handdator

Visa fullständig version : Karpathos


Rossa
2007-01-10, 20:07
Vi har tänkt att åka till karpathos i juli och bo i Amopi. Ni som skaffat boende på egen hand där, har ni några trevliga förslag att komma med. Vi har tänkt att flyga till Rhodos och sen åka färja eller ta inrikesflyget till Karp.. vilket är billigast och smidigast?
Tar tacksamt emot alla förslag/ Rossa.

Ivi
2007-01-10, 20:26
Flög inrikes från Rhodos till K. i maj 2005. Mycket smidigt ( inte fullt en halvtimme tog det :D) och biljetten kostade inte många euro mer än färjebiljetten. Rekommenderas! (Ta med öronproppar dock ;))

Boendet i Amopi kan jag tyvärr inte tipsa om, eftersom jag alltid har bott i Pigadia och gjort endast badbesök i A. Det finns en riktig Amopi-entusiast här på Kalimera, nämligen Margrethe (Nora) från Norge. Hon kan säkert hjälpa dig!

Karpathos är en härlig ö! Hyr gärna bil och besök de fina bergsbyarna. Olymbos måste bara ses! Kanske kan ni besöka Olymbos med bil i juli. Vägen dit förbereddes för asfaltering i somras/höstas. Hur som helst kommer ni till Olymbos merd en utflyktsbåt. Till de finaste stränderna på östkusten ordnas också båtturer.

Grattis till ö-valet! :)

Ivi

Rossa
2007-01-10, 20:38
Tack för dina tips! När ni flög inrikes, vilka flög ni med då? Jag har sökt på Aagean airlines. Dom flyger från Rhodos men inte till Karpathos. Tycker också att det låter smidigast att flyga mellan öarna.
Rossa.

Ivi
2007-01-10, 20:51
Vi flög med Olympic. Köpte biljetterna ett par dagar innan på deras kontor i Rhodos stad (adressen kommer jag tyvärr inte ihåg). Har för mig att det var fler turer per dag... Det är dock små plan, så kanske bör man boka i förväg när det är högsäsong.

Ivi

Rossa
2007-01-10, 20:57
Ska kolla upp detta. Tack så mycket för din hjälp.

Rossa

Ingrid
2007-01-10, 20:58
I likhet med Ivi kan jeg virkelig anbefale flyet. Vi fløy fra Karp til Rhodos i oktober, og det var null problem. Raskt og rimelig. Vi var 4 personer og betalte i underkant av 1000 norske kroner for det. Det er Olymic Airways som flyr Rhodos-Karp, vi bestilte på nettet og fikk billettene i postkassa hjemme etter kort tid. :) Sikkert fint å ta båten også, men det tar jo veeeldig mye lengre tid da, den har stopp på Chalki og i Diafani før den kommer til Pigadia.

Ingrid :)

ciakoohler
2007-01-10, 21:04
Jag har flygit från Karpathos två ggr i sept o båda gångerna köpte jag biljett på plats endast nån dag i förväg

Rossa
2007-01-10, 21:26
Var på plats köpte ni biljetterna då?

Nora
2007-01-11, 21:05
Hei! Når det blir snakk om Amopi, da våkner Nora!:p Mitt favorittsted. Har bodd på fem forskjellige hotell der: Aegean Village, Lakki beach, Argo, Sofia hotel og Votsalakia. Vet ikke om det går an å bestille selv til Aegean, i og med at det er Apollo som styrer med det. Men de andre hotellene skulle gå bra å bestille til selv. Jeg har ihvertfall bestilt selv til Votsalakia og Lakki, og de er kjempesnille. Når det gjelder Sofia hotel, var det en venn av meg, Manolis Sevdalis, fra Karpathos, som bestilte det for oss, for det er en venn av ham som driver det. Men jeg har satt ham på saken, sendte ham akkurat en sms, så telefonnummeret dit er snart i box.
Sofia hotel var veldig fint, det lå rett ved den store Amopi-stranda, og de hadde svømmebasseng. Dessuten fikk vi frokost der selv om vi ikke sto opp før klokka elleve-halv tolv og sånn....;) Argo og Votsalakia ligger midt i smørøyet, rett ved begge de store strendene. Lakki ligger litt utenfor "sentrum", hvis man kan kalle det noe sånt...flabb_flab Lakki har ikke svømmebasseng, men ligger rett ved Aegean Village, som har et fint bassengområde, og når man bor på Lakki så kan man bruke bassenget på Aegean. Lakki er et veldig koselig hotell som blir drevet av ei dame som heter Sofia Skordara, og hennes mann og datter. Det er nok Lakki som er favoritten min.
Sender deg adresser og telefonnummer på PM!

Gita
2007-01-12, 13:38
Bra att du svarade Nora, vår egen Amopi-expert! ;)

Eftersom Rossa vill åka i juli, så kan det kanske vara bra att veta vilka av hotellen som har A/C?

(Jag tror att alla har det utom Sofia, stämmer det?)

Nora
2007-01-12, 15:25
Jo, jeg tror det stemmer, Gita. Tror ikke det var aircondition på Sofia, men det er ihvertfall det på Lakki, Aegean og Votsalakia. Argo er jeg ikke helt sikker på, sjekket det ikke, for det året var vi der i mai, og det var ikke så varmt at vi hadde behov for det. Men ifjor bodde vi på Lakki i juni, og da var det både varmt og masse mygg, takk og pris for airconditionen da!:o Og myggmaskin... Sofia bodde vi på i august, men da hadde vi rom halvveis i kjelleren, så der holdt det seg deilig og kjølig uansett.:)

Gita
2007-01-12, 15:45
Så här ser stranden ut nedanför Aegean Village och Lakki Beach. I själva verket heter just denna strand detsamma som hotellet, Lakki Beach. Det är den minsta viken, min absoluta favorit. Liten, lugn, klart vatten, fiskar...

http://i39.photobucket.com/albums/e196/Para33/Uppladdning/Lakki2.jpg

Rossa
2007-01-15, 20:10
Tack så jättemycket för alla bra tips på boende Nora. Ska ringa imorgon och höra om det finns några lediga rum i juli. Och tack Gita för den härliga bilden på Lakki beach, det ser underbart ut. Oh vad man längtar.
Är det mycket mygg i Juli tror ni? Vår son som är 14år är något allergisk. Jag undrar också om det blåser mycket på Karpathos?
Hur mycket brukar rummen kosta i juli om man bokar själv? Vi är fyra stycken. Jag antar att vi behöver två lägenheter om vi skulle bo på Lakki.
Det är verkligen en tillgång att kunna få hjälp här på forumet, jag är så glad att jag hittade denna hemsidan.
Rossa.

Gita
2007-01-16, 10:27
Denna sommar var blåsig i Grekland, och det blåste ordentligt på Karpathos, ortsborna skakade på huvudet och sa:"Crazy weather!". Det brukar inte blåsa så mycket som det gjorde, man blåste nästan omkull ibland. Men på stenstränderna vid Amopi var det förvånansvärt lugnt, de låg lite i lä. Vinden gjorde att man inte behövde svettas, man behövde långärmat vissa kvällar (i juli!) och vinden gjorde att inga mygg fanns. Blev det vindstilla, då kom det mygg, men inte våldsamt. Ta med allergimedicin och kortisonsalva för säkerhets skull.

Nora
2007-01-16, 20:20
Det blåser som regel en del på Karpathos....:o Men stort sett ligger minst en av strendene i Amopi i le. Og det blåser som regel fralandsvind der, så sjøen pleier å være ganske rolig allikevel.
Det var fryktelig mye mygg da vi var der i juni ifjor. Men det er den eneste gangen jeg har opplevd mygg der, av de 7 gangene jeg har besøkt øya. Så ofte er det ikke. Kjøp isåfall myggmaskin, de hjalp veldig.
Om dere trenger to leiligheter, kommer an på hvilket hotell dere velger og om dere booker direkte eller gjennom operatører. Lakki beach har ihvertfall en stor leilighet, med god plass til fire personer. Men den må dere bestille direkte fra fam.Skordara. Vi brukte den ifjor, og den var kjempefin. :)

Gita
2007-01-17, 09:44
Du får gärna skicka PM med Lakki Beach telefonnummer till mig bye_bye