handdator

Visa fullständig version : Thassos i sommar


Hallis
2007-01-08, 21:44
I sommar kommer vi att vara ett ganska blandat sällskap på 10 personer som åker till Thassos.
Tar tacksamt emot tips på utflykter vi inte får missa, vandringar som ska göras och, sist men inte minst, tavernor värda att besöka.
Vår bas kommer att vara på Aliston i Skala Potemias.

Tammis
2007-01-14, 20:09
Stans (öns) bästa taverna heter Pigi och ligger i Thassos stad. Den får ni inte missa. Lungt stilla trevlig personal och sist men inte minst, humana priser och framför allt mycket god mat.

Trevlig resa!

Hillevi & Håkan

Ma-Pia
2007-01-23, 18:19
Var på Thassos aug 06. Tycker det är helt underbart där. Bodde på Egli studios eller Susanna Studios som det hette oxå. Magic Coast tyckte vi var det bästa matstället på kvällen på lunchen åt vi i blått hus kommer inte ihåg vad det hette underbar varma sandwich med feta, tomater o lök
o en kall Mythos till smaskens. Missa inte byn Panagia med vattenfallet eller vad ska kalla det börjar högst uppe i byn vid ett "kärleksträd" sedan rinner det genom hela byn mysigt.:) Alyki beach är oxå trevligt att bada o vandra runt lite på en stig som går ut till ett marmorbrott :confused: tror jag.
Hur som helst vi stormtrivdes på ön o inte hade vi besvär av varken myggor eller getingar mera än på ett matställe på vägen ut från panagia.
Ha en trevlig semester. _B-anana

Ma-Pia
2007-01-23, 18:20
Glömde skriva att vi bodde i skala Potamias, Golden Beach.bye_bye

Soleil
2007-01-24, 14:07
Vi har bott två gånger på ön, båda i Thassos town. En härlig ö, mångga intressanta byar, stränder att välja mellan. Bästa tavernan i stan är Zorba men det är smaksaker förstås.
Thassos festival i mitten av sommaren osv.

Hallis
2007-01-26, 11:25
Tack alla snälla som svarat!_B-anana Verkar dock som om Soleils inlägg blivit kortat...jag som så gärna skulle velat läsa hela! Om du läser det här kan du inte mejla mig eller dela upp ditt meddelande om det var för långt...Ang_elx
Ännu fler tips? Jag väntar med öppna armar!bye_bye

Lissi
2007-01-26, 11:34
Nej inlägget var nog inte kortat..Hon hade citerat för långt ur ett inlägg bara.

tror Lissi

Zanét
2007-01-26, 11:54
Verkar dock som om Soleils inlägg blivit kortat...jag som så gärna skulle velat läsa hela!
Hela Soleils inlägg finns återgivet, det är enbart citatet från annat inlägg som är redigerat.

//Zanét
moderator

eija
2007-02-01, 19:29
Hej Hallis!
Många vet på detta forum att jag har besökt Thassos under tjugo år ett tjugotal gånger och ön är min favorit, men jag har rest för det mesta ensam och med en mycket låg budjet (särskilt under de två sista åren som jag har varit pensionerad). Jag gillar fotvandringar och natur, men känner inte så bra dyrare tavernor eller nattlivställen, fast jag älskar nog grekisk musik och dans!!
Då jag inte skriver svenska så bra (är finne) brukar jag skicka hellre privata meddelanden. Alltså om du vill veta något speciellt, fråga bara. Jag hjälper om jag vill. Jag har bott på olika håll på ön, två gånger också i Skala Potamias, så jag känner ganska bra dessa orter. Oftast hara jag bott i söder i Potos, Limenaria eller Theologos, som är min älsklingsby.
När ska ni fara? Jag har rest för det mesta i början av juni och det är mycket lugnt på den tiden.
På Thassos finns det ju så många stora eller mindre sandstränder. Golden Beach är ju stor, vit, finsandig, ganska bred, tyvärr ingen skugga. Olika aktiviteter naturligtvis. Men det finns många mindre stränder överallt. Man kan ju köra omkring ön (ca 100 km) med bil eller bus och söka efter såna stränder man tycker om.

I närheten av Skala Potamias finns det många härliga vandringsrutter, stigar eller vägar. Man kan vandra opp till byarna Panagia eller Potamia, båda mycket vackra. Annars måste man veta, att Thassos inte liknar Kykladiska öarna med vita hus och karg natur. Thassos är en bergig ö, nästan med alpinvyer, just där i nordosten, där ni ska bo. Ön är mycket frodig med tallskogar. Där finns det några utgrävningasställen, av vilka Aliki är det finaste, egentligen på en udde.
Klostret Archangélou (nunneklostret) är också värt att ses. Ligger nära Aliki.

Då ni är så många, tänker ni att hyra bil eller jeep eller ska ni fara med bus såsom jag gör. Tyvärr kör bussarna inte på kvällarna.
Om någon av er kan tyska, finns det en mycket god guidebok av Michael Müller Verlag "Thassos & Samothraki" (man kan beställa eller köpa i internet). I boken skildras många intressanta lätta eller svårare vandringsturer. I Thassos kan man också köpa en engelsk guide "Walks in northeast Thasos" av Lance Chilton, men jag har hört att det finns några fel i skildringar. Utan goda nogranna kartor och råd får man icke vandra längre utom byarna. Jag har blivit vis av erfarenhet!!! Man kan gå vilse mycket lätt.
Jag tycker nog att det är ganska svårt att ge många tips. Man ser ju på ort och ställe vad man har framför sig och det är ju spännande att hitta själv intressanta saker.
Ska ni stanna en vecka eller två? Har ni barn med er?

Men fråga mera! Jag ska resa i april för några dagar till Thassos om allt går efter mina planer. Jag ville nämligen fara från Athen till Lesvos och därifrån vidare till Kavala med båt och till Thassos. Lite tokigt nog!! Och ansträngande väl också!

mvh/Eija

Hellen
2007-02-01, 19:58
Då jag inte skriver svenska så bra (är finne) brukar jag skicka hellre privata meddelanden.

Fortsätt att skriva här, då kan många fler få informationen. Det är inga problem att förstå vad du skriver.
// Helén

inkfish
2007-02-01, 21:39
Du skriver ju jättebra eija, var inte rädd för att skriva!

Lovise
2007-03-01, 17:58
Hei hei!

Prøv pizzaen på den tavernaen hvor en kan se pizzabakeovnen fra gaten ;) Husker ikke hva tavernaen heter, men den ligger ved strandpromenaden i Skala Potamias.

Nydelig nydelig pizza!

Nam nam :D

Lovise

eija
2007-03-12, 10:18
Hej!
Först i dag märkte jag att några vänliga männskor har svarat på mitt inlägg. TACK!
Orsaken till att jag har besökt så sällan dessa sidor är att jag egentligen BOR på de tyska Thassos-sidorna och nuförtiden också på det norska Hellasforumet. Och också finska sidor måste man titta på någon gång och några andra...
Alltså det finns alldeles FÖR MÅNGA intressanta forum för att läsas!!!!!!!!!!

Men jag försöker att vara ännu flitigare och ta Kalimera med oftare. Det är ju Thassos som jag älskar och jag ska fara dit via Aten för en vecka redan i april.
Om ni har några SPECIELLA frågor beträffande något hotel eller pensionat, kan jag försöka att ta reda på där på ort och ställe.

Ha en bra vecka!
Eija

JohnS
2007-03-12, 23:10
Hei Eija,

Siden du inviterer til spørsmål om hoteller, har jeg forsøkt å finne ut noe om hotel Timoleon i Limenas, hvor vi skal bo fra 23. mai og to uker. Ingen vet noe om hotellet, bortsett at det ligger ved havnen (gamle eller nye?), så hvis du tilfeldigvis vet noe om hotellet, er jeg takknemlig for info. :)

Johns

eija
2007-03-13, 11:01
Hej JohnS!
Jag vet nog Timoleon, har gått hundratals gånger förbi huset, men mycket kan jag inte hjälpa dig beträffande hotellet. Vet du, för MÅNGA år sen har jag övernattat där men det var vinter och hemskt väder när jag kom i mörkret till ön och Timoleon var enda hotellet som var öppet nära hamnen. Men tyvärr minns jag egentligen ingenting om hotellet, då jag fortsatte nästa morron vidare till Limenaria. Hotellet ligger ju alldeles i centrum av "staden" och är säkert det största. Busstationen ligger nära hotellet och "Flying dolphins" till Kavalla avgår där nära. Också all trafik gär ju förbi men om man har ett rum i övre våningar, vet jag inte om det stör så mycket. Man har ju då en fin utsikt till sjön. Och stadens sandstrand ligger också ganska nära och man kan hitta härliga vandringsstigar, t.ex. till den goda stranden Makriammos eller längre till byn Panagia (men skaffa en god resehandbok med vandringsrutter. T.ex. ett engelskt rött häfte av Lance Chilton eller ett grönt tysk, tror, att det finns också på engelska,av Roos Gruwel kan man köpa där på en lederbutik nära den nya hamnen).

Jag försökte att hitta info om hotellet genom Google. Där finns nog några bilder på sidor av olika reseagenter, men du har säkert funnit dem också. Jag tror, att då Timoleon är på kataloger av resebyråer, finns det inte t.ex. på tyska Thassos-sidor. Ni har säkert beställt resan genom nån norsk reseagent eller hur?
Jag har bott några gånger i Limenas (Thassos stad) men lite längre av centrum. Oftast har jag bott på östra sidan av ön, i Skala Potamiá eller i söder, i Potos och Limenaria. Ni måste absolut köra runt ön (det går också en bus, som avgår från Thassos stad och gör omkring ön, 100 km och kostar inte mycket!) för att se hur mångsidig natur ön har.

Fråga bara vidare! Jag ska hjälpa, om jag kan.

mvh/Eija

JohnS
2007-03-13, 22:39
Hyvää iltaa Eija, (så har jeg brukt det meste av det jeg kan på finsk også).

Takker for informasjon. Vi liker godt å bo sentralt, og blir ikke forstyrret av trafikk eller folkeliv, tordenvær eller motorsykler. Sikkert ikke av ferger heller. Når det er natt, sover vi!:rolleyes:

Vi vil heller gå et kvarter for å komme til stranden, enn å bo på stranden og gå et kvarter til byen. Det var derfor vi valgte dette hotellet ut fra reiseoperatøren's katalog.

Det er i alle fall betryggende at du ikke husker noe fra hotellet. Hadde det vært den store katastrofen, hadde du nok husket det.flabb_flab

Jeg komer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert.

Er du godt kjent i Kavala forresten?

mvh JohnS

eija
2007-03-14, 11:30
Hej igen!

Jag har besökt Kavala (ca 64 000 invånare)några gånger och naturligtvis kommit från Saloniki till hamnen många gånger, men kan inte säga att jag kände staden bra. Jag tänker, det är en vacker och livlig stad med lite orientalisk stämning (staden är ju Mehmed Alis födelse- och ungdomsstad) och klättrar upp som en amfiteater. Det är kul att spatsera lite i stan, speciellt i gamla stan (Panagia). Där oppe ligger den bysantisk-turkiska fästningen med fina utsikter. Jag ville nån gång besöka Imaret, det fint restaurerade orientaliska kaffehuset (Poulidou-gatan). Man kan höra där klassisk musik och jazz.

Kavalas marknad är säkert värd att besökas. Varje lördag på platia nära museet, har jag läst.

Γειά σου!
Eija

ulrikas
2007-03-14, 12:29
Hej. Vi var i Skala potamias i somras, vi bodde på Nama. Stranden var helt underbar. Vi gjorde inte så mycket utflyker, åkte till Panagia en dag, mysig by. De flesta tavernor vid strandpromenaden var bra, men tycker nog att de på höger sida (om man står på stranden och har havet bakom sig) överlag var bättre än de på vänster sida. Vi hade en favorittaverna, men jag har glömt namnet. Ska kolla om någon av de andra minns. Vi var även på några restauranger vid Golden beach, helt OK. Thassos är otroligt vackert, har många fina bilder som minne från en bra semester. I sommar blir det dock Kreta, en favoritö vi gärna återkommer till.

/Ulrika

jensern
2007-05-13, 21:38
hei...lurer på å bo i thassos by...er det å anbefale?? er vel en dårlig strand der,har jeg hørt!! jens ole

eija
2007-05-14, 10:05
Hej!
Ville bara veta, hurdan är en dålig strand, vad tycker du?
Sen är det lättare att svara, om stranden i Limenas (=Thassos by) är dålig :D!
Har simmat där tiotals gånger!
mvh/Eija