handdator

Visa fullständig version : April/maj resa till Kreta


akb
2006-12-22, 21:44
Jag och min dotter på 11 år vill resa till Kreta i april/maj.
Något förslag på vart vi kan ställa vår kosa?
Tösen gillar bad och shopping och gärna ett ställe där hon kan träffa andra barn. Själv badar jag gärna och läser en bok i skuggan. Vi vill gärna hyra bil, så vi kan ta oss runt och rå oss själva. Den goda maten är en självklarhet...
Vad säger ni, har ni några förslag till oss?

pigi
2006-12-23, 04:02
Rethymno....alla gånger.

Har ALLT om man ska resa ensam med barn. Shopping för både stora och små damer. Gå i de gammla gränderna och titta men handla längre "upp" i stan i de fastboendes kvarter. (skor, kläder,smink) jätteroliga butiker för den "lilla damen"...allt är ROSA ! (inget är av dålig kvalite , således ej heller billigt)

Gå på den lokala marknaden varje Torsdag där finns allt! ( vid bussterminalen)

Välj villken strand som helst på 1,5 mil....men ska dottern bada och du sola med drink i hand är "Beatchen" (hur fasiken stavar man) efter piren ( precis före Venetianska hamnen) lugn o bra.

Se bara upp för vågor (röda flagg, ensamstående skandinaver o plastpåsar)

Ensam med barn är aldrig ett problem var man än hamnar här i värden._B-anana klapp_klap

aake
2006-12-23, 15:41
Hej!
Naturligtsvis ska ni resa till Rethymnon! Staden har det mesta. Utmärkt strand,pool på många hotell,massor av matställen,många sevärdheter,underbara människor,osv osv. Att hyra bil är inget problem,men se upp i trafiken! Om ni vill handla billigt så gå upp i stan en bit, för efter strandpromenaden är butikerna mycket dyrare. Själv åker jag dit slutet av maj i två veckor_B-anana .
Innan du beställer resan så kolla restiderna. Reser du med Fritidsresor har du en besvärlig hemresa,men Ving har mycket bra restider.
Hälsn.aake

Lissi
2006-12-23, 17:46
..och jag som varit både i orterna väster om Chania och i Rethymno säger tveklöst CHANIA-området... Chania är 1000ggr mysigare än Rethymno och alla orter som ligger i ett pärlband längs kusten västerut har bra bad etc..Platanias som bas och så närheten till Chania skulle jag rekommendera.... Från Chania med bil når ni lätt massor av sevärda platser!! Köp Jannes e-guide över Chania -området och ni har massor av tips för en lyckad semester!

Lissi

Argyris
2006-12-24, 10:13
Jag håller med Lissi,

jag har varit i Rethymnon, Georgopoli och Chania, jag gillar Chania området mycket mer.

Man kan hitta båda lunga ställen och party ställen, både stora stränder och små badvikar...

Helt enkelt allt vad man vill ha. Desutom är transfer från Flyget närmare i Chania.

/Nico

Maya
2007-01-29, 19:18
Agia Pelagia är en pärla för barn i din dotters ålder. Lugn och mysig liten by. Kanske inte så mycket shopping men mycket barn. Värsta backen ner till byn som ligger en bra bit ner från huvudvägen på Kreta...den är inte att leka med, bussen fick backa sig ner för att komma neråt!

Rethymnon är nog den bästa av alla på kreta, strand, stad, gamla stan, hamnen, shopping ja det finns det gått om i Rethymnon. Lagom bussresa från Chania.

Hersonissos är stället med bästa draget, nog inte för en 11 åring mest ungdomar.

Aghios Nikolaos också en trevlig mysig stad med shopping och bad. LÅng bussresa... :(

Chania med omnejd....ja där finns det verkligen bra bad, jag kan verkligen reka Agia Marina och ska ni resa med Fritidsresor så kan jag reka lägenh.hotellet Eva Suites FFF+ Nära till flygplatsen som är ett stort +
Jätte fin sandstrand. Mycket restauranger, men kanske inte dom bästa...men några fanns det. BARN överallt!

Ha de bäst
Maya
Hässelby

go-north
2007-02-23, 20:19
Hejsan
Man måste bada på Georgoupoli beachen, se bilderna här:

http://personal.eunet.fi/pp/triuno/dbs/deep03.jpg

http://personal.eunet.fi/pp/triuno/dbs/200601.jpg

den är utsökt både för barn och vuxna. Varken Chania eller Rethtymnon har något så fint som detta.

Tavernan på bilden har mycket god lunch och middag. Rekommenderas! Vi kommer själv att bo på hotel Deep Blue Sea 28 april till 12 maj. Kanske vi ses!
HaDe.

bob-kåre
2007-02-23, 21:39
Oj, det har hänt en hel del sen jag var i georgoupoli ser jag, då fanns det i stor sett bara "rondellen" med några hotell ner mot stranden och några fiskebåtar i kanalen.