handdator

Visa fullständig version : Hotell i Athen


ewa.c
2007-01-10, 08:16
Hej alla!

Behöver lite hjälp :)

Vi ska åka 5 personer från jobbet till Athen över en långhelg i början på juni. Jag känner inte till Athen alls och skulle vilja veta i vilket område man ska leta hotell om man vill ha nära till stadslivet, restaurangerna och shoppingen? Kanske rent av tips på något hotell? Sevärdheter?

Tacksam för svar bye_bye
/Ewa

ewa.c
2007-01-10, 13:31
Halloj igen!

Ursäkta stressen, men jag har fått i uppgift att kolla upp detta så fort som möjligt. Är det verkligen ingen som vet???

Ewa :)

Marianne
2007-01-10, 13:35
Jag rekommenderar er att bo i Plaka, gärna på Hotell Adonis.
Läs gärna några rader jag skrev för något år sedan här på Kalimera, tror det ligger under Aten "Lite tid i Aten". Hittar du? Där står tips om vad man kan använda tiden på om man har någon dag eller så i Aten och kanske tel nr till hotellet också, annars kan jag lägga ut det här.

Admirala
2007-01-10, 14:33
Du kan også søke i forumet. Det er skrevet masse om dette tidligere bye_bye

ewa.c
2007-01-10, 14:35
Tack snälla! Tänkte inte på att man kunde söka på gamla inlägg flabb_flab
/Ewa

ewa.c
2007-01-16, 09:20
Hej igen!

Har försökt leta lite i gamla inlägg och trådar för att inte "besvära" om svar här där kanske samma saker upprepats miljarder gånger :) , men kan faktiskt inte hitta det jag vill.

Ska alltså med arbetet åka till Athen i maj, eller egentligen är det så att jag ska flytta ner till Aigina om 12 dagar, men mina nuvarande arbetskamrater ska komma ner till Athen i maj och vi har kommit så långt att vi hittat ett trevligt hotel i Plaka där vi ska bo. Nu har jag fått i uppgift att ta reda på trevliga grekiska restauranger/tavernor, shoppingområden, ställen där man kan uppleva bouzouki, och sevärdheter. Känner inte till Athen alls och hoppas på hjälp på denna eminenta sida.

Hälsn
/Ewa bye_bye

Marianne
2007-01-16, 10:36
Om du klickar på "Resmål A-Z" överst till vänster här på sidan (under Kalimeras logo) och sen väljer "Aten" (under Fastlandet & Kreta) så kommer du till en sida med massor av information om Aten.
Längst ner på sidan ligger många bra länkar, under "Mer om Aten på Kalimera" hittar du de raderna jag hänvisade till (Lite tid i Aten) och under "Praktiska länkar om Aten" kan man se tel.nr. till ett par hotell. Annars kan man säkert hitta tel.nr. om man söker på Google på några av hotellnamnen som jag har skrivit i ett par senare inlägg här på Forumet till andra som frågat. Men skriv gärna igen, om du vill ha ett tel.nr. till något av hotellen, så ska jag slå upp det bland mina gamla visitkort.

Jag skulle dessutom gärna vilja rekommendera att du köper Lonely Planets lilla tunna guide om bara Aten, den är lätt att ha med och har många informationer om allt det du söker!

Vi är nog många som gärna skriver och rekommenderar något hotell eller en speciell taverna, eller något annat, men det är kanske lättare om du läser lite först och så frågar lite mer specifikt.

Men OK, en ouzeria som jag gärna rekommenderar bl.a. för den goda matens skull (endast öppet vardagar inkl. lördag till kl. 18) är Athanaïkon på Themistokleos 2 vid Omonia. Men det finns SÅ många bra tavernor. Ät hellre i Psirri än i Plaka, men i Plaka kan man också hitta bra ställen. Ät gärna på ouzerier/mezedopoleio och man kan också hitta många trevliga ställen i Monastiraki, t.ex. "dia tafta" på Adrianou 37 (mezedopoleio öppet 'nästan dygnet runt'). Området Thission på andra sidan Akropolis är också trevligt där man sitter med utsikt mot Akropolis, 'Londos' t.ex. (mezedopoleio).

Ang. musik så rekommenderar jag att du går in på Athinorama (sök på Google) och läser om vem som sjunger var under 'Poios tragoudaei pou' om du bara kan tyda de grekiska bokstäverna. Annars kan du alltid gå på Pervoli t'Ouranou på Lisikratous 19 i Plaka om du vill höra rembetika eller varför inte om du vill "tillbaka till gamla dagar" så kan du välja klubben som ligger på första våningen över Saluhallen. Info finns om du söker i något av det materialet jag rekommenderat, annars återkom, så ska jag ge närmare adress, om jag vet att det är detta du kunde tänka dig. (Nå nej, nu ser jag att det gäller maj månad, då får du spara dessa tips till vintertid, Perivoli t'Ouranou har stängt sommartid.) Men försök att hålla dig orienterad på Athinorama när du närmar dig tiden.

Shopping finns ju över hela stan! Många börjar på Ermou-gatan i Plaka, kommer sen till Kolonaki eller andra shoppingområden runt omkring på stan eller i förstäder. Nytt mycket flott varuhus heter Attica och ligger mellan Panepistimiou och Stadiou väldigt nära Syntagma. Men det är kanske marknader du vill ha? Jag har tre, fyra goda förslag, om du vill ha adresserna så säg bara till! Lördagsmarknader finns i många stadsdelar över hela stan, men även andra dagar.

Var ska ni bo?

Hoppas ni får några riktigt härliga dagar, och missa inte Akropolis! Gärna tidigt på förmiddagen.

ewa.c
2007-01-16, 10:43
Tack snälla Marianne för tips och svar! Alla adresser och ställen jag kan få är jag tacksam över! Ska dock anstränga mig lite till och leta här i Kalimera dit du hänvisar.

Min chef har bokat ett hotell som heter Adrian (tror jag). Såg väldigt trevligt ut på hemsidan med utsikt mot Akropolis.

Tack igen
/Ewa bye_bye

Marianne
2007-01-16, 10:50
Adrian är ett perfekt val!
Ligger centralt och bra och just utanför hotellet ligger ett mycket populärt café där grekisk ungdom gärna möts till en kopp kaffe och en pratstund (men även vi som varken är unga eller greker går gärna dit). Caféen heter Hydria och du kan se vinterbilder därifrån under en av trådarna här på Forumet som Admirala startade - sök under Medlemslista och Admirala och Inlägg hon startat! - 'Vinter i Athen' heter hennes inlägg)
Nära till Akropolis och Monastiraki som har känd och populär loppmarknad om söndagarna men även annars är kul att besöka. Nära till Saluhallen upp längs Athinas-gatan och så in till vänster.
Och även om ni då bor i självaste Plaka så har ni väldigt nära till Psirri-området, som "lever" mycket längre om natten än Plaka gör. I Psirri åt vi en god middag nyligen på 'Kira ki Archontissa' som ligger på Agion Anargiron 4, en av sidogatorna från torget Pl. Iroon "mitt i Psirri". God mat och tre härliga musikanter spelade och sjöng.
Skaffa en karta över Aten, speciellt Plaka, om du gillar kartor!

Admirala
2007-01-16, 14:03
Et par tips til:
I bydelen Thission, også i gangavstand fra Plaka, ligger masse bra restauranter. Blant annet Kuzina, som du finner ved å gå Adrianou-gaten (Hvor hotell Adrian ligger) nesten til enden, til nr 9. Kuzina har moderne gresk mat, altså ikke typisk tavernamat, men det er kanskje den beste maten jeg har spist i Athen. Ikke akkurat billig, men verd hver eneste cent! Rødbeterisottoen og Kylling med fiken og sesamfrø er til å dø for, for eksempel. _B-anana

Spar heller penger på shopping! I følge athenske venner bør man ikke handle i Ermou/Plaka, men heller dra litt ut av sentrumskjernen. Et tips kan være å handle i 28. oktober-avenyen. Hvis dere er på Det arkeologiske museet (og det bør dere), er dere på 28. oktober. Nordover (oppover mot Kypseli) fra museet ligger butikkene tett i tett, både kjedebutikker og frittstående butikker.
Pagrati er et annet tips, småbutikkene florerer i gatene som utgjør kvartalet Ymitou, Chremonidou og Frinis.

bye_bye

ewa.c
2007-01-16, 14:07
bye_bye Tack för tips Admirala!

/Ewa