handdator

Visa fullständig version : Rensa datorn


Peter
2006-12-30, 00:53
I samband med att jag försökt hjälpa en god vän med en dator som krånglar så fick jag hänvisning till en för mig tidigare totalt okänd sida: http://safety.live.com/site/sv-SE/default.htm Den kommer från Microsoft och jag har kört allt och det fungerar perfekt. Att köra hela paketet tar rätt lång tid. Upp till ett par timmar! Men det rensar och snabbar upp datorn ordentligt. Jag vill påstå minst 25 % snabbare! Och då var min dator redan innan rätt välskött!

Vill man bara köra en snabbis så använd bara "Rensa-funktionen". Den är mer omfattande än "Rensa" som finns under "systemverktyg" i XP. Och den hittar och rensar bort mycket skräp som slöar ner datorn....

En annan sak jag hittade i samma veva var att kolla hur mycket tilläggskomponenter till Explorer som bara ligger och stör. Dessa hittar man under Verktyg - Hantera tilläggskomponenter. Vissa måste finnas där för att det hela ska fungera. Men nu har jag bara tre kvar. Det var många fler innan jag började kolla.

Dessutom bör man titta på startfilen och ta bort ev onödiga pgm där, som jag påpekat tidigare. Jag kan göra det via ett speciellt pgm, men man kan göra det via XP också, fast jag kommer inte ihåg hur...

Då dyker frågan upp om jag törs ta bort det här pmget...? Det enklaste sättet att kolla det är att söka på Google!!! Bara kopiera eller skriv in exakt namn på det man undrar över och sök! Man får mängder med svar för det är alltid någon annan som frågat samma sak tidigare. Men kolla flera svar för ibland kan de vara lite motsägelsefulla.

Peter - Agent 008 med rätt att resa...

PO
2006-12-30, 11:24
Jag testade Safety.live i natt (kollade bara att det verkligen kom från MS)
och kan bara instämma, lättskött & effektivt! Även min pc piggnade till lite. Tackar för det! :)

Programmet Du glömt heter msconfig (start, kör, msconfig)

Ett annat bra nyttoprogram är ProcessExplorer (http://download.sysinternals.com/Files/ProcessExplorer.zip), där får Du mer (än du behöver) info om varenda process som snurrar på burken.

Dessa program brukar beskrivas som "kraftfulla" vilket på svenska betyder att man kan ställa till med mycket skit på kort tid, användes alltså med eftertanke!

Gott Nytt År!

//PO

Tom
2006-12-30, 13:44
Men det rensar och snabbar upp datorn ordentligt. Jag vill påstå minst 25 % snabbare! Och då var min dator redan innan rätt välskött!

Hej & Tack för tipset Peter !
Det behövde min dator verkligen. Gjorde en diskdefragmentering härom dagen. Men detta gjorde verkligen susen minst 30 % !
/Tom

bon
2007-01-05, 23:17
Rensade datorn, och programmet hittade en del, men den blev tyvärr inte så himla mycket snabbare. Däremot när ringde jag telia och sänkte min internetmånadskostnad med en femtilapp och höjde hastigheten från 0,5 till 8 så blev det fart så man blir fartblind.

birgitta

:D :D

inkfish
2007-03-12, 12:57
Jag har kört den där rensningen tidigare utan problem. Men nu går det inte och jag TROR att det är sen jag skaffade IE 7 som det inte funkar.

Jag får hela tiden felmeddelandet "det är skriptfel på den här sidan, vill du fortsätta köra skriptet?"

Och det vill jag ju men det går inte, samma felmeddelande kommer upp. Det verkar vara något på sidan som inte kan laddas...?

PO
2007-03-12, 13:17
Den tuggar just nu på en bärbar med XP,SP2,IE7 det verkar gå smärtfritt
trots erkänt elak brandvägg på jobbet.
Hur långt kommer Du i programmet innan det skiter sig?

Jag kör den härifrån (http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm) om det ev skulle finnas fler varianter.

//PO

inkfish
2007-03-12, 13:22
Samma ställe som jag är på. Jag väljer Fullständig servicegenomgång och öppnar nytt fönster med hjälp av ctrl (popupstoppern kräver detta), sen kommer scripfelet just när det nya fönstret ska ladda klart. Påstår att det är nåt felaktigt tecken på sidan.

PO
2007-03-12, 13:53
Testa att avaktivera popupstoppern, en del script "vill gå klart i startfönstret"

//PO

inkfish
2007-03-12, 15:17
Okej, ska testa när jag har bättre tid än just nu. Dock har jag haft den här popupstoppern i flera år och har ju kunnat rensa datorn med den där länken tidigare.

Tack!

ENIAC
2007-03-12, 19:12
Nu har jag kört igenom min dator. Fullständig genomgång plus defrag av en hd tog 4-5 timmar... :o Datorn är möjligtvis lite snabbare, men inte särskilt märkbart i så fall. Inga spionprogram eller annat jox upptäcktes så det är ju bra! klapp_klap
Annars brukar jag använda Spybot SD. Är nog lite samma sak, tror jag.

babsan
2007-03-22, 22:51
Okej, ska testa när jag har bättre tid än just nu. Dock har jag haft den här popupstoppern i flera år och har ju kunnat rensa datorn med den där länken tidigare.

Tack!
Inkfish, hur har det gått med rensningen? Fick du någon ordning på det?Jag skulle rensa grabbens dator, men fick också upp scriptfel, så det fick vara.

Barbro :)

inkfish
2007-03-22, 22:56
Nej, jag har inte fått ordning på det. Har inte testat utan popup-stopper - det har ju fungerat tidigare, trots stoppern.

På min gamla jobbdator fick jag ofta scriptfel. Gissade då att det berodde på att webläsaren var gammal. Men på min dator hemma har jag ju fräscha grejer:(

babsan
2007-03-22, 23:03
Okej. Jag får ta och höra med killarna på jobbet om de vet hur man ska lösa det.

Barbro :)

inkfish
2007-03-23, 15:11
Skriv gärna en rad om du får nån aha-upplevelse;)