handdator

Visa fullständig version : Julsenap


Gita
2006-12-21, 11:27
Om man inte orkar laga och baka och fixa så mycket, men ändå vill känna att något är hemgjort - testa detta recept! Denna senap är så enkel att göra, det tar ca 5 minuter och dessutom är den så god! Stark och söt - den enda som duger till julskinka. Rolig att ge bort i julklapp, kanske?

Svärmors senap:

10 msk Colemans senapspulver
7 msk strösocker
några droppar ättika
mellangrädde (eller visp) till lagom konsistens, ganska löst skall det vara, det stelnar till i efterhand i kylskåpet.

God jul! bye_bye

Elisabet
2006-12-21, 11:38
Tack, det ser gott ut och ska prövas!

I år är det för sent (i alla fall för mig) att börja tänka på hemgjorda julklappar, men NÄSTA ÅR ( :rolleyes: Ang_elx ) ska jag banne mej bara ge hemgjorda ätbara gåvor!!

Det är ju SÅÅÅ MYCKET ENKLARE, MINDRE TIDSKRÄVANDE OCH INTE MINST MINDRE FRUSTRERANDE att stå hemma i köket och fixa julklapparna än att trängas bland hysterin på stan!

God julsenap på dig Gita ;) och alla er andra med bye_bye

Gita
2006-12-21, 14:45
Ja, ta och testa det, du rör ihop det på fem röda! Måste ligga i kylen och mogna ett par dagar dock...

Stark så det knörvlar i näsan!

Elisabet
2006-12-21, 16:16
Vill man ha en svagare och/eller mindre söt senap borde man väl kunna minska mängden senapspulver och/eller socker?

Gita
2006-12-22, 09:20
Det är ganska bra balans på sötman där, men om du vill ha svagare senap, så kan man öka på med grädden, den gör att smaken blir lenare. Testa en halv sats av originalreceptet, det är mycket gott till prinskorven också!

Nu blir jag hungrig...