handdator

Visa fullständig version : Transport Athen-Pireus


Fam Löfquist
2007-01-09, 15:26
Hej,

Landar den 22 juli strax efter lunch i Aten och hoppas hoppas att det går en snabbfärja eller speedbåt till Amorgos senare samma dag.
Hur lång tid behöever man ha för att förflytta sig till hamnen?

Vet ni även när de båttiderna för sommaren kommer ?

Längtar...

// Cecilia

Kalimera
2007-01-09, 15:55
hoppas att det går en snabbfärja eller speedbåt till Amorgos senare samma dag.Tror knappast att det går någon snabbbåt till Amorgos. Har aldrig gjort vad känner till. Den snabbaste båten är Blue Star Ferries som trafikerar Katapola på Amorgos en till två gånger i veckan. Kollade tiderna på Blue Star Ferries (http://www.bluestarferries.com/ENGLISH/defaultmain.htm) nu och då fanns den inga tider för Amorgos. Men det kommer säkert senare i vår. Tidtabellerna brukar vara rätt så hyggligt uppdaterade i maj.

Hur lång tid behöever man ha för att förflytta sig till hamnen?Minst en timme med buss är min erfarenhet.


Längtar...
Det förstår jag eftersom ni ska till Amorgos. :)

Välkommen till Kalimera!

ewa.c
2007-01-09, 16:11
Det beror på trafiken mellan flygplatsen och Piraeus. I bästa fall tar det en timme, men jag åkte för ett par veckor sedan - en fredageftermiddag och då tog bussen närmare 2 timmar. Så det ska man nog ha i beräkningen.

Hälsn Ewa

Fam Löfquist
2007-01-09, 19:57
Hej!
Vi var på Amorgos för 1,5 år sedan nu ska vi tillbaka till Eleni :-) Hur är det med katamarnerna? Vi landade på Santorini förra gången, och då tog vi en katamaran som kom från Aten. Vet du vad det företaget heter som har hand om dem?

Denna sidan kan amn inte vara utan om man ska till Grekland!

/ Cecilia

CarinaN
2007-01-09, 20:46
Hur är det med katamarnerna?
/ Cecilia

I somras fanns det inga snabbåtar/katamaraner från Piraeus till Amorgos. Det gick vanliga färjor, men inte dagligen. Vi landade på en söndag, då fanns det inte en chans att ta sig direkt till Amorgos. Det fick bli eftermiddagsbåten till Naxos med Blue Star. Nästa morgon åkte vi vidare till Amorgos.

Carina

Kalimera
2007-01-10, 08:07
Hur är det med katamarnerna? Vi landade på Santorini förra gången, och då tog vi en katamaran som kom från Aten.
Har rannsakat mitt minne nu. Det gick en katamaran till Amorgos förra året. Jag vet inte var den kom ifrån men av storleken att döma tolkar jag det som att den kom från Pireus. Vi såg Panagia Parou gå in mot Katapola när vi satt och ugglade i Ancient Arkesini nedanför Vroutsi i september 2006. Kanske, kanske trafikerar båten Amorgos även 2007. Jag tog en bild på båten från långt håll.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/pana.jpg

Marianne
2007-01-10, 10:24
Men var det inte Panagia Paros vi åkte med från Lavrio till Paros/Naxos i september? Trodde inte den fortsatte till Amorgos.
Peter, du var med samma fantastiska förbindelse - minns du om det var den här båten?
Lavrio var nu ingen dålig idé om man hittar en färja som passar. Vi kom till Paros på endast dryga två timmar.

Celbe
2007-01-10, 11:07
Men var det inte Panagia Paros vi åkte med från Lavrio till Paros/Naxos i september? Trodde inte den fortsatte till Amorgos.

Lavrio var nu ingen dålig idé om man hittar en färja som passar. Vi kom till Paros på endast dryga två timmar.

Den här båten gick direkt Naxos - Amorgos (Katapola) med utgång från Lavrio under sommaren 2006, den kom nog igång i början av juli. Vi såg båten svischa ut från Paros hamn den dag vi skulle åka hem (mitten av juli). Vad jag kan minnas skulle den enbart gå inom Amorgos under högsäsong. Har en info broschyr om den hemma i vilken det finns rutter och tider för 2006. Vi har pratat om den under någon annan tråd i forumet också, men i vilket sammanhang kommer jag inte ihåg:o.

Celbe

Marianne
2007-01-10, 11:39
Vi åkte i september och så vitt jag minns fanns den inte alls med i planen veckan efter, så det kan mycket väl tänkas att den bara hade Amorgos med i högsäsongen.

Peter
2007-01-10, 18:16
Men var det inte Panagia Paros vi åkte med från Lavrio till Paros/Naxos i september?

Jodå, det var det. Trevlig, tämligen ny och snabb färja.

[/quote]Lavrio var nu ingen dålig idé om man hittar en färja som passar. Vi kom till Paros på endast dryga två timmar.[/quote]

Lavrio var verkligen hur smidigt som helst att åka ifrån. Fast hamnen var nog den tråkigaste jag sett... Och så skulle det behövas några fler Tavernor. Men det kommer nog bättras på vartefter trafiken ökar därifrån.

Vi åkte i september och så vitt jag minns fanns den inte alls med i planen veckan efter, så det kan mycket väl tänkas att den bara hade Amorgos med i högsäsongen.

Det stämmer nog. Jag hittade plastfickan med all utskriven reseinfo från September-resan, och enl tidtabellen från GTP för P. P. gick den bara Lavrio - Paros - Naxos och sedan samma väg tillbaka.

Men det är ändå intressant att veta att det kan finnas en förbindelse Lavrio - Katapola under högsässong.

Peter

Celbe
2007-01-15, 18:20
Nu har jag 2006 års båttider för Panagia Parou framför mig (som det tydligen var tänkt att den skulle gå i alla fall):

28 juni - 10 sept 2 dagar i veckan, måndag och lördag gick den från Lavrio 08.00, Paros, Naxos, ankomst Katapola 12.45. Retur samma väg och tillbaka i Lavrio 17.40. Övriga dagar gick den från Lavrio 15.30, Paros, ankomst Naxos 18.35 och retur samma väg, tillbaka i Lavrio 22.00.

11 sept - 1 okt gick den endast till Katapola på lördagar (avgång Lavrio 08.00) och turen till Paros/Naxos på fredagar och söndagar (avgång Lavrio 15.00).

2 okt - 31 okt gick den till Paros/Naxos på fredagar och söndagar, avgång Lavrio 14.00.

Den här rutten kan väl vara något att ha i åtanke för dem som ska till Amorgos sommaren 2007. Förhoppningsvis har den slagit väl ut så att Nel Lines fortsätter med den.

I broschyren finns faktiskt också tider för hur man kan ta sig till och från Lavrio från Aten, transportmedlet gissar jag är buss. Just detta har de inte tryckt på engelska och mina grekisk-kunskaper räcker inte riktigt till att översätta:o.

Celbe

Kalypso
2007-04-04, 19:54
Hejsan,
Jag kan intyga att Panagia Parou gick direkt Amorgos Athen i juli förra sommaren. Vi åkte sträckan Amorgos-Naxos en lördag (gick säkert måndag också men inte mer, vi hade rätt bra koll på båttrafiken under vår vecka i Katapola :-)), en mycket behaglig tur i båten som sonen döpte till James Bond båten. Den var verkligen raka motsatsen till skorven Nissos Thira som vi åkte med från Folegandros till Santorini.
Kalypso