handdator

Visa fullständig version : Boende på Nisyros


eja
2007-01-03, 14:07
Vi planerar att vara på Nisyros en vecka i slutet av juni. Har någon förslag på boende för en familj med två barn?

inkfish
2007-01-03, 15:26
Det dräller inte av alternativ på Nisyros. I hamnen finns några hotell - lite större för att vara på en liten ö. Minns dock inte namn på nåt av dem, har inte bott där.

Jag föredrog att bo inne i Mandraki (huvudbyn). Visserligen är gångavståndet från hamnen inte många minuter, men jag ville hellre bo inne i byn ändå.

Hotell Porfyris är det större alternativet. Ganska stort för att vara liten ö, litet slitet men fullt ok och med havsutsikt och t o m pool. Förmodligen är det det bästa valet om ni reser med barn - det är dåligt med stränder på Nisyros och barnen vill väl bada, gissar jag.:)

Skulle jag återvända till Nisyros (vilket jag hoppas jag gör) skulle jag välja Ipapandi. Det är ett litet pensionat som ägs av paret på restaurang Panorama alldeles intill. Inte för att Porfyris var dåligt men för att jag föredrar riktigt små ställen.

Det finns också ett hotell Nisyros inne i Mandraki, det såg väldigt slitet ut redan för fyra-fem år sen men hade bra läge.

Arne
2007-01-03, 16:14
Kantänka Antinissyros kunde ett alternativ vara??

Arne
(OBS!!! Joke)

inkfish
2007-01-03, 21:43
Vik hädan onde man!:mad: ;)

Eja - Arnes inlägg anspelar på ett helt otroligt aprilskämt som han var skyldig till här på Kalimera. Och som EN person gick på. Jag vill helst inte säga vem:o :o

Zanét
2007-01-03, 22:38
Och som EN person gick på. Jag vill helst inte säga vem:o :o
Mitt minne säger mig att denna person inte är alldeles obekant :cool:

//Zanét bye_bye

kari
2007-01-04, 17:51
Skulle jag återvända till Nisyros (vilket jag hoppas jag gör) skulle jag välja Ipapandi. Det är ett litet pensionat som ägs av paret på restaurang Panorama alldeles intill.

Vi har bodd på Ipapanti to ganger og liker oss veldig godt!!!
Rommet er e n k e l t, men OK synes vi.
Vi har bodd i 2 etg og utsikten er kjempefin!
Kari

Kalimera
2007-01-05, 09:03
Jag har bott på Hotel Porfyris två gånger. Bra ställe om man får rum åt havet, helst högst upp. Fin utsikt. Tvivlar däremot om det passar er eftersom ni är fyra personer. Vet inte om det finns så stora rum. Ipapanti som nämns ovan är familjärt och passar säkert bättre. Telefon: 22420-31185. Om Hotel Porfyris finns att läsa under Nisyros här på Kalimera. Det finns även några pensionat i hamnen, jag har alltid ratat dem för att de ligger just i hamnen, det är en bit att gå hem. Inte så långt, men ändå.

kari
2007-01-05, 21:44
Mitt minne säger mig att denna person inte är alldeles obekant :cool: //Zanét bye_bye

flabb_flab flabb_flab flabb_flab - Kari

øyvind
2007-03-21, 17:22
Ligger flere koselige bosteder til venstre når du går iland. Nissyros fortjener virkelig et besøk ikke minst på grunn av vulkanen og naturen...Vi planerar att vara på Nisyros en vecka i slutet av juni. Har någon förslag på boende för en familj med två barn?

eja
2007-05-21, 22:16
Tack för boendetips!
Nu är rum bokade på Hotel Porfyris (barnen insisterade på hotel med pool eftersom det verkar vara lite si och så med stränder), men nu är frågan, hur sjutton tar man sig dit. Är det verkligen säkert att det går utflyktsbåter över från Kos? När jag sökt på färjeförbindelser så finns det bara EN i veckan, kan det verkligen stämma?
Och så behöver vi en första övernattning på Kos eftersom vi landar vid 22-tiden, och då lär det knappast gå några båtar.
Var är bäst att övernatta? Har någon något förslag, det får vara hur enkelt som helst eftersom det bara handlar om att sova en natt.

Eja

inkfish
2007-05-21, 23:09
Nu är minnet dimmigt men: jag TROR att utflyktsbåtarna till Nisyros går från Mastichari på Kos. I så fall är det ju där ni bör övernatta.

Vill dock gärna ha bekräftelse från som vet säkert.

Har ni badsugna barn med så är Porfyris jättebra, det är lite besvärligt att bada på Nisyros annars.

Edit: Det här hittar jag vid en hastig sökning om Mastichari: Popular daytime excursions include cruises to the neighbouring islands of Nisyros, Patmos and Kalymnos.

Susie
2007-05-22, 12:44
For nogle år siden tog jeg en af udflugtsbådene fra Kos by til Nisyros og den almindelige færge retur nogle dage senere.
Forhør dig på havnen, der hvor alle turbådene ligger.
Husk at sige til kaptajnen, at I ikke skal med retur, så de ikke savner jer, når de senere på dagen skal tilbage til Kos.
Rigtig god tur.

Kalimera
2007-05-22, 12:50
När jag sökt på färjeförbindelser så finns det bara EN i veckan, kan det verkligen stämma?

Jag har åkt Flying Dolphin från Kos till Nisyros fler gånger. Vet inte om de går i år. Kanske dyker det upp fler båtar senare. Annars kan ni åka från Kardamena på Kos, enligt GTP (http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSDO31,11498,6&Destination=EGRSDO32NISMAD,11520,8)finns det fem avgångar i veckan därifrån. tar bara en timme.

Jag har bott på Hotel Yiorgos i Kos stad. Bra ställe. Vet inte om de accepterar att ni bara stannar en natt, men väl värt att fråga. Mejl: yiorgos@kos.forthnet.gr (yiorgos@kos.forthnet.gr)

Bluesea
2007-05-22, 13:17
När vi var på Kos förra året, bodde vi också på Yiorgos, och det ska inte vara några problem att stanna en natt. Sedan åkte vi till Tilos 6 på morgonen från hamnen och den båten lade även till på Nissyros.

På Nissyros bodde vi i ett privatrum mitt i byn ovanför ett bageri. Härlig utsikt mot havet, och billigt var det. 30-35 Euro eller nå't sådant. En skön ö när öborna väl fattar att ni inte ska åka tillbaka till Kos samma dag. Helt andra priser redan dag två för vi som stannade kvar. Kul...

Bluesea

anncha50
2008-06-20, 19:57
Jag hoppas det går bra att "ta upp en gammal fråga" som för mig just nu är i högsta grad aktuell. Vi ska bege oss ner till Greklands sydöstra hörn för första ggn. Vi flyger till Kos och landar torsd 25 juni kl 04.45.
Jag tror då att vi kan ta en färja kl 06.00 till Nisyros. Jag vet inte från vilken hamn den båten går? Om vi missar den av ngn anledning, finns det då en utflyktsbåt på torsdagar? Det verkar ju inte säkert att de går varje dag. Det kanske går en Flying Dolphine? Det verkar ju som om chansen är ganska stor att vi tar oss dit på ngt sätt?

Vi tänkte sedan ge Nisyros en chans , trots att vi märker att den ön "inte faller alla i smaken" Men det gör mig ännu mer nyfiken. Då är den ju antagligen inte så exploaterad.
Behöver man boka boende på Nisyros?
Vi funderar att försöka att bo på Pension Ipapanti eller i ett rum ovanför bageriet, som några har tipsat om.