handdator

Visa fullständig version : Baltikum??


Arne
2007-01-11, 18:06
Vi ha just oss inbokat på en weekendtripp till Estland och Tallinn.

1-3 Mars. Buss från Umeå tor samt fartyg till Tallin och åter med hytt.
Facilt pris: 995 SEK pp.

Vad bör man tänka på?? Rånrisk?? Kunna dyrbar kamerautrustning medtagas??

Erfarenheter emottages tacksamt.


Arne och Hustru Birgitta

Admirala
2007-01-11, 20:44
Så bra du spurte om dette Arne (og hustru Birgitta :) )
Jeg skal til Tallinn 18. - 20. mai, og lurer på det samme. Håper du deler erfaringene dine med oss når du kommer tilbake.
Ha en riktig god tur!

monica
2007-01-11, 20:55
Kommer ihåg när jag bodde i Sverige och åkte med mitt jobb på arbetskonferens till Talinn. Blev varnade att rånrisken var stor så när vi var ute hade vi pengar i en liten väska runt halsen. Kamera skulle jag nog inte ta, ialla fall inte någon dyr och avancerad. Vi åt på ett ställe och jag kommer ihåg att det var väldig torftig mat och smaklöst.
Många konstnärer målar på gatorna, och visst är Talinn vackert på ett lite annorlunda sätt med många gamla byggnader. Kommer ihåg att ljuset över staden var speciellt.

Som sagt ha koll och var extra försiktiga.

Monica

Ruby
2007-01-11, 21:57
Jag har varit i Estland fyra gånger under de senaste åren, två gånger på kryssning till Tallinn (med övernattning på båten) och två gånger med övernattning i landet. Under de två första resorna var Estland inte medlem i EU.

Jag har inte upplevt något konstigt under mina resor och aldrig känt mig mer rädd än när jag varit på besök i något annat land. Kamera har varit en självklarhet vid alla fyra resorna. Det är klart att det inte skadar att vara extra försiktig med pengar och andra värdesaker, men att lämna kameran hemma skulle aldrig falla mig in.

Hur det är i Tallinn på kvällar och nätter har jag ingen uppfattning om, men på dagtid är det en massa folk i rörelse. I Gamla stan möter man turister vart man än vänder sig; många av dessa är svenskar på dagsbesök.

Enligt min erfarenhet är Estland ett trevligt land och Tallinn en fin stad. I Gamla stan är det fortfarande billigt att äta och handla inhemska produkter som trävaror och stickat. I de nyare delarna av stan finns moderna gallerior där priserna är mer som hemma.

Ruby

Cecilia
2007-01-12, 01:59
Jag har inte upplevt något konstigt under mina resor och aldrig känt mig mer rädd än när jag varit på besök i något annat land. Kamera har varit en självklarhet vid alla fyra resorna.

Jag håller med Ruby. Vi tog också en kryssning till Tallin, på midsommarafton för 1,5 år sen. Jättemysig stad. Gamla Stan är ju helt underbar, gillade att sitta på nåt kafé mitt på torget och insupa stämningen och titta på folk. God och mycket billig mat hittade vi också! Inte blev vi rånade och vi fotade hej vilt. :D

- Cecilia

Ivi
2007-01-12, 15:46
Har besökt Tallinn ett par år sedan (kryssning över dagen från Helsingfors). Kändes hur tryggt som helst! Visserligen var vi endast i Gamla stan, så jag kan inte uttala mig om den nya delen.
Min syster och hennes man, som har rest även till andra ställen i Estland, Pärnu bl.a., har aldrig råkat ut för tråkigheter. Vill mycket gärna resa till Estland igen! :)

Monica: Var det länge sedan du besökte Tallinn med dina arbetskompisar?

Ivi