handdator

Visa fullständig version : Aten


Riitta
2007-01-03, 16:14
Vi har det bra,nej,bast:D Sol och varme och full fart.Har gjort Pireas i dag:) Hittade ett stort varuhus,dar vi shoppade. Igar kvall fick vi vara vagvisare for en kille fran santorini, som blev imponerad av att vi har akt hit for att lyssna pa musik:D En taxiforare tyckte vi skulle visa vagen for honom ocksa:) Hur kan dom klara sig utan oss har overhuvudtaget:eek: ;) Nu har vi fikat med Vassilis och han ringde sin kusin som jobbar pa Athinon arena och skall se till sa vi far fina platser i morgon_B-anana Nu maste vi vila lite for att orka vidarebye_bye

Riitta o Karinbye_bye bye_bye

Marianne
2007-01-03, 16:42
Kul att läsa att ni har det bra, Riitta och Karin. Bäst, naturligtvis!
Men det har man ju när man är i Aten!!!
Hälsa så gott till Athina och alla vännerna!
Specielt till Minos, Panagiotis, Dimitris, Nikos, Spiros, Jiannis, Antonis (Remos alltså:rolleyes:) och alla andra glada och vänliga greker.
Njuuut!

Marianne & Jensbye_bye

PS. Glöm inte att kolla fullmånen över Akropolis i natt när ni kommer hem (eller kanske innan ni går ut;)). Fantastiskt syn:)!

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/IMG_6002c.jpg

Lissi
2007-01-03, 16:50
ÅH så härligt allt låter!
Om 6,5 vecka är det vår tur!!
NJUUT!!!
Lissi

Tom
2007-01-03, 18:50
Marianne & Jensbye_bye

PS. Glöm inte att kolla fullmånen över Akropolis i natt när ni kommer hem (eller kanske innan ni går ut;)). Fantastiskt syn:)!



Här kan ni kanske se fullmånen !flabb_flab

http://nifada.com/webcam/panorama.htm

/ Tom

karinafp
2007-01-05, 13:40
Fullmanen kollad. ;)

Remos ocksa kollad. :o Han kanner oss nu; har kysst oss bada... bildbevis finnes denna gang, inte pa kyssarna men definitivt pa kroppskontakt...Ang_elx Fick tillfalle att prata en stund med honom, och han ar vederborligen imponerad av att vi har sett honom sa manga ganger...

Han sjong aven Anoulas favvissang, Ola eine ena psema ... eat your heart out, Anoula! bye_bye bye_bye

Remos rules!!!_B-anana _B-anana _B-anana

Riitta och Karin
trotta men glada (sov tre timmar innan vi gav oss ut pa dagens forsta langpromenad.... man ar val inte i Aten for att sova!!)

Kalimera
2007-01-05, 14:32
bildbevis finnes denna gang,
Får vi se när ni kommer hem? :)

Goliat
2007-01-06, 03:24
Får vi se när ni kommer hem? :)

Får vi se OM ni kommer hem???

Kram på er båda!
Ha det underbart där nere!

Göran

Ivi
2007-01-06, 11:43
Jisses flickor! Det blir tuffare och tuffare tempo på era resor! :eek:
Kan nästan höra snarkningarna, när ni väl har satt er ner på stolarna i planet hem flabb_flab

Avis? Jag? Neeej....;)

Ivi bye_bye

Lissi
2007-01-06, 21:32
Tala om att man blir IMPONERAD!!!!
Pantertanter i Aten!!!:D :D

Lissi - som längtar till v 8, men som bara går på konsert om Dalaras eller Haris Alexiou sjunger....

Marianne
2007-01-06, 23:16
...längtar till v 8, men som bara går på konsert om Dalaras eller Haris Alexiou sjunger....
Glöm inte att kolla konserthuset Megaron Mousikis om Dalaras/Alexiou tillfälligtvis sjunger där medan ni är i Aten. Det är inte ofta, men det händer någon enstaka gång.
Vi har varit på konsert där (tyvärr inte med Dalaras) - det var en upplevelse bara att se konsertsalen!klapp_klap
Tänk om ni skulle ha sådan tur att Dalaras eller Alexiou sjunger där...Ang_elx :D bye_bye

karinafp
2007-01-08, 12:29
Får vi se när ni kommer hem? :)

Förhoppningsvis blir det så. Beror på huruvida Riitta lyckades komma hem med kameran välbehållen. flabb_flab (Min egen valde att köra slut på batteriet just denna kväll. :( ) I så fall kommer det nog några bilder i reseberättelsen så småningom... om vi inte lägger upp en egen Remostråd. ;)

Karin
på jobbet, men enbart lekamligen...;)

Kalimera
2007-01-18, 11:10
Nu finns det bevis! :)

Karins och Riittas bravader i Aten finns nu som resebrev. Länk ligger från förstasidan.

Malina
2007-01-18, 11:54
Tack Riita och Karin för ett mycket trevligt resebrev!!!!!

Abi
2007-01-18, 14:49
Nu finns det bevis! :)

Karins och Riittas bravader i Aten finns nu som resebrev. Länk ligger från förstasidan.

klapp_klap Tack det var verkligen underhållande, och vilka fina bilder:D.

bye_bye Abi

Marianne
2007-01-18, 15:21
Tack för att vi får dela resan med er. Det var verkligen ett trevligt resebrev och härliga bilder, det var som att komma dit ner igen. Härligt!
Och så rar han ser ut, Remos.:)

Riitta
2007-01-18, 18:11
Det var ju mycket tack vare dig Marianne som alla Atenresorna har blivit så bra:) Som alla tavernatipsen vi fått och testade den här gången.Vi var så nöjda med alla:p Fast Remos fixade vi själva,mest Karin förstås:D ;)

Riittabye_bye

Annki
2007-01-18, 18:19
Tack för erat härliga resebrev Riitta och Karin, jag har precis läst det och tittat på alla fina bilder. Det kändes som om man var där själv nästan, förstår att ni måste ha haft en underbar vecka i Aten. Jag älskar resebrev, men det värsta är att man börjar längta så..........

Ann-Kristin bye_bye

karinafp
2007-01-18, 18:22
Och så rar han ser ut, Remos.:)

Det ÄR han! Mycket vänlig, trevlig och generös med sig själv. Uj. om man vore 20 år yngre... flabb_flab

Karin
som längtar tillbaka snyft_drop

Lissi
2007-01-18, 21:06
TACK tjejer för ett härligt resebrev....

Om 4 veckor är det vår tur att njuta av Aten.....:D _B-anana

Lissi

kari
2007-01-18, 22:39
Uj. om man vore 20 år yngre... flabb_flab Karin som längtar tillbaka snyft_drop
- unødvendig gråte over alderen, Karin ;) - HVOR gammel er ikke Marinella flabb_flab flabb_flab flabb_flab Kari
- som ikke har lest reisebrevet enda! (men jeg g l e d e r meg til det - og bildene :D)

Athanasia
2007-01-19, 08:13
Kul att läsa om Era bravader i Aten.:)

Marianne
2007-01-19, 13:33
...alla tavernatipsen vi fått och testade den här gången.
Det är ju extra roligt när det man tipsar om blir en succé, så jag är glad att ni var nöjda.
Att det var trevligt på Taverna Kira ki Archontissa, Agion Anargiron 4 i Psirri var ju inte BARA den goda maten och musikens skull men även det trevliga sällskapet skulle jag tro:D.
Kul att ni åt på Ouzerian Athanaïkon, Themistokleos 2 vid Omonia (stängt kvällar och söndagar), maten här är ju i topp, MASSOR av smårätter att välja imellan, och ganska kul med denna del av vardagslivet, affärsmän, shoppande damer och annat gott folk.
Ouzerian Kapnikarea på Hristopoulou 2 vid Ermou 57 (alltså en liten gränd på vänster sida EFTER att man passerat gatan med namnet Kapnikarea - som kyrkan för övrigt också heter, den lilla söta som ligger mitt på Ermou, om man kommer från Syntagma) är ett härligt litet ställe med goda smårätter och oftast levande musik, perfekt för en lunch när man shoppar i området. Kan vara lite stilla där mitt/sist på eftermiddagen, men ofta är det fullt med härlig stämning på grund av musikanterna och den goda maten. Stänger kl. 19.

Sen undrar jag om ni har provat Taverna Estoa, Riitta/Karin? Eller I Stoa heter det väl. Ligger på Evripidou som går parallellt med Saluhallen och korsar Athinas. Kommer man från Ermou så ligger den på vänster hand efter att man passerat hallarna. Detta är en taverna ni måste prova nästa gång annars, SÅ annorlunda från Athanaïkon t ex. Man tror nästan inte att det är en taverna när man kommer till nr. 63 B på Evripidou, men gå bara in, det är en upplevelse. Titta gärna ut i köket också! Omtalad i Carl Butlers 'I grekiska kök'.

I och vid Saluhallen finns också flera intressanta ouzerier med goda smårätter och massor att titta på!

... och det där med Remos, det klarade ni ju bra själva...klapp_klap - man kan kanske få lite tips eller ett tel.nr. till 'kusinen' om man skulle komma i närheten av Athinon Arena igen...flabb_flab ;) :)

Riitta
2007-01-19, 16:28
ESTOA klarade vi av redan på första besöket och likaså förra året:) Kände till det från Carl Butlers kokböcker,som jag gillar mycket:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/ScannadekortAten004.jpg

Riittabye_bye

Ivi
2007-01-19, 17:49
Har nu läst resebrevet. Härligt att få vandra med er genom gatorna! :) Är VÄLDIGT imponerad över alla gatunamn i berättelsen :eek: Går ni med en liten anteckningsbok på er hela tiden?

Ivi

Lissi
2007-01-19, 17:59
Riitta!
H Stoa!! 2 gånger har jag ätit där..jättemysigt!
Förra nyår var vi där men bara hälsade på ägaren, det var för tidigt för lunch..I februari blir det minst en lunch där...Jag gillar stället jättemycket!
Deras BIFTEKI!!!!!:p :p :p När jag sist åt där 2001 såg vi när ägaren/kocken styckade det kött han sen malde till färsen och som han direkt stekte till bifteki! Kan det bli färskare??? Vinet vi ville dricka fick vi själv tappa ur en av tunnorna längs väggen....
Bordet Du har vid väggen på Din bild satt vi förresten vid;)

Lissi - som snart räknar ner till Aten

karinafp
2007-01-19, 18:34
Går ni med en liten anteckningsbok på er hela tiden?

Mycket kort svar:

Ja!

flabb_flab

Karin

Riitta
2007-01-19, 19:03
Inte VI,men Karin;) :D
Riittabye_bye

kari
2007-01-23, 23:25
[quote=kari;71375- som ikke har lest reisebrevet enda! (men jeg g l e d e r meg til det - og bildene :D)[/quote]
Jeg hadde STOR GLEDE av både REISEBREV 1 klapp_klap og 2 klapp_klap , og a l l e de fine bildene, TUSEN TAKK, KARIN OG RIITTA klapp_klap - HVA dere rakk med :D
- kanskje jeg skulle begynne å stå opp litt tidligere om morgenen :rolleyes: :)
bye_bye Kari