handdator

Visa fullständig version : Upprop på fler Grekiska viner på Systembolaget!


blues
2007-01-08, 13:57
Till alla Greklands vänner!
Är det nu inte dags att vi gör ett upprop om flera grekiska viner på Systembolaget och kanske framför allt röda. Jag bor i Kalmar och hos oss finns i dagsläget inte ett enda rött vin på Systembolaget och jag tror att det är lika andefattigt runt om i landet. Jag har vid olika tillfället skrivit till Systembolagets kundtjänst och påtalat detta faktum. Men får till svar att finns det ingen efterfråga så finns det därmed ingen möjlighet att saluföra viner från Grekland.

Vi som ständigt återvänder till Grekland och tagit med oss lite av deras kultur hem till Sverige är ju ingen liten grupp. Ibland pratar man om konsumentmakt som ett påtryckningsmedel och i detta fall tycker jag att det uppenbart vi skulle kunna få en ändring till stånd.

Så skriv till bolagets kundtjänst och påtala det orimliga att vi inte har några röda grekiska viner på Systembolaget.

Hälsningar
Jimmy J

Hasse
2007-01-08, 16:21
Dessvärre lär inte Systembolaget ändra sig enbart för att några få kunder önskar sig fler grekiska viner i butikerna.

Jag har skrivit mycket om viner i forumet de senaste åren men alla åsikter jag har är mina högst personliga. Jag kan bl.a nämna att jag ofta skriver att den internationella konkurrensen nog är den största anledningen till att de grekiska vinerna inte ännu är fler här.

Att skriva eller ringa till Systembolaget med krav kommer inte att hjälpa. Jag skulle hellre skriva och fråga efter anledningarna till att de grekiska vinerna inte säljer bättre. Jag har en gång för några år sedan gjort just så men har inte svaret kvar tror jag.

Dock, om vinerna inte säljer bättre så är det naturligtvis en signal till de inköpsansvariga att något är fel. Den process som förekommer när drycker (inte bara viner) köps in är mycket lång och krävande på många sätt. Därför måste alla länders viner (inte bara de grekiska) gå igenom samma "kravspecifikationer" och slutligen kvalificera sig för det svenska sortimentet. Och jag lovar, det svenska sortimentet är oerhört bra så av olika anledningar "platsar" uppenbarligen de grekiska vinerna inte.

Även om vi anses vara "många" som tack vare vårt intresse tycker om grekiska viner så har vi tyvärr ingen möjlighet att göra vår röst hörd så att säga. Om alkoholhaltiga drycker ska säljas via befintligt monopol eller ej är en debatt jag inte tänker ta här.

Att vi faktiskt gillar vinerna (även jag) har också mycket med känslor att göra. De resor vi gör handlar ju så mycket om upplevelser. Ofta hör jag någon som säger "och jag köpte vinet hemma i Sverige när vi kom hem och det smakade inte alls lika bra då......". Ingen helt ovanlig kommentar.

Så något "uppror" skriver jag inte på.



Hasse :cool:

Soldyrkaren
2007-01-08, 16:24
Systembolaget har 28 olika grekiska rödviner. Ett av dem (Pezoules Cabernet Sauvignon Merlot) skall finnas i alla butiker. Ytterligare 8 finns i ordinariesortimentet, dvs i flertalet butiker inte på lager, men vid beställning tar de hem det, även en enstaka flaska, på 1-2 dagar.

Övriga 19 är i beställningssortimentet och kan därför ta lite längre tid, men oftast går det nästan lika snabbt.

Tycker inte det är så dåligt!

Här är listan:
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fApplikationer%2fSok%2fResultatLista.htm%3fSok%3den%26SokKriteria%3d8225%26Butik%3d227%26SidNr%3d1%26SortKol%3dnamn%26Asc%3d1%26BackUrl%3d%7b5FDBF006-208B-405E-ADBC-EAD32A9D7229%7d&NRNODEGUID=%7bDCD7DFFB-CD43-4B8B-BD46-C35D089B8739%7d&NRCACHEHINT=Guest&BackUrl=%7b0071022A-F37F-4CB2-B7F5-DB78F70CFE2F%7d&SokKriteria=grekland&Sok=e2&Asc=1&Butik=0&SortKol=namn&sidNr=1

PS. Jobbar inte på Systembolaget om nån tror det, men tycker att de ibland får alltför mycket skäll - oftast är servicen därifrån väldigt bra!

Elisabet
2007-01-08, 16:32
Vi som ständigt återvänder till Grekland och tagit med oss lite av deras kultur hem till Sverige är ju ingen liten grupp. Utan att ha gjort någon marknadsundersökning om saken är jag övertygad om att de/vi som "ständigt återvänder till Grekland och tagit med oss lite av deras kultur hem till Sverige" är en mycket liten del av systembolagets vinkunder.

Men att fråga efter nya produkter är ju aldrig fel om man känner för att göra det. För egen del är det dock, med mycket få undantag, inte intressant att dricka grekiska röda viner i Sverige. Och inte i Grekland heller.

Hasse
2007-01-08, 16:44
Möjligheterna att påverka blir antagligen mycket mindre när Systembolaget är statligt och monopol i Sverige. Det positiva med monopol och just vin är att vi som sagt har ett förnämligt sortiment. Trots det förnämliga finns det ändå riktigt dåliga viner, ingen nämnd och ingen glömd. Visserligen är smaken som baken och att jag nämner förnämligt är egentligen mest min egen bedömning. Men jag är övertygad att det är många som skriver under på detta.

Listan som Soldyrkarna länkar till är ju faktiskt talande för sig själv. Att Kalmar som nämns, inte har några grekiska viner är bara ett resultat av att efterfrågan uppenbarligen inte är större än så. Varje butik har ansvar för sitt eget sortiment utanför de produkter som ska finnas i varje butik i hela landet. Därför ser de naturligtvis att de grekiska vinerna inte säljer i Kalmar, därför tas beslutet att inte ta in några. Fråga istället i de två butiker som Kalmar har, det är långt mycket mer värt än något "uppror".

Dessutom finns förstås möjligheten att beställa, glöm aldrig den. Att som butikschef ha ett antal varor stående på en hylla bara i tron att de kommer att sälja, är ingen bra politik. Finns inte efterfrågan, inga produkter.



Hasse :cool:

Elisabet
2007-01-08, 16:59
..

Lissi
2007-01-08, 17:03
Vi var på besök i Kalmar nu i helgen och då bjöds vi på 2 olika grekiska rödviner, inköpta på systembolaget där...ett av dem var Naoussa, det andra kommer jag inte ihåg namnet på.Även retsina var köpt där.
Eftersom jag själv bott i Kalmar tills för 2 år sen så kan jag berätta att vi alltid hittade grekiska viner där, både vita och röda och vi beställde också lådor ur beställningssortimentet..T o m Mythosöl kunde vi beställa..
Har det ändrats så mycket ? Jag har f ö köpt grekiskt vin där även sen vi flyttade till Lund.

Lissi - som tycker systembolaget blivit BÄTTRE med åren.

CarinaN
2007-01-08, 19:42
Vi var på besök i Kalmar nu i helgen och då bjöds vi på 2 olika grekiska rödviner, inköpta på systembolaget där...ett av dem var Naoussa, det andra kommer jag inte ihåg namnet på.Även retsina var köpt där.
Lissi - som tycker systembolaget blivit BÄTTRE med åren.

Vinet vi bjöd er på hette Pezoules Cabernet Sauvignon Merlot, alltså det som Soldyrkarna nämner här ovan. Visst var det gott?:)

Faktum är att det inte var helt lätt att få tag i grekiskt vin här i Kalmar. På det ena Systembolaget hade de varken grekiskt vin eller öl. Vi åkte då in till centrum till Kalmars andra Systembolag. De hade Naoussa Boutari och EN ENDA flaska av Pezoules. Den sistnämnda hade de rea på, den skulle utgå ur sortimentet. Så nu kvarstår bara Naoussa...., MEN, som fler skrivit här ovan...., det går alltid att beställa hem vad man vill ha, men det tar några dagar innan man får sitt vin. Framförhållning när det gäller inköp av grekiskt vin är alltså att rekommendera.

Carina

Jayo
2007-01-08, 21:19
Med risk för att sticka ut huvudet och få det avhugget vill jag berätta en erfarenhet jag har om att få in grekiska viner i Sverige. Jag pratar nu om en medelstor grekisk vintillverkare med bra viner. Dom hade försökt få in sina viner i Sverige men gav upp. Orsaken var att dom inte tyckte sig ha råd med "introduceringskostnaden". Med andra ord, dom ansåg sig inte ha råd att betala dom höga mutor som krävdes för att få in vinet på svenska systembolaget, en osäker investering om vinet inte skulle ta riktig fart i Sverige och bli sålt i tillräckligt stora volymer. Så var i varje fall situationen i Sverige för ett antal år sedan. Det kanske har ändrats nu efter alla skandaler i Systembolaget. Men jag är trots allt inte så säker på att allt har ändrats så hemskt mycket.....

Hasse
2007-01-08, 21:40
Med risk för att sticka ut huvudet och få det avhugget vill jag berätta en erfarenhet jag har om att få in grekiska viner i Sverige. Jag pratar nu om en medelstor grekisk vintillverkare med bra viner. Dom hade försökt få in sina viner i Sverige men gav upp.



Inte hugger jag i alla fall.........

Hur länge sedan var detta, Jayo ? Låter ju rätt intressant såsom du beskriver händelsen.

Men vad jag vet finns det andra tuffa betingelser i samband med att Systembolaget vill ha in nytt. Det är ju ändå Systembolagets egen sak att själva gå ut och begära in offerter från länder. De vet väldigt mycket om vad olika länder har att erbjuda. Annars skulle man ju leta i blindo. Därför väljer de att ta in offerter på bland annat i vilka prislägen de vill ha in. En duktig vinmakare i t.ex Grekland som då gör "dyrare" viner har ju inget intresse i att leverera någonting som här skulle kosta kanske 75-80:-. Vinmakarna vet ju i regel vilka priser de vill ta ut, de har ju antagligen koll på vilka kostnader de faktiskt har. Därför tror jag att Systembolagets offerter "möter" rätt bra vad tillverkarna vill/kan leverara (jag menar nu många länder).

Börjar det sedan luta åt att det kan finnas läge att få skicka varuprover till Sverige så måste tillverkaren kunna garantera flera andra premisser. Jämn kvalitet, krav på kvantitet, renlighet genom tillverkningsprocessen är några viktiga delar. Kommer varuproverna slutligen till de paneler som provar vinerna så måste de givetvis falla provarna på läppen. Jag har väldigt svårt att tänka mig Systembolagets produkter oprovade, inköpta utan att en vald panel av människor som faktiskt bedömt dryckerna.

Sedan skall givetvis tillverkaren kunna garantera leveranser så pass långt norrut som hit till Sverige. Jag vet inte detaljer men det känns självklart att de får kostnader i samband med exporten hit. Huruvida det handlade om mutor i någon form, tillverkare i Grekland som valde att "slippa exportera" av något sådant skäl, det har jag i och för sig svårt att tro. Det kanske inte var helt otänkbart att det var så, men får vi någonsin veta tro ?



Hasse :cool:

Hasse
2007-01-08, 21:48
Vinet vi bjöd er på hette Pezoules Cabernet Sauvignon Merlot, alltså det som Soldyrkarna nämner här ovan. Visst var det gott?:)
Carina



Pezoules finns kvar här och där i landet men bara några få flaskor på de flesta ställen. Sök ort och butik, ni som vill haffa en flaska eller två.

Faktiskt ett av de bättre grekvinerna i Sverige på många år i mitt tycke. 50 % Cabernet Sauvignon/50 % Merlot, relativt säkra druvsorter men ogrekiska.

Pezoules nya årgång 2005 finns nu i beställningssortimentet för 69:- och med lite tur kan den ju komma in i ordinarie sortimentet.



Hasse :cool:

CarinaN
2007-01-08, 21:52
Pezoules nya årgång 2005 finns nu i beställningssortimentet för 69:- och med lite tur kan den ju komma in i ordinarie sortimentet.


Jag har aldrig smakat Pezoules tidigare. Tyckte att det var riktigt gott!
Ska verkligen försöka få tag på några flaskor av den nya årgången. Tack för tipset!

Carinabye_bye

Agapi
2007-01-08, 22:47
"DORKAS" -Spiropoulou agioritiko-rött vin
Från Peloponissos.

Smakade första gången i förra veckan. Det var gott.

Agapi_B-anana efter en halv flaska(lättpåverkad)Ang_elx

Soldyrkaren
2007-01-08, 23:48
Ett annat tips förresten - man kan även ta in viner som inte alls finns i sortimentet. Det räcker med att veta vinets namn samt vingårdens namn och adress (man kan ju t.ex. spara en etikett från flaskan man drack på den där mysiga tavernan), och fylla i en blankett på närmaste systembolag. Sedan sköter Systembolaget resten. Efter ett tag får man veta vad det kostar, och kan då tacka ja eller nej. Man betalar samma påslag som för alla Systemets produkter, alltså ingenting extra för den extra hantering detta innebär. Man betalar också fraktkostnad, men det är inte så dyrt som man skulle kunna tro.

Ordet "privatimport" låter krångligt, men vi har testat och det är faktiskt så här enkelt.

Hasse
2007-01-09, 07:03
Ordet "privatimport" låter krångligt, men vi har testat och det är faktiskt så här enkelt.



Mmmm, jag borde prova detta. Jag skriver för mycket, agerar för lite helt enkelt. :rolleyes:

Ett bra sätt att faktiskt utnyttja den enda inköpskanal vi privatpersoner har. Inga extra kostnader = suveränt.



Hasse :cool:

naxoss
2007-01-09, 11:25
Jag gjorde en privatimport för någon månad sedan av ett vin från Sitia på Kreta. Det tog bara några veckor, sedan hade jag vinet att hämta på systemet. Det kostade förstås några kronor mer än på vinfabriken. Vad det kostar i affärerna på Kreta vet jag inte men det bev inte dyrt.
Otroligt smidigt.

Lena

Janérik
2007-01-09, 19:13
Pezoules finns kvar här och där i landet men bara några få flaskor på de flesta ställen. Sök ort och butik, ni som vill haffa en flaska eller två.
Hasse :cool:

Här i Umeå fanns hela 18 flaskor på bolaget mitt i stan. Jag kände att jag måste bidra lite så jag frigjorde dem från tre av dessa flaskor, bara att hoppas att det faller oss i smaken nu.

Mvh Janérik

ciakoohler
2007-01-09, 20:36
jag frigjorde lilla Bjuv från de två flaskor de hade här o ska provsmaka i helgen.