handdator

Visa fullständig version : Någon som läst i Medborgarskolans regi?


Hellen
2007-01-10, 22:06
Jag och min man har idag anmält oss till Medborgarskolans kurs i Grekiska inför resan, någon som prövat denna elelr liknande kurs?
I så fall, vad tyckte ni?

// Helén

inkfish
2007-01-11, 00:00
Jag har! Jag gick där i flera år, omväxlande på Medborgarskolan och Folkuniversitetet, beroende på var läraren jobbade.

Hade jag inte bytt arbetstider hade jag fortsatt, det var urbra och jag lärde mig massor (som tyvärr har faller alltmer i glömska eftersom det är flera år sen jag slutade).

Standarden på kvällskurser kan nog variera otroligt, men vi hade en mycket bra lärare och var själva supermotiverade så det var jättebra.

CamillaN
2007-01-11, 14:44
Jag läser grekiska där och vi har jättebra lärare så jag kan bara hålla med Inkfish att det är jättebra.

Hellen
2007-01-11, 19:04
Det låter ju bra! Hoppas mitt kommande uttal också kommer att göra det.:D
Skall bli jätte roligt hoppas att någonting fastnar, skulle vara mycket roligt att kunna mer än hej och att beställa notan.
Brukar bo på ett ställe på Antiparos där mamman i familjen, som inte kan många ord engelska, ofta blir lämnad kvar med gästerna medan sonen raggar ny gäster.
Hon blev jätteglad i somras då hon tidigt på morgonen mötte mig och frågade hur det är och jag kunde svara! Tyvärr kunde vi inte fortsätta konversationen och så mycket mer sagt blir det väl inte till sommaren heller, men om ett par år så...

// Helén

Stina
2007-01-12, 19:49
Även jag läser grekiska där. Har också läst både på Folkuniversitetet och Medborgarskolan beroende på var läraren jobbade...(antar att vi hade/har samma lärare Ink?)
Mycket bra och seriös undervisning tycker jag.
Jag läser just nu på Medborgarskolan.

Mvh. Stina

Hellen
2007-01-12, 19:55
Hur högt kan man ställa förväntningarna på hur mycket man hinner lära sig på endast 5 tillfällen á 2h?
Vi är båda två helt okunniga vad det gäller grekisk grammatik, och har väl 10- 15 st glosor med oss i bagaget.
// Helén

inkfish
2007-01-13, 13:06
Tio timmar är pyttelite, det låter liksom bara som avstamp för resten. Bara alfabetet tar ju en stund att lära sig. Men nånstans måste man börja - och sen blir det bara roligare och roligare.

Hellen
2007-01-13, 18:44
Tio timmar är pyttelite, det låter liksom bara som avstamp för resten. .

Jo, jag vet, kursen heter Grekiska inför resan, eller något liknande, känns som det blir en papegoj kurs- alltså lära sig användbara fraser,så vi har kanske tur om vi kan lära oss att beställa mat och dryck, lite mer användbara fraser som;

-det finns inget vatten i duschen

-det är stopp i....

-för dyrt

hade ju varit bra att kunna oxå, men det kanske man kan få lära sig här, utan att gå kursAng_elx

// Helén

inkfish
2007-01-13, 21:07
Fast bara att kunna beställa någorlunda korrekt är kul, man blir uppmärksammad direkt om man bara kan liiiiite mer än birra, birra;)