handdator

Visa fullständig version : Båt Skiathos-Skopelos, boende


anna-lena
2007-01-08, 13:19
Vår familj på 2 vuxna och 2 tonåringar funderar på att boka flygstol till Skiathos innan midsommar för att dra vidare till Skopelos. Vad kostar båten mellan Skiathos och Skopelos? Går båtarna ofta ? Har tittat på charter till Skopelos men priset hamnar på 20 000kr för en vecka så jag tror det blir billigare att resa på egen hand. Tar gärna emot tips på bra boende gärna med havsutsikt.

Elisabet
2007-01-08, 13:29
Mette rekommenderade mig att bo på Del Sol när vi skulle dit i höstas. Om det kommer att vara öppet till sommaren vet jag inte (se Mettes inlägg om den tragiska olyckan http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7253 ) men om det är öppet är det ett jättefint ställe. Det ligger en bit bortanför hamnpromenadens slut, ca 500 meter från de centrala delarna. Alla rum har havsutsikt från balkongen. Vi betalade 25 euro för ett dubbelrum i lågsäsong.

CarinaN
2007-01-08, 19:19
Om ni åker vanlig färja kostar det 70-80 kr, snabbåt kostar 100-120 kr.
Stella Studios som du kan läsa om här på Kalimera har jag hört mycket gott om. Billigt och trevligt boende med bra läge i Skopelos stad.

Carina

Charlotte!
2007-01-08, 19:35
Hej!

Det går båtar typ var 3-4 timme om jag minns rätt mellan Skopelos och Skiatos, så det blir lite väntan ibland. Men det är det värt. Skopelos är en underbar ö!

Ha en trevlig semester önskar Charlotte som längtar tillbaka...

Mette
2007-01-08, 20:07
I år tager jeg til Skopelos sammen med to veninder først i juni. Da vi er så "mange" har vi lejet et hus i midtbyen. Det er lidt dyrere end at leje "rooms". Men da I har børn med (og måske engang imellem vil lave måltiderne selv) er det måske et godt tilbud.

Jeg har lejet huset gennem Nana "Skopelitissa" (søg på hendes hjemmeside "Skopelitissa"). Nana er norsk og har boet på Skopelos siden 1984. Hvis I kontakter hende må du gerne hilse fra mig (måske hjælper det på prisen ;) )

anna-lena
2007-01-08, 23:10
Tack för alla snabba svar!! Har kollat in några hus på Skopelitissa-sidan, de ser mysiga ut men det verkar bli mycket dyrare än att boka 2 dubbelrum på någon pension. (Fick snabbt svar på en förfrågan). Vi får ser var det blir. Stella studios verkar helt ok men där är väl ingen havsutsikt, men det verkar vara fina (lantliga)omgivningar.

Assar
2007-01-12, 22:39
Jag var på Skopelos i september. Tycker absolut att ni ska bo "högt upp
i stan". Genuint, vidunderlig utsikt. Sök något med vy! Vi bodde på
Denise hotel, kanske inte något höjdarställe, men läget däruppe var enormt.
Skulle jag åka igen valde jag ett boende högt beläget, men i mindre skala
än Hotel Denise och närmare Kastrot.

Jayo
2007-01-13, 07:28
Visst brukar det bli dyrar att hyra hus -- men tänk på vad man får! Mer utrymme, vardagsrum, troligen en massa mer bekvämligheter, kanske en stor terass, trädgård, möjligen swimming pool, hyrbilen direktframkörd till huset o.s.v. Man blir mer privat och får troligen en bättre semester. Kanske värt att satsa på!?!

xenos
2007-01-13, 09:39
Man blir mer privat och får troligen en bättre semester. Kanske värt att satsa på!?!

Och betydligt mindre Grekland, eller?:cool:

Lefteris

Jayo
2007-01-13, 11:38
Nej, mer Grekland och mindre med andra turister!

Elisabet
2007-01-13, 12:00
Jag var på Skopelos i september. Tycker absolut att ni ska bo "högt upp i stan". Smaken är ju bekant som baken och jag förstår den här synpunkten, men själv tänkte jag flera gånger när jag var där att den allra bästa och vidunderligste utsikten får man tvärtemot vad de flesta säger om man bor på andra sidan bukten och alltså har utsikt över vattnet och mot stan! Det är en helt fantastisk syn på kvällen och även på dagen för man ser inte bara hustak utan hela staden från "rätt" håll!

Om jag åker tillbaks till Skopelos så är det tveklöst på den sidan jag ska bo - just för utsiktens skull! Nackdelen är förståss att det är längre till stan. Å andra sidan finns det några riktigt bra tavernor i utkanten av staden åt just det hållet, så om man inte absolut vill in till centrum kan man ändå få jättegod mat på nära håll.

anna-lena
2007-01-13, 12:01
Har ni några förslag på bra boende med utsikt? Har tittat på Athina och Spiros Kosmos som jag hittade på Skopelitissa-sidan? Någon som känner till något av dessa eller något annat bra boende?
Anna-Lena

anna-lena
2007-01-13, 12:13
Vi skrev visst inlägg samtidigt Elisabeth! Menar du åt det hållet där Del Sol ligger? Har du bott där?

Anna-Lena

Elisabet
2007-01-13, 12:20
Menar du åt det hållet där Del Sol ligger? Har du bott där?Ja jag menar åt det hållet men längre bort från staden, och framför allt högre!

Jag bodde på Del Sol och det var jättefint och lagom nära till centrum, men som sagt om det blir någon nästa gång så ska jag bo en bit längre bort så jag får se staden på håll. På dagen är det en otroligt pittoresk syn - enligt min smak är det inte alls lika fint när man är i de övre delarna av staden och ser ner på den. Är man i staden på kvällen så är utsikten mot bergen ganska mörk, medan om man är på andra sidan så ser man den upplysta staden och vattnet, och det är fantastiskt vackert!

Jag har tyvärr inget tips om boende på den sidan (tänkte inte så långt när jag var där) men jag vet att det finns några att välja på.

Malena
2007-01-13, 12:49
Vi bodde på Denise och trivdes utmärkt med det! Håller med Assar om utsikten. Att sitta på balkongen på eftermiddagen, med något gott att dricka och se stadens tak och gränder med havet och Alonissos i bakgrunden känns oslagbart!_B-anana När vi åker tillbaka, för tillbaka ska vi, kommer vi definitivt bo högt upp. Vi tvekar inte över att återkomma till just Denise.