handdator

Visa fullständig version : Partitioner ?


Hasse
2007-01-09, 07:14
Kända fakta, jag hade en gång en dator som blev mycket omskriven här. Den kraschade, jag fick många vinklingar, råd och stöd kring denna som nu äntligen blev isärplockad och undersökt i helgen.

Kunnig person tog ur hårddiscen, stoppade in den i en frisk dator som skulle försöka läsa ev. kvarvarande innehåll. Men det hände inget mer än att det "saknades partitioner". Den letade och letade, listade rad efter rad med oläsligt innehåll. Möjligen skulle jag behöva vara mer exakt vad som hände men är detta således en "fysisk skada" på hårddiscen ??

Jag hörde talas om något sätt att ersätta partitioner eller nå´t åt det hållet ? Att de skulle finnas för nedladdning ? Eller återstår nu endast att skicka skadad hårddisc till firma som stoppar in den i sitt labb och skickar en faktura på 30.000 SEK ??

Jag har inte gett upp men borde kanske ?



Hasse :cool:

PO
2007-01-09, 13:23
Disken snurrar ju och verkar hjälpligt läsbar så jag tror inte att det är hårdvarufel. Låter den illa? Skorrar eller skrapar?
Felmeddelandet "partition saknas" brukar betyda att systemfiler saknas eller är skadade. Detta kan ofta åtgärdas med programet "Partition Magic" Finns att ladda ner här (http://www.soft32.com/download_151.html). Obs "tror, kan och brukar"
Fast jag tror nog att din kunnige vän skulle ha provat detta om han trodde att det gick.

Företaget heter Ibas och är dyra men duktiga, be om ett prisförslag, jag tror Du hamnar närmare 5000:- än 20.000 men det är illa nog.

//PO

Arne
2007-01-09, 17:39
Men, det finnes bra och billiga alternativ man kan testa innan man ger upp och överlämnar HDD till specialfirma att fixa för dyra pengar.

Kolla här: http://www.easydesksoftware.com/down.htm

Finnes flera alternativ, men detta är ett väl beprövat ställe att beställa en CD som fixar det mesta.

Arne

Med förhoppning att länken ej strider emot forumets regler....

Easy
2007-01-09, 19:57
Pröva GetDataBack från Runtime Software, mina erfarenheter av det programmet är goda. Eftersom den snurrar borde det gå att få tillbaka en del data i alla fall men det beror på hur illa skadade partitionerna är.
Försök inte skapa nya partitioner det försvårar bara ev. tillbaka läsning av data.
Jag skulle heller inte under några som helst omständigheter använda disken igen efter jag försökt återställa den.

Hasse
2007-01-09, 20:03
Tack tack alla 3 för svaren. Det är möjligt att jag har för lite fakta, inte lätt kanske för er att svara på ett problem ni aldrig sett tidigare (dvs. mitt, liknande har ni nog sett).

Det är bara att låta "kunniga personen" kolla på länkarna ni gett mig och prova sig fram . Risken antar jag är ungefär 33.33 % att det går fel då ingen i förväg kan säga vilken av tipsen som kanske hjälper ?

Huvudtanken verkar vara att HD:n i alla fall inte gett ifrån sig något missljud någon gång under proceduren från när allt hände i fjol, fram till i lördags då HD:n togs ur.

Vi får se, vi får se, det var i alla fall inga livsviktiga data på den. Greklandsbilderna hade jag back-up:at men alla mail, alla internet-länkar (4-siffrig mängd) + en del skrivdokument är borta......ännu !



Hasse :cool: