handdator

Visa fullständig version : Färja Skyros-Skiathos


Tomas E
2007-01-07, 16:34
Är som brukligt på väg till Skiathos denna sommaren men tänkte ett lite annat upplägg detta år.

Flyger till Athen och tar buss eller tåg till Evia. Åker med färjan från Kimi
på Evia

Lissi
2007-01-07, 16:46
Du vet väl att du kan åka färja från Rafina till Marmari på Evia. Tar ca 1 timme..Därifrån går buss till Kimi, men bara någon gång om dagen vad vi förstod från i somras..Vi kom till Kimi från Skopelos. Kimi ligger högt uppe i bergen sen är det ca 1 timmes promenad till färjan mot Sporaderna.

Lissi - som just letar boende på Evia inför resan i mars/april

Tomas E
2007-01-07, 16:55
Tack för svaret Lissi,
att Kimi låg i bergen och att det är en bit till färjan hade jag ingen aning om.

Jag funderade på att åka Rafina-Marmari eller Karistos först
men blev lite nyfiken på Eretria. Tydligen kan man ta tåget till Chalkis från Athen. Vet du nåt om Eretria ?

Mvh

Tomas E

Lissi
2007-01-07, 17:02
Jag skrev just till din inbox!

Lissi

Marianne
2007-01-07, 18:12
Tydligen kan man ta tåget till Chalkis från Athen.
Eller bussen. Vi åkte bussen för några veckor sedan, det var en del trafik innan vi kom ut ur stan, men sedan gick det snabbt upp på motorvägen, en tur på ca 1½ timme.

Kalimera
2007-01-08, 07:37
Det finns ingen båtförbindelse mellan Skyros och övriga öar i Sporaderna. Skyros har bara båtförbindelse med Kimi på Evia. Tyvärr.

Lissi
2007-01-08, 08:07
Det finns ingen båtförbindelse mellan Skyros och övriga öar i Sporaderna. Skyros har bara båtförbindelse med Kimi på Evia. Tyvärr.

Fast när vi var på Skopelos i somras så sa de på färjekontoret att man kunde åka från Alonnissos till Skyros..men det var nog bara den vägen då...Men det var som sagt en gång i veckan och jag tror det var må eller tisdag natt Vi sökte nämligen biljett från Skopelos till Skyros, men fick då detta svar.... Men Grekland är Grekland och så mycket har man lärt sig att man får olika svar var gång man frågar.

Lissi

Kalimera
2007-01-08, 08:28
Fast när vi var på Skopelos i somras så sa de på färjekontoret att man kunde åka från Alonnissos till Skyros..men det var nog bara den vägen då..
Det sa man när vi var på Alonissos också, det skulle gå en båt (Nona Mary) i veckan. Men icke. Kollade mer noga när vi kom hem och då visade det sig att det inte stämde.

Tomas E
2007-01-08, 10:13
Tack för svaret, Janne
Vi tar nog färja från Agios Konstantinos till Skiathos, det verkar enklast.

Hälsningar
Tomas E

Lissi
2007-01-08, 11:19
Det sa man när vi var på Alonissos också, det skulle gå en båt (Nona Mary) i veckan. Men icke. Kollade mer noga när vi kom hem och då visade det sig att det inte stämde.

Vilken himla tur att vi inte åkte till Alonnissos då vilket vi först funderade på för att ta nattbåten bara för att mötas av det beskedet ..
Både Evia och Skyros är värda en längre vistelse..
Evia är ju inbokad i månadsskiftet mars-april och den resan planeras för fullt nu....Boendet är det svåraste denna tid om man vill bo utanför Chalkida.

Lissi

Lissi
2007-01-19, 11:10
Skyros har bara båtförbindelse med Kimi på Evia. Tyvärr.

Jag letar febrilt efter båttider Kimi - Skyros men får inte fram några... Är jag för tidigt ute??

Lissi

Tomas E
2007-01-19, 11:52
Jag letar febrilt efter båttider Kimi - Skyros men får inte fram några... Är jag för tidigt ute??

Lissi


Kolla på den här sidan, där hittade jag tiderna när jag letade förra veckan:

http://www.danae.gr/

Gå till "search for your trip"

Kom ihåg att stava "Kymi" annars fattar den inte....;)

/Tomas

Lissi
2007-01-19, 12:04
Jag har "frågat" på hela första veckan i augusti , men får bara svar att det inte finns någon färja denna tid:confused:
Hur lyckas Du???

Lissi

Tomas E
2007-01-19, 12:18
Ok, jag trodde du skulle åka mars/april

Om jag fattat rätt finns det bara tidtabell utlagd som gäller till sista april.
Efter det får vi kanske leva i ovisshet en tag till.
Fick detta svar från Greekferries kundtjänst när jag frågade om tidabeller:
"Timeschedules, prices and availability will not be available until the end of March - beginning of April"

Det är trist att vänta.....

/Tomas E

Lissi
2007-01-19, 12:57
Tack för hjälp...Att jag kikar för augusti beror på att vår planerade luff då till Sfnos, Serifos o Syros verkar bli så himla dyr då rumspriserna på dessa öar ligger på 65-80 euro natten. Jag har frågat på ett tiotal pensioner nu och priserna är samma överallt. Att åka obokat är ju också ett alternativ, men då många greker och italienare kommer till dessa småöar och det är ont om rum så kan det ju bli jobbigt att hitta rum. Då funderar vi istället på att åka runt på Peloponessos i mars -april den veckan vi är i Grekland och sen ta Evia-Skyros i aug istället. Evia var inte alls så dyrt i juli-aug förra året och det kanske inte Skyros heller är..Vår gräns för rum är ca 50 euro/natt beroende på läge.

Att vänta är kul!;)

Lissi - som funderar vidare

CarinaN
2007-01-19, 13:30
Jag letar febrilt efter båttider Kimi - Skyros men får inte fram några... Är jag för tidigt ute??

Lissi

Ja, du är för tidig:) .
Vi brukar åka i juni. Då får vi fram båttiderna tidigast i april om jag inte minns fel.

Inget är som väntans tider!

Carina