handdator

Visa fullständig version : Båtluff 2007, resrutt?


lisab
2007-01-04, 23:02
Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn (13,10 och 3 år gamla) som ska ut på vår premiärtur som öluffare. Vi flyger till Aten den 16 juni och vänder hemåt den 5 juli. Vi har blivit väldigt nyfikna på Milos och funderar också på Naxos och Paros. Går det att ta sig från Milos till antingen Naxos eller Paros eller är det ingen god idè att ta dessa öar på samma rutt?

Hälsningar
Lisa:confused:

368rob
2007-01-04, 23:19
Vi reste till Milos via Sifnos och Serifos för några år sedan. De öarna ligger på samma färjerutt så det finns många alternativa avgångar. Jag kan tänka mig att man får planera lite noggrannare om man tänker ta sig "på tvären" till Naxos. En fördel med Serfios är att det är nära Piraeus. Milos är f ö en riktigt häftig ö med märkliga naturupplevelser.

Rob

Stina
2007-01-04, 23:27
Hej!
Det finns förbindelse mellan Milos och Paros tror jag, men nog bara ett par gånger i veckan.

Sträckan Paros-Naxos trafikeras däremot flera gånger dagligen.

Kan vara lite knepigt att ta sig mellan västkykladerna och de mer östliga/centrala.

MEN! Ni bör ju inte missa Sifnos när ni ändå är åt det hållet!
Sifnos är lätt att bli förälskad i, det lovar jag! :)
Om ni mot all förmodan;) sedan vill vidare från Sifnos så finns det förbindelse därifrån till Paros(dock ställs båtarna in ibland!)

Mvh. Stina

Bossew
2007-01-05, 08:54
funderar också på Naxos och Paros. Går det att ta sig från Milos till antingen Naxos eller Paros eller är det ingen god idè att ta dessa öar på samma rutt?


Panagia Chosoviotissa trafikerar dessa öar. Angör många trevliga öar efter vägen och är ofta försenad men har man tid och vädret är bra får ni en härlig tur. Trivs man inte på båten kan man ju hoppa av :) då den som sagt angör många trevliga öar.

bosse

Stina
2007-01-05, 18:15
Panagia Chosoviotissa trafikerar dessa öar. Angör många trevliga öar efter vägen och är ofta försenad men har man tid och vädret är bra får ni en härlig tur. Trivs man inte på båten kan man ju hoppa av :) då den som sagt angör många trevliga öar.

bosse


Just den båten var det som vi åkte med från Paros till Sifnos, den gick då bara en gång per vecka(2005).
Övriga veckodagar trafikerades rutten av en speedboat som jag just nu glömt namnet på. Speed-båten ställdes dock in vid flera tillfällen.

Panagia Chossoviotissa tyckte vi om endast för att den tog oss till Sifnos och för att den var billig.
Vi kallade den "Dieselmonstret"! Var man än satt(även inomhus)kände man dieseldoft...det i kombination med en hel del vågor och vind gjorde oss alla lätt illamående:eek:

Men som sagt billiga biljetter och många trevliga öar på vägen:)

Mvh. Stina

lisab
2007-01-05, 20:14
Hej igen!
Tack för Era svar.
Var inne och sökte på båttidtabellen (hittade inte den förut) och såg att det i alla fall går 1 båt i veckan mellan dessa öar så det kanske får bli Milos, Naxos och någon mer minde ö. Det verkar vara lite praktiskt att hamna på Naxos när man är nybörjare för att sedan åka vidare till mindre öar. Vi njuter i alla fall av att sitta och planera vår första utlandssemester med våra barn, känns lite som halva nöjet faktiskt.

Hälsningar
Lisa_B-anana