handdator

Visa fullständig version : Atlantica Princess Rhodos?!


resefeber
2007-01-10, 18:51
Hej! :)

Efter att ha besökt underbara Parga förra sommaren så
satsar familjen på Rhodos denna gång...

Har funderat på Atlantica Princess och undrar om någon bott på detta hotell?

Vi tänkte satsa på "all inclusive" - med tanke på att det är dyrt att äta i Grekland, är det någon som bott där och har något att berätta om maten,
hotellet, baden etc.

Ser fram emot svar!

bye_bye Regniga vinterhälsningar från solälskare!

Admirala
2007-01-10, 20:07
- med tanke på att det är dyrt att äta i Grekland,

Uff, jeg kjenner at jeg blir en smule alterert. Nå må jeg passe meg. Men:

Er det dyrt? Hva som er dyrt er jo opp til enhver å mene noe om, men jeg synes ikke 15 - 20 euro for en middag pluss vin for to er det minste dyrt. Man får jo knapt et par kaffekopper og kakestykker for det i Norge.

Ikke kjenner jeg til hotellet dere skal på, men all inclusive :mad: Nei, jeg har sagt det jeg vil si om det her på forumet, enhver får reise som en vil snyft_drop

inkfish
2007-01-11, 15:17
Resefeber är ingen stammis, hon kanske undrar lite över svaren hon får:o

Resefeber: all inclusive är en lite het potatis både här på forumet och bland de greker som sliter och släpar i skuggan av stora all inclusive-anläggningar. Ha det i bakhuvudet när du läser svaren.

Jag kan inte påminna mig att hotellet du nämner varit uppe till diskussion här, men jag hoppas att du kan få svar från nån som bott där som turist och kan ge ett utlåtande.

Lissi
2007-01-11, 16:10
Jag hoppas VERKLIGEN att det inte blir en sådan debatt som det blev nov 2005 i en tråd om all inclusive. Resefeber frågade om någon kände till hotellet och maten där och vill ha svar på det...Säkert INTE vad andra tycker om all inclusive.

Det är upp till var och en hur man vill resa och personligen, eftersom jag aldrig provat ,kunde det visst vara trevligt att höra om någons erfarenhet av detta! Det kanske passar vissa alldeles förträffligt!!

Sen håller jag med Merete om att maten fortfarande oftast är BILLIG i Grekland om man t ex jämför med Italien där vi var för nån vecka sen!

Resefeber: Lycka till med planerandet och berätta gärna om resan och era erfarenheter när ni kommit hem.

Lissi

Gita
2007-01-11, 17:06
Jag har inte bott på just detta hotell, men väl på 2 andra hotell i Ialysos (Ixia). Detta är den sk. "blåsiga sidan" av Rhodos, det är mer vågor där än på andra sidan. Stranden var småstenig just där vi bodde. Det ena hotellet var ett helt vanligt hotell, det andra var ett lyxhotell där vi hade halvpension, men maten var inte så rolig, så vi åt inte där så många gånger. (Vi åkte ospecat och hamnade där) Det var roligare att gå på riktig taverna, och om man äter grekisk husmanskost, så behöver det inte bli så dyrt.

Marianne
2007-01-11, 17:51
Jag reagerade också strax över att du skriver att det är dyrt att äta i Grekland.
Men du kanske menade jämfört med att äta hemma i eget kök:confused:?

Det beror ju väldigt på vad man beställer.
Läser du lite här i forumet så kanske du ser att många lärt sig äta som grekerna, beställer helt enkelt in några smårätter (nämns som Appetizers - förrätter, i brist på annan lämplig översättning) och sitter och "delar/plockar" som en del av kvällsnöjet. Konsten är att inte beställa in för mycket mat, som sen kanske åker ut i köket igen för att ögonen var hungrigare än magen.

Men beställer man både förrätt, huvudrätt, sallad och dessert är det klart att det blir dyrare än om man försöker att inte beställa mer än man kan äta upp. Man kan alltid beställa in mer om inte man blev mätt.
Vi beställer t ex aldrig in samma rätt till oss båda, utan olika, så kan man ju alltid smaka det den andra har valt.

PS. Jag har dock ingen erfarenhet av varken hotellet eller Rhodos. Mina rader är rent personligt generellt, om man kan säga så.

Zanét
2007-01-11, 19:42
Vi tänkte satsa på "all inclusive" - med tanke på att det är dyrt att äta i Grekland, är det någon som bott där och har något att berätta om maten, hotellet, baden etc.
Hej resfeber :)

Jag har varken varit på hotellet eller Rhodos, men tänker ändå tipsa om ett rent generellt och välbeprövat råd när det gäller maten.

Precis som här hemma kan priserna variera, men er vistelse behöver inte bli dyr om ni istället för traditionell meny istället beställer in några småtallrikar, s k mezé och till det något gott vin eller för all del ouzo. Om ni skulle vilja prova riktig prisvärd mezé någon kväll kan ni hålla utkik efter de tavernor där det sitter många greker - Där får ni den bästa, godaste och billigaste maten.

Lycka till med både boende och mat :D

//Zanét bye_bye

Mr Saganaki
2010-01-19, 15:23
gör som vi brukar göra annars! ät smårätter på flera restauranger under kvällen! två-tre st och sen 2-3 ställen så får man prova sig runt lite! behöver inte bli så dyrt förutom att man dricksar på varje ställe! oftast går man (rullar?) hem mätt nöjd o glad och kanske lite lätt rund under fötterna...

anna.humor
2010-01-19, 17:08
Hej!
Var på Rhodos Ixia år 2006. Bodde då på hotell Ixia Grand med All inclusive. Maten var hur bra som helst och det var perfekt när man hade barnen med sig. Som att säga det var ju bara att hämta glass- dricka o det fanns hur mycket som helst. Och hotell med detta konceptet ordna mycket för sina gäster. Men visst är det mysigare att gå ut på dom härliga tavernorna o äta en riktig grekisk middag. Men med All inclusive på hotellet ger jag många + och att man även tar tavernorna så gjorde vi flera gånger under vistelsen på Rhodos. Stränderna i Ixia var jätte fina helt i min smak.Kollar själv efter en resa ner till Rhodos i sommar, men söker då i själva staden, Var mycket på rhodos på 80-talet sammanlagt 15 gånger. Så lycka till med erat sökande
MVH Anna

Lucky
2010-01-19, 23:10
Resefeber:
Har varit pa Rhodos men inte det hotellet.
Om jag hade planerat att resa till Rhodos hade nog detta hotell varit pa min "lista".

Har kollat lite vad andra har skrivit och den roda traden verkar vara att maten faktiskt ar BRA. Till och med de fa som klagar skriver inget elakt om maten.

Har ar nagra exempel:
- harlig mat
- roliga tema middagar
- manga variationer
- generell hog niva pa maten
- mycket att valja pa
- manga olika gronsaker, sallader och frukter
- god och varierande mat varje dag
- trevliga menyer
etc

Hoppas att det hjalper dig lite pa vagen.

/Lucky

PS glom inte att skriva och beratta hur det var ;)