handdator

Visa fullständig version : Frågor ang båtluff


j0hanna
2007-01-08, 11:53
Hej!
Har lite frågor ang båtluff. Sitter och planerar lite och försöker räkna lite på det ekonomiska. Vi är 3 stycken som ska åka den 18jun-4jul. Vi kommer att flyga till Athen och sedan ta båt ut mot öarna. Öarna vi vill besöka är Naxos, Ios och Santorini! Vi vill gärna ha Ios som "mellanö",
vad tror ni är bästa resväg, ska man börja med naxos eller santorini?
går det färjor från athen till alla öar och tvärtom?
vad kostar en båtbiljett ungefär?
vad kan man få boendet för om man letar efter billigast möjliga?
vad kostar ungefär en måltid och vad spenderar man på mat per dag?

Tack på förhand _B-anana
MVH Johanna

Kalimera
2007-01-08, 12:50
vad tror ni är bästa resväg, ska man börja med naxos eller santorini? Jag skulle börja på Santorini, sedan till Ios och avsluta på Naxos innan hemfärden till Aten. Visserligen är båtresan till Santorini lång, men det är ändå värt att börja längst bort.

går det färjor från athen till alla öar och tvärtom?
Inte alla öar, men till de flesta och absolut till och från Naxos, Ios och Santorini.
vad kostar en båtbiljett ungefär? 25 - 30 € med Blue Star Ferries enkel väg.

vad kan man få boendet för om man letar efter billigast möjliga? Svår fråga, beror på ö och hur ni vill bo. Räkna med minst 30 € för er tre.

Marianne
2007-01-08, 12:51
Har ni bokat biljetter redan?
Om inte, då skulle jag rekommendera att ni bokar ENKELbiljetter, t ex UT till Santorini och HEM från Aten - eller tvärtom.

Kalimera
2007-01-08, 12:59
Om inte, då skulle jag rekommendera att ni bokar ENKELbiljetter, t ex UT till Santorini och HEM från Aten - eller tvärtom.Ja, det är ju smartare. Ännu bättre är förstås att flyga tur och retur till Santorini.

westan
2007-01-08, 13:20
Hejsan! Jag och min sambo båtluffade i grekland i somras ( 2006 ). Snacka om underbart.. Vi flög till Aten, tog oss till Atens busshållsplats och tog därifrån en buss ner till Patra. Väl där tog vi en färja över till Korfu. Jätteenkelt. Eftersom vi åkte 17 dagar i början i juni så var det inte högsäsong, tack och lov, vilket gjorde att båtpriserna var lite lägre. Men även att det gick färre färjor. Från Atens busshållsplats kunde man även köpa buss och färjebiljett direkt, vilket vi kom fram till sen var billigare. Gällande boendet gjorde vi som så att vi gick in på några hotell och hörde oss för vad det kostade. Det varierade rejält.. På de flesta öar finns (iaf zakynthos, korfu, paxos) det oftast folk som vill hyra ut hotellrum eller lägenheter redan nere i hamnen när ni kommer till en ny ö. Men ta inte första bästa, fråga gällande förbindelse in till stan, om dem har en broshyr på sig osv. Det gjorde vi och lyckades hamna på bra och mysiga hotell =)... maten var ganska varierande från ö till ö, vi åt nog som billigast på Zakynthos (ca 200kr för oss två på restaurang) och garanterat dyrast på Paxos (ca 180kr för två öl och två riktigt små souvlaki)
hoppas ni får en skojjig resa....

Guldgryning
2007-01-10, 09:29
Hej!

Min erfarenhet vad gäller prisbilden i den Grekiska övärlden efter att euron infördes är att den är näst intill dubbelt så hög som på den gamla drachmerns tid..(DET var tider det!)Men man kan påverka det hela själv till viss del.Själv klarade jag mig på under 500-lappen per dag, inklusive båtresor och rum.Vi la om rutten, vi hade tänkt oss västra cykladerna inledningsvis (Milos, Serifos, Sifnos).När vi började luska på rumspriser visade det sig att dessa var betydligt dyrare än i de centrala cykladerna.Så vi tog rutten Athen (Lavrio)-Syros-Naxos, Folegandros och Santorini (varifrån vi tog flyget hem).Jag betalade inget över 30 euro för ett rum, det billigaste var 25 på Naxos.Ytterligare en faktor är tidpunkten du reser på.Före/efter högsäson, typ att åka i maj och september, efter skolstarten, gör att du sparar många, sköna slantar, både vad gäller boende, färjor och mat.

Sedan lagade vi både frukost och lunch "hemma" på rummet, men gick ut och åt om kvällarna.Jag tog enbart en huvudrätt.Vissa förrätter kan vara lika dyra som en enda huvudrätt.Jag hade med mig 8.000 kr på 16 dagar och behövde inte vara utan mat en enda dag.Hade t.om råd med en god tröstdrink på flyget hem..:-)
En annan sak man kan spara in på är barkvällarna.Drinkarna är inte speciellt billiga, vi köpte hem det vi skulle dricdka och satt på balkongen och njöt av cikadorna och månskenet.

Lycka till med resan och ekonomin!bye_bye