handdator

Visa fullständig version : hjälp med resrutt


anafi05
2005-05-21, 08:43
vi åker till Santorini den 18 juni och har bokat på Honeymoon, sedan ska vi till Anafi, det är bestämt...men sen?
Maken vill helst stanna på Anafi alla våra tre veckor, men jag tror att det blir lite väl långsamt för vår sjuåriga dotter. Problemet är vart vi ska resa sedan för att få både mer liv och rörelse - alltså främst fler barnfamiljer så dottern kan hitta en kompis - och samtidigt inte allför turistigt och svenskby-aktigt.
Jag tänkte först Naxos och kanske Agia Anna men nu höra av en vän att det är väldigt turistigt...jag klarar det, frågan är hur det går för maken som vill ha lugn och ro först och främst.
Sen har jag funderat på Amorgos och då Eigali eftersom den byn verkar vara bäst för barnfamiljer.
Vad tycker ni andra?
Både jag och min man är förälskade i Anafi för att det är lugnt och lantligt och fortfarande känns genuint grekiskt.
Helvetet för mig är Chaniastranden på Kreta med en enda lång rad hotell. Så den typ av ställen går helt bort. Riskerar vi detta om vi åker till Naxos? Jag var där senast 1980 så jag inser att det har ändrats mycket sedan dess.
Hur turistigt och dyrt är egentligen Amorgos?
Och till sist, vad är trevligast, Naxos eller Amorgos?

Eva L
2005-05-21, 09:12
vi åker till Santorini den 18 juni och har bokat på Honeymoon, sedan ska vi till Anafi, det är bestämt...men sen?
Maken vill helst stanna på Anafi alla våra tre veckor, men jag tror att det blir lite väl långsamt för vår sjuåriga dotter. Problemet är vart vi ska resa sedan för att få både mer liv och rörelse - alltså främst fler barnfamiljer så dottern kan hitta en kompis - och samtidigt inte allför turistigt och svenskby-aktigt.
Jag tänkte först Naxos och kanske Agia Anna men nu höra av en vän att det är väldigt turistigt...jag klarar det, frågan är hur det går för maken som vill ha lugn och ro först och främst.
Sen har jag funderat på Amorgos och då Eigali eftersom den byn verkar vara bäst för barnfamiljer.
Vad tycker ni andra?
Både jag och min man är förälskade i Anafi för att det är lugnt och lantligt och fortfarande känns genuint grekiskt.
Helvetet för mig är Chaniastranden på Kreta med en enda lång rad hotell. Så den typ av ställen går helt bort. Riskerar vi detta om vi åker till Naxos? Jag var där senast 1980 så jag inser att det har ändrats mycket sedan dess.
Hur turistigt och dyrt är egentligen Amorgos?
Och till sist, vad är trevligast, Naxos eller Amorgos?

Söker ni lugn och ro är säkert Amorgos mer passande. Jag gillar båda öarna men Amorgos är min absoluta favorit. Maken får väl vandra upp till byarna ovanför Eigali där han garanterat får lugn och ro och nästan inga turister. :)

Eva

caro
2005-05-21, 11:38
Jag skulle också satsa på Amorgos och Egiali. Det är helt klart bättre badmöjligheter än Katapola om man har barn med sig.

Bossew
2005-05-21, 12:25
Maste man valja sa blir det absolut Amorgos. Ar just nu pa Naxos men pa mandag ar jag pa Amorgos efter en snabbvisit pa Schinoussa.

bosse

Stina
2005-05-21, 14:30
Hej!
Jag tror att ni skulle tycka mycket om Amorgos!:)
Om ni väljer Naxos så rekommenderar jag er att bo i Moutsouna, om ni vill ha lugn och ro med nära till underbar strand(Psilli Ammos)
Agia Anna mfl på Naxos sydkust är väldigt turistiga(men stränderna är underbara!), jag tycker att det är trist att ideligen bli tilltalad på svenska av kypare och servitörer.
Hamnpromenaden i Naxos stad tycker jag har blivit hemsk, ibland fick jag nästan känslan av att vara i typ Smögen...
Men det finns fantastiska platser på Naxos, om man undviker hamnpromenaden och sydkustens turistorter.
Exempel: Filoti, Chalki, Moutsouna och mängder av små mysiga bergsbyar.
Men jag tror att Amorgos skulle vara en ö för er!
Byn Langadas är helt underbar, Agios Pavlos är en fin stenstrand med kristallklart vatten, man kan från Agios Pavlos se den vackra ön Nikouria(tror det finns möjlighet att åka dit)
Kalotaritissa var en fin liten sandstrand och vägen dit går genom flera små orörda byar.
Egiali-stranden var väldigt fin också!

Mvh. Stina

anafi05
2005-05-21, 17:20
tack snälla alla för era råd, det låter som Amorgos är bästa val.

Soldyrkaren
2005-05-29, 22:07
Skulle även vilja passa på att rekommendera Folegandros. Mera "utvecklat" än Anafi men ändå en mycket trevlig och avspänd och inte alltför stor ö. En fördel med Folegandros är att man (sist vi var där i alla fall) kan åka båt direkt Anafi - Santorini - Folegandros utan byte, medan det är rätt trixigt att ta sig från Anafi till Amorgos.

Annlotta
2005-05-29, 22:27
För att göra det ännu besvärligare kan du ju fundera på Syros. Själv är jag en älskare av Naxos, men förra året kom vi till Syros och det var en höjdare.
I Kini, på västkusten är stämningen lugn och behaglig och grekisk. Bara en kort bussresa därifrån ligger hamnstaden Ermoupoli, som var så charmig med sina smala gränder. Vi kommer att återvända dit om några veckor, men då har Naxos redan fått ett längre besök.
Ett extra plus för Syros är att maten är fantastisk. I klass med den på Kalymnos. Står undrande inför vad det beror på? Är det olivoljan?

Vad ni än väljer önskar jag er en trevlig och härlig semester. Själva har vi bara fem veckor kvar till en vistelse som varar i 34 dagar. Ser fram mot detta, kan jag lova!
Annlotta

Anna-maj
2005-05-30, 10:27
vi åker till folegandros först en vecka..sen funderar vi på att åka till anafi 28 juni då kommer vi med en 7åring tjej..kanske vi ses

anafi05
2005-05-30, 19:22
då kanske vi ses på Anafi!! Vi är där så länge som dottern står ut. Maken vill helst inte röra sig ur fläcken, han är den typen som vill "boa" in sig och han trivs på Anafi. Jag däremot rör gärna på mig och ser något annat efter ett tag, men om dottern vill stanna blir vi kvar. Och hon är som sagt också sju!! Ser du en familj med en ljushårig sjuårig dotter som pratar hela tiden och där han i paret är lång och ståtlig och hon är en liten plutt, då är det vi.

Anna-maj
2005-06-04, 10:54
det blir inte anafi...efter folegandros heraklia ,donossua..astypalaia..lipsi ,våran 7-årings favoritö heraklia(iraklia) kanske ses påfolegandros vi är där 21/6-28/6...anna-maj

anafi05
2005-06-04, 17:24
okej...nja, foligandros blir det inte för oss. Vi ska till anafi, så mycket är säkert sedan lutar det mot Amorgos. Varför tycker dottern om Iraklia? det låter i och för sig som den typ av ö som maken skulle älska, men jag trodde att den var ungefär som Anafi, det vill säga liten och med mest vuxna turister...

Anna-maj
2005-06-04, 18:01
jag tror mycke mindre ...hon gillar lugnet resturangen och katterna..mm