göra. Så jag räknade bort Limnos, förhoppningsvis finns den kvar hos Apollo efter 2007 (önsketänkande ?) och tänker nu antingen Agios Isidoros där bredvid Plomari, eller Molivos. Jag tycker inte Molivos verkar vara så liten, bilder säger mig att det är nå´t mellan stad och by. Men det är ju upp till var och en att bedöma.

Hur vi kommer att göra står skrivet i stjärnorna men det är roligt att vi är några som är nyfikna på Lesvos i alla fall. Jag skriver hellre med V än B förresten flabb_flab



Hasse :cool:

pysen
2007-01-16, 20:55
Petra är inte så dumt heller.
Restaurang The Traditional: Mums...
Det är gångavstånd mellan Petra och Molvios - uppförsbacke från Petra och nerför andra vägen (hm. ganska naturligt kanske...)

Mette
2007-01-16, 22:12
Lesvos er en af mine store favoriter.

Molivos er en meget større by en Petra. Den er gammel, og ligger op ad bjerget. Det er en skøn by, meget græsk. Ikke som i cykladerne, som har hvide huse med flade tage. Her er huse bygget af sten, med skrå tegltage og røde vinduer. Virkelig en perle. Mange tavernaer og cafeer. Molivos er en meget fin base for 14 dage.

Petra er "kystbyen" med strande. I fortiden var det en lille bitte fiskerby, som nu er større på grund af turisterne søger strande.

Glæd dig til Molivos. Og som Admirala siger, lej en bil og se resten af øen.

Hasse
2007-01-16, 22:33
Lesvos er en af mine store favoriter.

Molivos er en meget større by en Petra.



Hur skiljer sig Molivos i storlek jämfört med Plomari då ? Känner du till folkmängden i byarna, Mette (eller någon annan) ? Har skrivit ut lite fina bilder på båda. Fick en omedelbar tanke att t.ex Plomari har en storlek ungefär som Parga. Kanske helt fel ?

Molivos verkar annorlunda på de bilder jag sett. Jag får ingen klarhet i vilken av Molivos eller Plomari det verkar trevligast att bo. Okej, inne i Plomari blir det ju inte, snarare Agios Isidoros strax utanför. Vi håller oss strikt till färdig paketresa. Hur som helst är det ju långt mellan Molivos och Plomari men t.ex närmare från P till Mytilini. Det är även närmare från P till Agiassos som verkar vara en mysig by värd en dagsutflykt líte i sydostlig del fast mitt på ön.

Stor ö, flera boalternativ, mycket att forska i.



Hasse :cool:

Admirala
2007-01-17, 09:24
Jag får ingen klarhet i vilken av Molivos eller Plomari det verkar trevligast att bo. Okej, inne i Plomari blir det ju inte, snarare Agios Isidoros strax utanför.

Jeg har bodd begge steder, og foretrekker klart Molivos. Synes rett og slett det er en mye, mye vakrere by enn Plomari, mer genuin, mer spennende å utforske. Havnen er utrolig pittoresk, og byen som klatrer oppover berget er helt unik.

Sigrun
2007-01-17, 18:51
Jeg og mannen har vært to ganger på Lesvos og bodd i Plomari, på Maria Apartements ca. 300 m fra sentrum, topp leiligheter og med en strand rett nedenfor som vi hadde nesten helt alene. Vi kjørte rundt på øya i flere dager og besøkte både Petra og overnattet i Molyvos. Molyvos var en koselig "by", men stranda likte vi ikke så veldig, den var veldig stenete og man måtte vel ha badesko, vi orket ikke gå i vannet uten.
Plomari er den byen vi liker best, med koselige tavernaer, mange fiskebåter i havnen og de gamle menn med fast plass utenfor stamtavernaen sin. Selve sentrumet er ikke stort, men de koselige boliggatene slynger seg oppetter åsen og derfra er det flott utsikt. Lørdagskveldene er det stappfullt av grekere som skal spise middag, og da er også alle de eldre damene ute og spaserer og spiser middag.
Agia Isidoros ligger ca. 15 - 20 min. gange derfra, med en flott, stor sandstrand som er kåret til den 7. beste i Hellas (iallefall i forfjor). De som bodde der, var som regel i Plomari og spiste om kvelden.
Lesvos er et flott valg!! klapp_klap Vennlig hilsen Sigrun

thosjö
2007-01-19, 11:34
Ska också till Lesvos i maj. Det är första gången till denna ö. Tar gärna emot tips på vad man inte bör missa på ön och tavernor som ni rekommenderar.