handdator

Visa fullständig version : Rysansvärda måltider i arkipelagen!!!


Arne
2006-12-30, 13:14
För ett antal år sedan bevistade vi Astypalaia, en i alla avseenden mycket trivsam grekö.

Det var för övrigt just vid detta tillfälle vi för allra första gången träffade Janne och Camilla.

Alltnog, den första kvällen intogo vi vår middag på den trivsamma Tavernan belägen just vid Hotel Paradissos på deras altan. Tavernans specialitet för veckan var "Tunefish from the Owen" Mycket delikat ehuru lite dyr.

På aftonen den andra kvällen ville vi prova granntavernan, den just på andra sidan gatan, Maistrali Restaurant

Hustrun beställde en soppa och Arne sporde om det fanns grillad Tonfisk att få. Visst, vi har tonfisk, och beställde genast Arne tonfisk med friterad potatis.

Hustruns soppa inkom samtidigt med Arnes "Tonfisk"
Denna tonfisk visade sig vara illasmakande "Svärdfisk-kotletter med ben" Den friterade potatisen hade särpräglade drag av strimlad mahognybyrå såväl visuellt som smakmässigt sett!!

Arne klagade genast men möttes av idel oförstånd. "Detta är tonfisk, och kanhända potatisen blev väl mycket friterad"

Vi avslutade snabbt måltiden med att husets kattor ogenerat matades med "Tonfisken".

Har ni andra erfarenheter av rysansvärda måltider i arkipelagen??

Delgiv oss detta gärna!!

Arne och Hustru Birgitta

inkfish
2006-12-30, 13:52
Kul ämne Arneklapp_klap

Men hur jag än rådbråkar minnet kan jag inte komma på nåt riktigt vämjeligt. Förmodligen förtränger jag sånt.

Däremot minns jag en del besvikelser som helt enkelt grundade sig på fel förhoppningar. Första gången jag beställde fisksoppa trodde jag att det var en krämig bouillabaisse jag hade beställt - och blev ytterst besviken när det kom in en tallrik klar grönsakssoppa ā la Bong med en grå till synes självdöd firre som glodde på mig med stela ögon. Brr.

Fast senare har jag ätit liknande soppa som varit jättegod. Och fisken har INTE varit självdöd:p

Zanét
2006-12-30, 17:21
Dylika upplevelser kan jag nog bara dra mig till minnes en enda gång och handlade då om jäst tzatziki.

Vi var på Santorini och på moped konkade vi upp mot en taverna som ligger strax nedom fyren. Väl där satte vi oss ner och hade en vidunderlig utsikt över resten av ön och i vanlig ordning beställde vi in ouzo-mezé och vår servitris var en liten tjej på sådär 9-10 år. När väl tallrikarna kommit in och vi skulle börja hugga in märkte vi en märklig doft men kunde först inte begripa var den kom ifrån, men när det var dags med tzatzikin blev vi klart medvetna om vad det handlade om - Den var jäst till den milda grad att det bubblade om den och sambon kallade genast på den lilla tjejen och sa att det nog blivit fel och att hon kunde ta ut tallriken. Vi hörde att det blev ett jäkla liv ute i köket men ingen kom tillbaka till vårt bord. Till slut kallade sambon på ägaren som var totalt oförstående inför klagomålen samtidigt som han öppet klagade på sin lilla dotter som inte var värd någonting. Utsikten över calderan tappade sin harmoni och vi skyndade oss att äta lite av det andra vi hade på bordet. Någon ny tzatziki fick vi inte och efter många om och men blev det även avdrag på notan för den jästa tingesten. Det är nog ingen överdrift att vi var rätt så förbannade när vi åkte därifrån samtidigt som vi tyckte rejält synd om flickan som mer behandlades som slav än som husets dotter.

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-12-30, 19:32
Urrk. Och stackars tös. Det är inte alltid lätt att hålla gränsen mellan pittoreskt familjeägt och barnarbete:(

Zanét
2006-12-30, 20:34
Urrk. Och stackars tös. Det är inte alltid lätt att hålla gränsen mellan pittoreskt familjeägt och barnarbete:(
Nä, det var hemskt att se hur de behandlade henne och jag kunde inte släppa henne ur mina tankar resten av dagen. Stackars tjej!

//Zanét bye_bye

PO
2006-12-31, 00:24
Vi har nog haft tur, tråkigt eller inte prisvärt är lägsta betyg.
Jag åt en svindyr grillad "silver bream" på Kalymnos och den var iofs
lika kul som pulvermos men inte rysansvärd.

//PO :p

malou
2006-12-31, 09:07
Jag åt en svindyr grillad "silver bream" på Kalymnos och den var iofs lika kul som pulvermos men inte rysansvärd.
//PO :p

:D 'Fresh white fish' - også på Kalymnos - viste seg å være en merkelig brun-grønn røkt fisk som var varmet opp.

YsterSyster
2007-01-03, 13:55
Ett missöde inträffade för våran del på Kos ett år. Efter några veckor ute på resande fot var Kos ön vi skulle flyga hem ifrån. Våra smaklökar längtade efter lite starkare kryddor så vi åt middag på en stor Mexikansk restaurang a lá turistfälla. Personalen hade sombreros på sig Ang_elx - behöver jag säga mer!?

Servitören var hög som ett höghus så det var otäckt! Maten gick väl för all del i och var stark men servitörens påtända tillstånd gjorde oss skräckslagna! Jag ville ha en Margurita men han påstod att ismaskinen var sönder trots att andra servitörer bar in sådana till övriga gäster. Vågade inte säga emot heller..........

Lärdomen av detta har blivit att hur mycket vi än längtar efter annat kök än det grekiska så väntar vi tills vi kommit hem till Sverige! Nu kan vi bara skratta åt det om någon av oss säger att vi ska äta mexikanskt el dyl. när vi är i Grekland - men då var det inte trevligt!

inkfish
2007-01-03, 15:28
Servitören var hög som ett höghus så det var otäckt!

Jösses, vilken upplevelse:eek: flabb_flab